X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
דוח מבקר המדינה על התחבורה הציבורית

הרכבת הקלה בירושלים מאחרת וצפופה

המדינה אפשרה לסיטיפס להפחית את מספר הנסיעות בשעות השיא מערכת היחסים בין הצדדים עכורה ופוגעת בנוסעים מכשירי התיקוף ישנים ובעייתיים
▪  ▪  ▪
אין מידע בזמן אמת [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

זמן הנסיעה בפועל ארוך בהרבה מהמתוכנן; תדירות נמוכה מכפי שנקבע בהסכם הזיכיון; צפיפות בקרונות; מכונות כרטוס מדור ישן; העדר פיקוח על שעות העבודה והמנוחה של נהגי הרכבת. המדינה וסיטיפס לא מסוגלות להגיע להסכמות בנוגע לשיפור רמת השירות לנוסעים. חילוקי דעות ומו"מ מתמשך ביניהם גרמו לעיכוב בקידום פרויקט ההארכות והשלוחות של הקו האדום.
אלו הם (יום ד', 13.3.19) עיקרי ממצאיו של מבקר המדינה, יוסף שפירא, בנוגע לרכבת הקלה בירושלים. לדבריו, מערכת היחסים העכורה בין המדינה לסיטיפס, המתבטאת בקושי רב להגיע לידי הסכמות, אינה מיטיבה עם ציבור המשתמשים בשירותי הרכבת, מאחר שהיא אינה מאפשרת היענות מהירה לצורכיהם ולמציאות המשתנה, ומגבילה יוזמות חדשות לפיתוח תחום התחבורה הציבורית ולשיפור רמת השירות במהלך תקופת הזיכיון.
זמן הנסיעה הממוצע בפועל של הרכבת הקלה ארוך מכפי שנקבע בהסכם הזיכיון. זמן הנסיעה הממוצע בימי חול שגרתיים בשנת 2017 היה 47-46 דקות לעומת 39 דקות. זמן הסבב הממוצע היה 93 דקות לעומת 78 דקות; בסוף 2018 הפער הוקטן אבל עדיין עמד על 15 דקות.
בהסכם הזיכיון התחייבה סיפיפס, כי תדירות ההגעה של הרכבות תהיה אחת ל-4.5 דקות בשעות השיא בבוקר ואחת ל-5 דקות בשעות השיא בערב, אולם לאחר מועד ההפעלה הופחתה התדירות בהסכמה בין המדינה לסיטיפס והיא עומדת על אחת לשש דקות - למרות גידול של 23.5% במספר הנוסעים ב-2018 לעומת 2015. מספר הרכבות בשעות השיא הופחת מ-103 ל-80 - וכך גדלה הצפיפות והשירות נפגע קשות; משרד התחבורה אינו בודק את רמת הצפיפות. המדינה אינה גובה מסיטיפס קנסות במאות אלפי שקלים בשל האיחורים. היא גם אינה מחייבת את סיטיפס למסור מידע בזמן אמת, אותו ניתן להעביר לנוסעים באמצעות אפליקציות.
במועד סיום הביקורת, יותר משש שנים לאחר שהוחל בהפעלת הרכבת הקלה, המדינה טרם אישרה באופן סופי את התאמת מערכת הכרטוס לדרישות ההסכם, זאת כיוון שחלק גדול מבדיקות המערכת שביצעץ סיטיפס הסתיימו בכישלון, היו חלקיות או לא היו מקובלות על המדינה.
מיד עם הפעלת הרכבת הקלה התגלו בעיות תפעוליות ותקלות חוזרות ונשנות במכשירי הכרטוס והתיקוף, הגורמות לפגיעה ניכרת באיכות השירות לנוסעים. מאז 2013 מתקיימים דיונים בין המדינה לבין סיטיפס בנושא שדרוג מערכת הכרטוס והתאמתה ל"דור שני" של מכשירים. אולם למעט שינויים מזעריים במערכת הכרטוס והתיקוף, טרם נעשו פעולות לשדרוגה באופן מהותי.
החל משנת 2014 ניהלה המדינה מו"מ עם סיטיפס בדבר הארכת הקו האדום צפונה ודרומה וכן בדבר הוספה של שלוחות לעבר גבעת רם ולעבר הר הצופים. באפריל 2016 דיווח צוות המו"מ למנכ"ל משרד התחבורה דאז, כי המו"מ נמצא בשלבי סיום, אך למקרה של כישלון בוצעה היערכות ליישום חלופות שונות, ובהן: פרסום מכרז נפרד לביצוע פרויקט ההארכות והשלוחות בשנת 2016; הוספת תכולות הפרויקט למכרז הקו הירוק ופרסום מכרז משותף ברבעון האחרון של שנת 2016. אלא שבפועל המו"מ נכשל וגם החלופות לא יושמו.
על-פי החלטת ועדת המכרזים הבין-משרדית, פרויקט ההארכות והשלוחות של הקו האדום ישולב במכרז עתידי להקמה ולהפעלה של הקו הירוק. במועד סיום הביקורת, מכרז זה נמצא רק בשלב המיון המוקדם, ועל-פי ההערכות תידחה הפעלת הארכות והשלוחות בשלוש שנים לפחות.
בהסכם עם סיטיפס התחייבה המדינה, שהיא תמנע תחרות של מפעילי תחבורה אחרים ברכבת הקלה, בכך שלא תאפשר הפעלת קווי אוטובוסים במסלולים המקבילים למסלולה של הרכבת. התחייבות זו של המדינה חלה גם לעניין התכנון של קווי אוטובוסים עתידיים. הסכם זה מגביל את יכולת המדינה לשפר את השירות לציבור ולהיענות לצורכי המשתמשים בתחבורה הציבורית על-פי התפתחות העיר, הגידול באוכלוסייה והצרכים המשתנים והמעודכנים של הנוסעים, זאת בייחוד עקב הגידול המתמיד במספר הנוסעים ברכבת הקלה.

