X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
דוח מבקר המדינה על התחבורה הציבורית

משרד התחבורה טייח שירות לקוי לנוסעים

נמנע מהטלת עיצומים ושלילת רשיונות בגין הפרות חריגות כמתחייב מהמכרז, ולא עשה שימוש מיטבי בנתוני חברות הבקרה מהירות הנסיעה בפועל איטית בהרבה מזו שברישיון תוספות שירות ללא נהגים פוגעות בשירות
▪  ▪  ▪
הפגנת נהגי תחבורה ציבורית [צילום אכיון: תומר נויברג/פלאש 90]

כ-13,000 נהגי אוטובוסים מועסקים בשנה ממוצעת על-ידי המפעילים השונים ומבצעים כ-650 מיליון נסיעות נוסעים באמצעות כ-9,500 אוטובוסים הפועלים בענף. אם לא די בכך, בשנים 2013 עד 2017 עלה מספר הנסיעות באוטובוסים בכ-42%.
מבקר המדינה מעיר למשרד התחבורה על כך שלמרות רמת השירות הנמוכה בתחבורה הציבורית, הוא אינו מממש את ההסכמים ואינו תובע הסברים לשירות הלקוי ממפעילי התחבורה הציבורית.
עיקר תלונות הנוסעים (62%) הן על כך שתדירות הקווים נמוכה. מתברר שככל שההצעה במכרז ההפעלה "זולה" יותר למדינה, כך סיכוייו של המציע לזכות גבוהים יותר. המשקל העיקרי במכרז ניתן לעלות ההצעה, ורק 9% מהניקוד במכרז עוסקים בנושאים כגון שכר הנהג, עמידה ביעדי רמת השירות ומצבת הרכב. משקל זה, אומר המבקר, עלול להביא לפגיעה ברמת השירות לנוסע.
ב-18 אשכולות (מרחבי) הפעלה נמצאו חריגות בחודשיים רצופים, דבר המקנה למשרד התחבורה עילה לביטול ההסכם. זוהי דוגמה לרמת שירות נמוכה של חלק נכבד ממפעילי התחבורה הציבורית. משרד התחבורה לא נקט את האמצעים העומדים לרשותו על-פי ההסכמים עימם, ולא ביטל את ההתקשרות. הוא גם לא דרש הסברים מהמפעילים בנוגע לחריגות מהמתוכנן ואף לא קיים דיונים פנימיים לצורך הפקת לקחים.
השימוש העיקרי שעושה משרד התחבורה בדוחות הבקרה של חברות הבקרה ששכר כדי לבדוק את פעילות התחבורה הציבורית הוא אכיפה מינהלית בגין חריגות מתנאי הרישיון וקביעת הניקוד שיקבל המפעיל בהליך המכרז. אנשי המקצוע במשרד התחבורה אינם מנתחים את תוצאות הדוחות והממצאים העולים מהם. כמו-כן, אין מתקיימים עם המפעילים השונים דיונים שוטפים או תהליכים קבועים ותדירים של הפקת לקחים.
עוד מעיר המבקר על שיטת המכרזים, שאינה מתמרצת את המפעיל לשפר את השירות ולהגדיל את מספר הנוסעים. בשעות השיא, אין אפשרות לספק את הביקוש; ולעומת זאת, בשעות השפל יש מספר מועט של נוסעים. המפעיל מקבל תמורה דומה מאוד, ולכן אדיש לביצוע שינויים תפעוליים.
עניינים נוספים עליהם מעיר המבקר:
