X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
סאנדיי טיימס חושף הסכמים בין רשת אל-ג'זירה שבבעלות האמירות לבין התאחדות הכדורגל העולמית, המעלים חשד כבד למתן שוחד תמורת הזכייה באירוח המונדיאל
▪  ▪  ▪
חגיגות בקטאר עם קבלת האירוח [צילום: אוסמה פייסל, AP]

ממשלת קטאר התחייבה בחשאי לשלם 400 מיליון דולר להתאחדות הכדורגל העולמית (פיפ"א), שלושה שבועות בלבד לפני שנבחרה בשנת 2010 לארח את הגביע העולמי בשנת 2022 - מגלה (יום א', 10.3.19) סאנדיי טיימס.
הבחירה בקטאר ספגה ביקורת עזה, משום שמדובר במדינה חסרת כל מסורת בכדורגל, המשחקים יצטרכו להיערך בחודש הסתיו בשל מזג האוויר המדברי השורר בה, ואלפי פועלים מועסקים בתנאים קשים - עד כדי תאונות קטלניות - בהקמת האצטדיונים. הדעה הרווחת היא, כי קטאר זכתה באירוח תמורת שוחד שהעניקה לבכירים בפיפ"א, אם כי עד היום לא נמצאו לכך הוכחות.
המסמכים שחושף סאנדיי טיימס מגלים, כי מנהלי רשת השידור אל-ג'זירה - הנמצאת בבעלות האמיר חאמד בן חליפה א-ת'אני - חתמו על טיוטת הסכם לזכויות השידור של המונדיאל, בעת שהמרוץ על אירוח הטורניר היה בשיאו. הרשת הבטיחה 400 מיליון דולר, כולל תשלום חסר תקדים של 100 מיליון דולר - "דמי הצלחה" - שישולם לפיפ"א רק אם קטאר תזכה באירוח. ההסכם התייחס לזכויות השידור של משחקי 2018 (במוסקבה) ו-2022 במזרח התיכון ובצפון אפריקה.
העיתון חושף הסכם שני, בו התחייבה אל-ג'זירה לשלם 480 מיליון דולר נוספים. הסכם זה נחתם בשנת 2013, זמן קצר לפני שפיפ"א קטעה את החקירה הפנימית על נסיבות זכייתה של קטאר באירוח המונדיאל. הסכם זה הוא כעת חלק מחקירה שמנהלת ממשלת שווייץ (מקום מושבה של פיפ"א) בחשד לתשלומי שוחד בהתאחדות.
משמעות הדבר: קטאר הבטיחה לפיפ"א 880 מיליון דולר, הן כדי לזכות באירוח והן כדי להבטיח שלא יישלל ממנה כתוצאה מהחקירה סביבו. מומחים אמרו לעיתון, כי קשה יהיה להצדיק על בסיס כלכלי בלבד תשלום של סכומים אלו עבור זכויות השידור. מדובר בסכום גבוה פי חמישה מזה ששולם בעבר תמורת שידור המונדיאל במזרח התיכון. ההסכם יוצא דופן גם משום שזו הפעם הראשונה בה נחתם הסכם שידור לפני שנקבעה זהותן של המדינות המארחות (רוסיה וקטאר נבחרו יחדיו ב-2010).
הצעת התשלום לפני ההצבעה הייתה הפרה ברורה של כללי פיפ"א, האוסרים על ישויות בעלות קשר למדינות המתחרות להגיש הצעות פיננסיות הקשורות לטורניר שבפתח. למרות שפיפ"א טוענת שניקתה את עצמה משערוריות השחיתות הרבות שהתגלו בה בשנים האחרונות - תחת נשיאותו של ספ בלאטר - היא לא ביטלה את החוזים עם אל-ג'זירה ואמורה לקבל כספים אלו, על כל הבעייתיות שהם מעוררים.
כאמור, 100 מיליון דולר -25% מהסכום המקורי - נקשרו במישרין לזכייתה של קטאר: "במקרה בו התחרות של 2022 תוענק לקטאר, אל-ג'זירה תשלם לפיפ"א, בנוסף לדמי הזיכיון, 100 מיליון דולר". תשלום זה מוגדר בחוזה כתוספת לכיסוי "עלויות השידור" - למרות שפיפ"א היא שמשלמת תמורת הצילום והעריכה. ההגדרה מעוררת סימני שאלה נוספים לנוכח העובדה, שמאחר שמדובר במדינת הבית של אל-ג'זירה - הוצאותיה אמורות להיות נמוכות יותר מאשר שידורים מחו"ל. ההסכם מסביר, כי הרשת תשלם יותר משום שלשידורים מארצה-שלה יש "ערך גבוה יותר" מבחינתה.
היבט נוסף שחושף סאנדיי טיימס מצביע על שוחד אישי אפשרי: הסכמי השידור נחתמים בידי הוועד המנהל של פיפ"א. יום לפני ההצבעה על מארחות 2018 ו-2022 הודיע בלאטר לחברי הוועד, כי כל אחד מהם יקבל בונוס של 200,000 דולר בשל ההצלחה הפיננסית של ההתאחדות. ההסכם עם אל-ג'זירה נחתם שבוע לאחר מכן בידי בלאטר ומזכ"ל פיפ"א, ג'רום ואלקה; הרשת שילמה מקדמה מיידית של 6 מיליון דולר. סמיכות אירועים אלו מעלה את האפשרות, כי חברי הוועד המנהל קיבלו למעשה שוחד מאל-ג'זירה כדי לקדם את בחירתה של קטאר.
ההסכם השני נחתם כאשר חוקר האתיקה של פיפ"א, מיכאל גרסיה, עמד להגיע לשלבים המכריעים של חקירת ההצבעה ב-2010 והתכונן לבקר בקטאר. מאוחר יותר טענה פיפ"א, כי גרסיה טיהר את קטאר מחדש. גרסיה התפטר במחאה על מה שהגדיר כהצגה מעוותת של ממצאיו - שלא פורסמו במלואם.

ההסכם החשאי: 100 מיליון דולר נוספים [צילום: סאנדיי טיימס]
תאריך:  10/03/2019   |   עודכן:  10/03/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יעל בן צבי / Yael Ben-Tzvi
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מונדיאל 2022: קטאר הבטיחה לפיפ"א 880 מיליון דולר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
שרים אומרים שראש ממשלת בריטניה תצטרך להתפטר לכל המאוחר בחודש יוני כדי להציל את הברקזיט    שר האוצר יציע להזרים 20 מיליארד ליש"ט אם הפרישה תאושר
מחלקה ראשונה
על טיסת טיסת 302 ET שהייתה בדרכה לניירובי, היו 149 נוסעים ו-8 אנשי צוות    ראש ממשלת אתיופיה, הביע תנחומים למשפחות ההרוגים
עידן יוסף
פרסום ראשון: מנהל בית משפט השלום הישן בירושלים הפך את בתי השימוש הנפרדים למשותפים תוך פגיעה חמורה בצנעת הפרט    בעקבות הפרסום תיערך בדיקה מחודשת של המצב
מירב ארד
תתחיל במסחור ברבעון השני של 2019    לצד אספקת גנטיקה בישראל, בכוונת RCK לפעול להקמת מתקני קנביס נוספים בחו"ל
איציק וולף
לישראכרט מחזור עסקות של 155 מיליארד שקל, המהווה כ-45% ממחזור העסקות בכרטיסי האשראי במשק    מנכ"ל ישראכרט: בטוח כי מסלול ההיפרדות מבנק הפועלים בדרך של הנפקה יוביל את החברה להישגים משמעותיים גם בעתיד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il