תגובות רבות לדוח
מבקר המדינה על מצב התחבורה הציבורית. בארגון תחבורה בדרך שלנו מצדיקים את הדוח ואומרים כי עיקר הליקויים נובעים מהיעדר תשתית תפעולית ייחודית לתחבורה ציבורית, מתכנון עירוני לקוי מיסודו, ומהיעדר מדיניות ממשלתית הוליסטית התומכת בעידוד השימוש בתחבורה ציבורית.
"תפקוד חלקי בלבד של הרשות לתחבורה הציבורית שלא קיבלה מהממשלה את כלי האסדרה והאמצעים החומריים והאנושיים לבצע את תפקידה. הקמה חלקית בלבד של הרשות הארצית ואי הקמת רשויות מטרופוליניות אינן מאפשרות למדינה התמודדות יעילה עם האתגרים העומדים לפניה בפיתוח התחבורה הציבורית. יש לומר את האמת. למשרד האוצר אחריות רבה על היעדר מדיניות הוליסטית-תקציבית בתחבורה, בעשור האחרון, שהובילה לכשלים: היצמדות לשיטת מיסוי מיושנת שמתעדפת רכב פרטי, מדיניות של הכבדת רגולציה שיוצרת פגיעה במשתמשים ועל תקצוב שאינו תואם לביקושים שהביאו למרבית הכשלים אותם סקר המבקר".
בעמותה מונים שלוש סיבות מרכזיות לליקויים אותם ציין המבקר - היעדר תפישת שירות מערכתית בתחבורה, שמתאימה את השירותים והממשקים לנוסע; הריכוזיות הממשלתית של סמכויות ההפעלה בתחום התחבורה, המנותקת מהשטח; אסדרה מחמירה, ששמה את הדגש על הספק ולא על המשתמש בשיטת המכרזים הקיימת. ב'תחבורה בדרך שלנו' ממליצים לממשלת ישראל הבאה להסדיר את סמכויות ההפעלה, להפחית ריכוזיות ולעודד תחרות בתחבורה.
ולתגובות נוספות:
- מנכ״ל 15 דקות, גיל יעקב: ״נוסעי התחבורה הציבורית לא מופתעים מדוח מבקר המדינה. מדובר בכישלון מערכתי המתמשך על פני שנים. את מחיר הזנחת התחבורה הציבורית משלמים היום כל אזרחי ישראל שתקועים בפקקים. ישראל צריכה שר תחבורה ציבורית במשרה מלאה. כזה שנוסע בתחבורה ציבורית, שמחויב לקיצור זמני הנסיעה באוטובוסים, שיקדם הקצאת נת״צים במהירות, שיסיר את החסמים שתוקעים את פיתוח הרכבת ושיהיה מחויב לנוסעים ולא לטקסי גזירת סרטים״.
- ישראל גנון, יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים בישראל: "דוח מבקר המדינה חשף מצב עליו אנו מתריעים השכם והערב. תקנות התעבורה אינן מעודכנות וגורמות למקבלי ההחלטות, למפעילים ולשומרי הסף לפגוע ברמת הנהגים. כתוצאה מכך בטיחות הנוסעים נמצאת בשפל חסר תקדים. אנו מקווים כי כלל הגורמים יאמצו לאלתר את מסקנות דוח המבקר עוד לפני התאונה הקטלנית הבאה, חלילה".
- שדולת הנשים בישראל: ״משבר התחבורה הציבורית הוא אחד החסמים המרכזיים העומדים היום בפני יכולתן של נשים להשתלב ולהתקדם בשוק העבודה. נשים, שעדיין נושאות ברוב נטל עבודות הבית והטיפול בילדים, אינן יכולות להרשות לעצמן לבלות זמן רב על הכביש ויכולתן למצוא תעסוקה איכותית תלויה במידה רבה במרחק ממרכזי תעסוקה ובנגישות אליהם.
הבעיה הזאת חמורה במיוחד עבור נשים המתגוררות בפריפריה וביישובים מבודדים, והיא מהווה חסם משמעותי לתעסוקת נשים בחברה הערבית. ככל שהפקקים הולכים ומחמירים, הבעיה מתרחבת ומגיעה גם לנשים המתגוררות במרכז הארץ. כיום, אפילו מי שגרות בערי הלווין של המטרופולינים הגדולות מוצאות את עצמן כלואות בעבודות קרובות מאוד לבית, גם כאשר השכר בהן נמוך יותר, משום שמי שצריכה לאסוף את הילדים וגם לעבוד לא יכולה לבלות שעה ויותר על הכביש בכל יום".
- משרד התחבורה והבטיחות בדרכים: "הביקורת מתייחסת למיזמים שהשר ישראל כ"ץ הצליח לראשונה להוציאם לפועל, לאחר עיכובים של שנים רבות. בין היתר מדובר בהקמת הנתיבים המהירים, מיזם מהיר לעיר והאכיפה האלקטרונית בנת"צים. אי-אפשר להתעלם מהעשייה האדירה, חסרת התקדים, שמוביל השר כ"ץ בתחבורה בישראל בעשר השנים האחרונות".