  • מהירות הנסיעה שעליה מבוססים תנאי המכרז אינה תואמת בדרך כלל את המהירות המתקיימת בפועל בכבישים, וישנו פער בין המהירות החזויה למהירות המתבצעת בפועל.
  • הערה לשר התחבורה ישראל כ"ץ ולשר האוצר משה כחלון על שטרם גיבשו תוכנית ייעודית בנושא מתן תמריצים לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית למקומות עבודה, לצורך קידום החלטות הממשלה בנושא, וזאת תוך פגיעה במשילות ובניגוד לכללי מינהל תקין.
  • ביישובים פריפריאליים, בהם גרים 23% מתושבי מדינת ישראל, היקף השירות קטן מזה הנדרש בהנחיות משרד התחבורה, ולעשרות ישובים אי-שירות כלל.
  • המודל הקיים הופך את המפעיל למונופול אזורי, ולכן חשוב לקיים פיקוח רצוף ויעיל יחד עם תמריצים כספיים למפעילים כדי להבטיח שיעמדו בדרישות. משרד מבקר המדינה מעיר למשרד התחבורה כי בשיתוף משרד האוצר עליו לשקול שינויים שישדרגו את מודל התחרות הקיים ויבטיחו את יציבותו כך שיאפשרו מתן שירות יעיל ואיכותי לכל הנוסעים.
  • המבקר מביע תמיהה האם הבקרה משקפת תמונה נכונה, כאשר מצד אחד מקבל מפעיל ציון גבוה, ומנגד שביעות הרצון מצד הנוסעים נמוכה. למנהל אגף פיקוח ובקרה העיר כי היה עליו לדרוש פתרונות לכלל הליקויים שעלו מול חברות הבקרה, ולא להסתפק בפתרונות חלקיים. כמו-כן, על המשרד לבחון מחדש את דרכי הבקרה על המפעילים, ולשקול את צמצום השימוש בחברות הבקרה לנוכח שכלול האמצעים הטכנולוגיים המאפשרים לעשות זאת.
  • נהגים - המשרד לא פעל באופן נמרץ לקדם פתרון שיסייע לגייס יותר נהגים בשיתוף המפעילים, כגון באמצעות שיפור התשתיות ותנאי העבודה של הנהגים. אי-יכולתם של מפעילים רבים להפעיל את קווי הרישיונות בהתאם לתקנה 168 של מנוחת הנהגים, עלולה לפגוע בבטיחות וברמת הנהיגה. המבקר מזהיר כי הרחבת השירות בחלק מהקווים ללא גיבוי מתאים של מצבת הנהגים, עלולה אף לפגוע בבטיחות הנסיעה.
  • תשתיות - המחסור כיום עומד על כ-2,700 מקומות חנייה לאוטובוסים. מבקר המדינה רואה בחומרה את הזנחת הטיפול בשיפור התשתיות התומכות בתחבורה הציבורית ומעיר למשרד התחבורה כי עליו לפעול בהקדם כדי להסיר את החסמים ולדאוג כי המפעילים יוכלו לפעול באופן מיטבי שגם מאפשר פיתוח עתידי. בין היתר, עליו להכין תוכנית בשיתוף הרשויות המקומיות, ואם יהיה קושי ממשי לקדם את הנושא עקב היעדר הסכמות בין המשרד לבינן, על משרד התחבורה לשקול פנייה לממשלה כדי למצוא פתרונות מעשיים ולהמשיך את הפעילות לקידום הקמתן של רשויות מטרופוליניות ואף לשקול לפתור את הנושא בעצמו ולא להותיר אותו בידי הרשויות המקומיות.

