פייסבוק תבצע בשנים הקרובות שינוי דרמטי במיקוד פעילותה, ותתמקד בהצפנה ופרטיות במקום ביצירת קשר בין קבוצות גדולות של משתמשים. כך הודיע (יום ד', 6.3.19) המייסד והמנכ"ל, מארק צוקרברג.
צוקרברג פרסם פוסט המתווה בצורה כללית את המגמות, מבלי להיכנס לפרטים. לדבריו, הוא יקדיש בשנים הקרובות את רוב זמנו לביצוע השינוי. המטרה תהיה לעבור ממבנה של רשת חברתית המקשרת בו-זמנית בין קבוצות גדולות של גולשים, לקשרים בין מספרים קטנים יותר משתמשים, תוך הבטחה שתכני ההתקשרויות ייעלמו לאחר זמן קצר ולא יישמרו. פייסבוק היא גם הבעלים של ווטסאפ ומסנג'ר, שירותים המאפשרים התקשרויות בהיקפים קטנים בהרבה מאלו של הרשת החברתית.
ההודעה באה בעיצומו של משבר מתמשך בו מצויה פייסבוק, כאשר האמון בה נפגע קשות בשל שורה של גילויים על פרצות חמורות באבטחת הפרטיות ועל השימוש שנעשה בפרטי הגולשים בלא ידיעתם ובלא הסכמתם. צוקרברג הבטיח בעבר מספר פעמים להגן על פרטיות הגולשים, אך שוב ושוב התברר שלהבטחות אלו לא היה כיסוי.
כעת מדובר, לפחות ברמת ההצהרות, על שינוי אסטרטגי דרמטי ולא על צעדים טקטיים-נקודתיים לפתור את בעיות האבטחה והפרטיות. אם מספר המשתתפים בכל "שיחה" קטן יותר, ממילא יורד הסיכון של פריצה לפרטיהם וגם מתמעטת התועלת שיכולים גורמים עוינים להפיק מחדירה לפרטים אלו - שכן כל משתמש יכול להניב להם (בעל כורחו) הרבה פחות מידע.
לדברי צוקרברג, משמעות השינוי היא הפיכת פייסבוק מכיכר העיר לחדר המגורים. "כאשר אני חושב על עתיד האינטרנט, אני מאמין שתקשורת המתמקדת בפרטיות תהיה חשובה יותר מאשר הפלטפורמות הפתוחות הנוכחיות. פרטיות נותנת לאנשים את החופש להיות הם-עצמם ולתקשר בצורה טבעית יותר, שזו הסיבה בגללה בנינו את הרשת החברתית", כתב.
השינוי טומן בחובו סיכונים משמעותיים. פייסבוק למעשה מוותרת על הדבר המייחד אותה ביותר, ושהוא גם מקור ההכנסות שלה - היכולת לקשר בין מאות אלפים וגם מיליונים בעת ובעונה אחת. ברמת הביצוע, תצטרך פייסבוק להתמודד עם התנגדותן של מדינות רבות להצפנה באינטרנט.