X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מפלה שלישית לתרזה מיי - ובריטניה בתוהו ובוהו פוליטי: האם תפרוש ללא הסכם ב-12 באפריל, או שתפתח במו"מ עם האיחוד על הסכם חדש והפרישה תידחה בשנה
▪  ▪  ▪
"ברקזיט רך"? [צילום: פרנק אגוסטין, AP]

הפרלמנט הבריטי שב ודחה (יום ו', 29.3.19) את הסכם הפרישה מהאיחוד האירופי שהציגה בפניו ראש הממשלה, תרזה מיי. זו הפעם השלישית בה ההסכם נדחה, וכעת יהיה על בריטניה לבחור בין פרישה ללא הסכם לבין דחייה משמעותית של הברקזיט לצורך ניהול מו"מ מחודש. בריטניה מצויה למעשה בתוהו ובוהו פוליטי, כאשר איש אינו יודע כיצד להתקדם, באיזה כיוון ובהנהגתו של מי.
ההצבעה התקיימה ביום בו אמורה הייתה בריטניה לפרוש מן האיחוד, והמועד האחרון שהקציב לה האיחוד לאשר את ההסכם המקורי ולדחות את מימושו ל-22 במאי. בהצבעה הראשונה בחודש ינואר נדחה ההסכם ברוב של 230 קולות; בתחילת החודש היה הרוב נגדו 149 קולות; והיום - 58 קולות (344 מול 286). מיי לא הצליחה לשכנע מספיק צירים שמרנים לשנות את עמדתם ולתמוך בהסכם; הלייבור הצביע נגדו, וכך גם המפלגה היוניוניסטית האירית השותפה בקואליציה.
לאחר ההצבעה אמרה מיי, כי כעת יש להסכים על דרך חילופית, וכי נראה שההליך בפרלמנט מתקרב לסוף דרכו - לאחר שכל האפשרויות נדחו בידי חבריו. היא אמרה, כי ממשלתה תמשיך לקדם את הברקזיט, אך לא אמרה כיצד. מיי רק ציינה את הדיון בשבוע הבא (1.4.19), בו יידונו שוב חלופות אפשריות. מיי לא הודיעה האם תנסה להעלות את ההסכם להצבעה בפעם הרביעית - לנוכח הפער המצטמצם בו היא מפסידה - אך יהיה עליה להתגבר על המכשול התקנוני.
מיי נאלצה להעלות להצבעה רק את ההסכם עצמו, ולא את ההצהרות הפוליטיות הנלוות אליו והעוסקות בעתיד היחסים בין שני הצדדים (כולל שאלת אירלנד). יו"ר הפרלמנט, ג'ון ברקואו, קבע שלא ניתן מבחינה תקנונית להעלות שוב את ההסכם כמות שהוא, ונדרש שיהיה בו שינוי משמעותי. הוא הסכים שהפיצול בינו לבין ההצהרות הנלוות מהווה שינוי שכזה.
מאחר שההסכם כאמור נדחה שוב, עומדות כעת בפני בריטניה שתי אפשרויות - כפי שקבע האיחוד בוועידת הפסגה שלו בחודש שעבר. האחת, שלדברי האיחוד נראית כרגע כמעשית ביותר, היא לפרוש ללא הסכם ב-12 באפריל - תרחיש שלפי רוב התחזיות יגרום לתוהו ובוהו בבריטניה, כולל מחסור במזון ותרופות. השנייה היא לשכנע את האיחוד בשבועיים הקרובים שהיא מבצעת "חשיבה מחדש משמעותית" ולקבל דחייה של שנה ואולי אף יותר, בתנאי שתיטול חלק בבחירות לפרלמנט האירופי ב-23 במאי.