תאריך:  13/03/2019   |   עודכן:  13/03/2019
+"דוח המבקר מתעלם מריכוזיות התחבורה"
17:56 13/03/19  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

תחבורה בדרך שלנו: "דוח מבקר המדינה משקף היטב את המציאות, אך חסרה ביקורת על על משרד האוצר  ▪  15 דקות: ישראל צריכה שר תחבורה ציבורית במשרה מלאה  ▪  ארגון הנהגים: בטיחות הנוסעים נמצאת בשפל חסר תקדים

כ"ץ. מושא להתקפה [צילום: אורי מרשנסקי]
+התחבורה הציבורית: פקקים בתשתית ובשירות
16:02 13/03/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

משרד התחבורה מטייח את השירות הלקוי באוטובוסים  ▪  הרכבת טעתה בתחזיות מספר הנוסעים  ▪  הרכבת הקלה בירושלים צפופה ומאחרת  ▪  פרויקטים מרכזיים מתעכבים שנים ארוכות

ימשיכו לחכות [צילום: יוסי זליגר, פלאש 90]
+הרכבת אינה מסוגלת לתת מענה לנוסעים
16:01 13/03/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

אין מספיק תחבורה ציבורית לתחנות ומקומות חנייה לידן, אין מספיק קרונות ורכבות, היו טעויות קשות בתחזיות למספר הנוסעים, מספר האיחורים גדל בעשרות אחוזים ומספר הביטולים גדל במאות אחוזים

הליך מהיר ללא מכרז [צילום: רכבת ישראל]
+הרכבת הקלה בירושלים מאחרת וצפופה
16:01 13/03/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

המדינה אפשרה לסיטיפס להפחית את מספר הנסיעות בשעות השיא  ▪  מערכת היחסים בין הצדדים עכורה ופוגעת בנוסעים  ▪  מכשירי התיקוף ישנים ובעייתיים

אין מידע בזמן אמת [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+קידום התחבורה הציבורית בת"א - תקוע
15:59 13/03/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

פרויקט "מהיר לעיר" האמור לקשר 17 רשויות מקומיות באזור תל אביב, יושלם לכל המוקדם ב-2021 - איחור של ארבע שנים; הנתיבים המהירים בגוש-דן יושלמו רק ב-2025 - איחור של שבע שנים

לשכפל את הנתיב המהיר [צילום: רודי אלמוג]
+תכנון התחבורה הציבורית לוקה בחסר
15:59 13/03/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

"אף שמשרד התחבורה מצהיר זה שנים, כי קידום התחבורה הציבורית הוא היעד המרכזי שלו, הוא לא פעל די הצורך כדי שצורכי התכנון התחבורתי יקבלו משקל ראוי בעת הכנת תוכניות בנייה ובעת אישורן במוסדות התכנון"

תמ"א 42 טרם אושרה [צילום: גילי יערי, פלאש 90]
+המצב בחיפה: מטרונית חלקית ונוסעים מתפלחים
15:58 13/03/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הפרויקטים המרכזיים במטרופולין חיפה מתעכבים שנים רבות  ▪  לא נבדקו חלופות למטרונית ולהכפלת המסילה בין תל אביב לחיפה  ▪  חברת יפה נוף מצויה בניגוד עניינים פוטנציאלי; אין הסכם ארוך טווח בינה לבין משרד התחבורה

לא תמיד הנסיעות התקצרו [צילום: צבי רוגר]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משרד התחבורה טייח שירות לקוי לנוסעים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
איתמר לוין
פרויקט "מהיר לעיר" האמור לקשר 17 רשויות מקומיות באזור תל אביב, יושלם לכל המוקדם ב-2021 - איחור של ארבע שנים; הנתיבים המהירים בגוש-דן יושלמו רק ב-2025 - איחור של שבע שנים
איתמר לוין
"אף שמשרד התחבורה מצהיר זה שנים, כי קידום התחבורה הציבורית הוא היעד המרכזי שלו, הוא לא פעל די הצורך כדי שצורכי התכנון התחבורתי יקבלו משקל ראוי בעת הכנת תוכניות בנייה ובעת אישורן במוסדות התכנון"
איתמר לוין
הפרויקטים המרכזיים במטרופולין חיפה מתעכבים שנים רבות    לא נבדקו חלופות למטרונית ולהכפלת המסילה בין תל אביב לחיפה    חברת יפה נוף מצויה בניגוד עניינים פוטנציאלי; אין הסכם ארוך טווח בינה לבין משרד התחבורה
מירב ארד
המשמעות: סיעות שידחו את הגשת הדוחות, גם מימון המפלגות שלהן יעוכב
איתמר לוין
הודעתו של מבקר המדינה על בדיקה בנושא המטוס הממלכתי מהווה חריגה בוטה מהנהלים הנוגעים לתקופת בחירות    תזכורת: שפירא ניסה להתערב גם בבחירות הקודמות    ואילו הודעת התגובה של יש עתיד מלמדת, כי יאיר לפיד נותר בור מוחלט בנוגע לתקציב המדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il