תאריך:  13/03/2019   |   עודכן:  13/03/2019
+"דוח המבקר מתעלם מריכוזיות התחבורה"
17:56 13/03/19  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

תחבורה בדרך שלנו: "דוח מבקר המדינה משקף היטב את המציאות, אך חסרה ביקורת על על משרד האוצר  ▪  15 דקות: ישראל צריכה שר תחבורה ציבורית במשרה מלאה  ▪  ארגון הנהגים: בטיחות הנוסעים נמצאת בשפל חסר תקדים

כ"ץ. מושא להתקפה [צילום: אורי מרשנסקי]
+התחבורה הציבורית: פקקים בתשתית ובשירות
16:02 13/03/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

משרד התחבורה מטייח את השירות הלקוי באוטובוסים  ▪  הרכבת טעתה בתחזיות מספר הנוסעים  ▪  הרכבת הקלה בירושלים צפופה ומאחרת  ▪  פרויקטים מרכזיים מתעכבים שנים ארוכות

ימשיכו לחכות [צילום: יוסי זליגר, פלאש 90]
+הרכבת אינה מסוגלת לתת מענה לנוסעים
16:01 13/03/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

אין מספיק תחבורה ציבורית לתחנות ומקומות חנייה לידן, אין מספיק קרונות ורכבות, היו טעויות קשות בתחזיות למספר הנוסעים, מספר האיחורים גדל בעשרות אחוזים ומספר הביטולים גדל במאות אחוזים

הליך מהיר ללא מכרז [צילום: רכבת ישראל]
+משרד התחבורה טייח שירות לקוי לנוסעים
16:00 13/03/19  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

נמנע מהטלת עיצומים ושלילת רשיונות בגין הפרות חריגות כמתחייב מהמכרז, ולא עשה שימוש מיטבי בנתוני חברות הבקרה  ▪  מהירות הנסיעה בפועל איטית בהרבה מזו שברישיון  ▪  תוספות שירות ללא נהגים פוגעות בשירות

הפגנת נהגי תחבורה ציבורית [צילום אכיון: תומר נויברג/פלאש 90]
+קידום התחבורה הציבורית בת"א - תקוע
15:59 13/03/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

פרויקט "מהיר לעיר" האמור לקשר 17 רשויות מקומיות באזור תל אביב, יושלם לכל המוקדם ב-2021 - איחור של ארבע שנים; הנתיבים המהירים בגוש-דן יושלמו רק ב-2025 - איחור של שבע שנים

לשכפל את הנתיב המהיר [צילום: רודי אלמוג]
+תכנון התחבורה הציבורית לוקה בחסר
15:59 13/03/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

"אף שמשרד התחבורה מצהיר זה שנים, כי קידום התחבורה הציבורית הוא היעד המרכזי שלו, הוא לא פעל די הצורך כדי שצורכי התכנון התחבורתי יקבלו משקל ראוי בעת הכנת תוכניות בנייה ובעת אישורן במוסדות התכנון"

תמ"א 42 טרם אושרה [צילום: גילי יערי, פלאש 90]
+המצב בחיפה: מטרונית חלקית ונוסעים מתפלחים
15:58 13/03/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הפרויקטים המרכזיים במטרופולין חיפה מתעכבים שנים רבות  ▪  לא נבדקו חלופות למטרונית ולהכפלת המסילה בין תל אביב לחיפה  ▪  חברת יפה נוף מצויה בניגוד עניינים פוטנציאלי; אין הסכם ארוך טווח בינה לבין משרד התחבורה

לא תמיד הנסיעות התקצרו [צילום: צבי רוגר]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרכבת הקלה בירושלים מאחרת וצפופה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
עידן יוסף
נמנע מהטלת עיצומים ושלילת רשיונות בגין הפרות חריגות כמתחייב מהמכרז, ולא עשה שימוש מיטבי בנתוני חברות הבקרה    מהירות הנסיעה בפועל איטית בהרבה מזו שברישיון    תוספות שירות ללא נהגים פוגעות בשירות
איתמר לוין
פרויקט "מהיר לעיר" האמור לקשר 17 רשויות מקומיות באזור תל אביב, יושלם לכל המוקדם ב-2021 - איחור של ארבע שנים; הנתיבים המהירים בגוש-דן יושלמו רק ב-2025 - איחור של שבע שנים
איתמר לוין
"אף שמשרד התחבורה מצהיר זה שנים, כי קידום התחבורה הציבורית הוא היעד המרכזי שלו, הוא לא פעל די הצורך כדי שצורכי התכנון התחבורתי יקבלו משקל ראוי בעת הכנת תוכניות בנייה ובעת אישורן במוסדות התכנון"
איתמר לוין
הפרויקטים המרכזיים במטרופולין חיפה מתעכבים שנים רבות    לא נבדקו חלופות למטרונית ולהכפלת המסילה בין תל אביב לחיפה    חברת יפה נוף מצויה בניגוד עניינים פוטנציאלי; אין הסכם ארוך טווח בינה לבין משרד התחבורה
מירב ארד
המשמעות: סיעות שידחו את הגשת הדוחות, גם מימון המפלגות שלהן יעוכב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il