אלא שנכון לעכשיו, לבריטניה אין שום תוכנית חלופית להציג בפני האיחוד. הפרלמנט דחה שלשום את כל שמונה ההצעות שהציעו חברים בו כמסלולים אפשריים לברקזיט. הוגי תוכנית "הצבעות המבחן", ובראשם אוליבר לטווין, מנסים כעת לגבש הסכמה סביב הצעה או שתיים - כנראה ל"ברקזיט רך", בדמות שמירה על קשרים עם האיחוד (חברות במעטפת המכס לבדה או גם בשוק המשותף) - כדי שניתן יהיה להצביע שוב בשבוע הבא (1.4.19). הבעיה של הצעה כזאת תהיה מול תומכי הפרישה, שיסתייגו הן מהאופי המוגבל יחסית של המהלך והן מהצורך לדחות אותו לפחות בשנה. הללו עשויים להעדיף פרישה ללא הסכם, למרות הסיכונים הכרוכים בה.
החלטה של הפרלמנט על מסלול כלשהו אינה מחייבת את הממשלה, אך עשויה להיות המוצא היחיד שימנע פרישה ללא הסכם - משום שרק כך תוכל מיי לפנות לאיחוד ולבקש דחייה בנימוק של "חשיבה מחדש משמעותית". הפרלמנט הצביע בשבוע שעבר ברוב גדול נגד פרישה ללא הסכם, דבר שיגביר את הלחץ על מיי לאמץ כל חלופה אחרת שעליה יוחלט בשבוע הבא. מיי עשויה גם להודיע על בחירות חדשות ולפנות לאיחוד בבקשה לדחות את הפרישה עד אחריהן.
האיחוד האירופי יקיים ועידת פסגה ב-10 באפריל - יומיים לפני מועד הפרישה הנוכחי - כדי לשמוע האם בריטניה מבקשת דחייה משמעותית והאם יש לה הצדקה. דחייה מחייבת הסכמה פה אחד של יתר 27 מדינות האיחוד. למרות הכעס הגובר בבריסל וביתר הבירות על בריטניה, סביר להניח שהאיחוד יעניק דחייה כדי להימנע מפרישה ללא הסכם - בתנאי שתהיה לכך הצדקה סבירה.
מיי הבטיחה שלשום להתפטר לאחר הפרישה בפועל, אם ההסכם יאושר. היא לא אמרה מה תעשה אם ההסכם יידחה שוב, אך כעת צפוי שיופעל עליה לחץ כבד להתפטר בהקדם. המועמדים המובילים לרשת את מיי - בהצבעה של 314 הצירים השמרנים בפרלמנט - כבר החלו בהיערכות להתמודדות.

תאריך:  29/03/2019   |   עודכן:  29/03/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפרלמנט דחה שוב את הסכם הברקזיט
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
נקודה בנוגע להצבעות בפרלמנט
אלטע קאקער  |  31/03/19 10:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בריטניה פורשת מהאיחוד
איתמר לוין
מיי נאלצה לפצל לשניים את ההצבעה ותעלה מחר רק את גוף ההסכם עם האיחוד ולא את ההבהרות בנושא אירלנד    הערכות: כרגע עדיין אין רוב לאישורו
איתמר לוין
ראש ממשלת בריטניה מקווה שהודעת ההתפטרות המותנית שלה תספיק כדי להעביר בפרלמנט את הסכם הברקזיט - אך טרם התגברה על התנגדות היו"ר ועל הודעת היוניוניסטים שלא יתמכו בה
איתמר לוין
שישה שרים בעבר ובהווה הם הבולטים כרגע במרוץ לתפקיד ראש ממשלת בריטניה, אותו תפנה מיי אם תצליח להעביר את הסכם הברקזיט - צופה דיילי טלגרף
איתמר לוין
הפרלמנט דחה את שמונה החלופות להסכם שהציגה מיי    הודעת ההתפטרות המותנית של מיי עשויה להוביל לאישור ההסכם עם האיחוד - אם תתגבר על התנגדות היו"ר
איתמר לוין
חברי הפרלמנט דחו את כל שמונה החלופות להסכם שהציגה מיי    הודעת ההתפטרות המותנית של מיי עשויה להוביל לאישור ההסכם - אם תתגבר על התנגדות היו"ר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il