מסרוני תעמולת בחירות חייבים לשאת את שמותיהן של המפלגות העומדות מאחוריהן. כך קובע (יום ג', 26.3.19) יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט
חנן מלצר.
מפלגות רבות שולחות בשבועות אלו מסרונים למצביעים, גם אם הללו מעולם לא הסכימו לקבלתם ואינם יכולים להסיר את עצמם מרשימות התפוצה - משום שהכנסת דאגה להחריג תעמולה פוליטית מתחולת חוק הספאם. מסרונים אלו לרוב אינם חתומים ולא ניתן לדעת מי המפלגה העומדת מאחוריהם - וכעת קובע מלצר שיש לחדול מנוהג זה.
לדברי מלצר, ההיגיון שמאחורי החלטתו הוא זה שהביא אותו לקבוע מוקדם יותר, כי תעמולה באינטרנט חייבת לשאת את שמה של המפלגה העומדת מאחוריה - בדומה לכלל הקיים בחוק על תעמולה במרחב הפיזי, שכן אין סיבה להבדיל ביניהם. עוד הוא מזכיר, כי תעמולה אנונימית נגד מפלגה אחרת, אף עלולה להוות עבירה של הפרעת בחירות.
"בעניין שלפנינו, אין כל טעם מבורר להבחין מהותית בין תעמולת בחירות המופצת באמצעות כלי המדיה שפורטו במפורש בעניין בן-מאיר [האינטרנט והרשתות החברתיות], לבין תעמולת הבחירות המופצת באמצעות מסרונים (ברשת הסלולרית, או ברשת מחשבים). המסקנה היא, אפוא, כי חל איסור על פרסום מודעות תעמולה אנונימיות מטעם מפלגות, רשימות מועמדים, מתמודדים בבחירות או כל גורם אחר הפועל מטעמן בתשלום, או הקשור עימן, וזאת גם באמצעות מסרונים המועברים ברשתות הסלולריות", קובע מלצר.
עוד אומר מלצר כי החוזים בין הלקוחות לבין חברות התקשורת מחייבים במפורש עמידה בכל דין ובין היתר אוסרים משלוח מסרונים בלתי חוקי ואף מחייבים משלוח מסרונים מזוהים. כדי לאפשר ללקוח לדעת מיהי המפלגה ששלחה לו את המסרון, יהיה על כל חוליה בשרשרת לחשוף את החוליה שמאחוריה - עד למפלגה שהזמינה את השירות. בשולי הדברים מעיר מלצר, כי ייתכן שאין מקום להחרגת המפלגות מחוק הספאם כאשר מדובר בתעמולת בחירות - שכן קיימת הסדרה מפורשת של הנושא בחוק המטפל בתעמולה.
מלצר קיבל חלקית את עתירתה של
ישראל ביתנו נגד מרצ, אשר הפיצה במסרון אנונימי סקר בחירות בו לא נכללה ישראל ביתנו. הוא הוציא צו זמני המורה למרצ להימנע מהמשך הפצת המסרונים ויקבל החלטה סופית בהמשך השבוע. מלצר גם הורה להעביר את החלטתו למנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן, כדי שיעביר אותו לחברות התקשורת על-מנת למנוע המשך שיגור מסרונים אנונימיים.