X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
אגמון-גונן. לא ההליך המתאים [צילום: ליאב פלד]
מזוז. להסדיר בחקיקה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
ביקורת יוצאת דופן בחריפותה של מזוז, בהסכמת חיות ומלצר, על השופטת המחוזית: נתנה בהחלטת ביניים הוראה מרחיקת לכת, תוך חריגה מסמכותה, ללא דיון בהשלכות הרחבות של עמדתה ותוך התעלמות מן החוק הקיים ויצירת אנומליה בו; יש להסדיר את הנושא בחקיקה מסודרת
▪  ▪  ▪

בית המשפט העליון קובע (יום ב', 8.4.19), כי הפרקליטות אינה חייבת להקליט ראיונות רענון עם עדים שהיא מקיימת לקראת הופעתם בבית המשפט. בג"ץ ביטל את הוראתה של שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, מיכל אגמון-גונן, לתעד את הראיונות, בקובעו שהיא חרגה מסמכותה.
אגמון-גונן דנה בפרשת חברת מי אביבים, בו טוענת המדינה לקיומה של פרשת שחיתות נרחבת בתאגיד המים העירוני של תל אביב. בהחלטת ביניים בהליך קבעה אגמון-גונן, כי על המדינה להקליט להבא את הראיונות עם העדים ולהעמיד את ההקלטות לרשות ההגנה, והבהירה שלא תאפשר להביא עדים שהראיונות עימם לא יוקלטו. באופן חסר תקדים עתרה המדינה לבג"ץ נגד ההחלטה, בטענה שהיא מתיימרת להיות רוחבית ולחול על כל ההליכים הפליליים.
בקבלו את העתירה אומר השופט מני מזוז, כי השאלה שבפני בג"ץ איננה האם וכיצד ראוי להקליט ראיונות עדים, אלא האם אגמון-גונן הייתה מוסמכת להורות על כך - והתשובה היא שלילית. אגמון-גונן סטתה מהלכות שקבע בית המשפט העליון בנוגע לראיונות עדים ובכך הפרה את הוראות חוק יסוד השפיטה:
"בית המשפט המחוזי לא היה רשאי להטיל על התביעה חובות שאין להן עיגון בחוק, ואף תוך סטייה מפסיקתו של בית משפט זה אשר מהווה עבורו תקדים מחייב (סעיף 20 לחוק יסוד: השפיטה). פסיקתו הלא-מעטה של בית משפט זה בסוגיה הנדונה לא קבעה חובת תיעוד קולי או חזותי של ראיון עד, אלא תיעוד בתרשומת של פרטים עובדתיים חדשים ורלוונטיים שיש בהם תוספת או שינוי מהותיים מגרסתו של העד בחקירה ולהעבירם לידיעת הסניגוריה.
"כך גם לא נקבע בפסיקה כי העדר תיעוד כאמור (וכל שכן תיעוד קולי או חזותי), או פגם אחר בראיון העד תוצאתו פסילת העדות; אדרבה, נקבע במפורש, כמצוין לעיל, כי תוצאות פגם כזה הן במישור משקל הראיה ולא בקבילותה. פסילה כזו, כפי שקבע בית משפט קמא, אינה עולה גם מהלכת יששכרוב, שעניינה שראיות שהושגו שלא כדין, ואף לא מחוק חקירת חשודים".
מזוז מוסיף: "החלטת ביניים בהליך פלילי אינה גם הליך מתאים לביקורת שיפוטית על הנחיות פרקליט המדינה, אשר לעניין זה גם משקפות את הלכות בית משפט זה. ביקורת שיפוטית על הנחיית פרקליט המדינה (או היועץ המשפטי לממשלה) אפשרית בתקיפה ישירה של ההנחיה בעתירה לבית המשפט הגבוה לצדק".
עוד אומר מזוז, כי החלטתה של אגמון-גונן גם עומדת בסתירה לחוק ואף יוצרת אנומליה מולו: "חוק חקירת חשודים הגביל את חובת התיעוד לחקירת חשודים, זאת בעיקר כדי להתמודד עם החשש להודאות שווא, ולא החיל חובה זו על חקירות עדים. בנוסף, חוק חקירת חשודים הגביל את החובה לתיעוד רק לחקירת חשודים בעבירות חמורות שהעונש המרבי שנקבע להן הוא מאסר של עשר שנים או יותר, תוך החרגה של תיעוד חקירת חשוד בעבירת ביטחון. כן נקבעו בחוק הוראות שונות לגבי אופן עריכת התיעוד, אמצעי התיעוד והוראות אחרות הכרוכים בסוגיה זו, וכן הוראות להחלה הדרגתית של חובת התיעוד. לא למותר להוסיף כי גם פקודת העדות, העוסקת בחקירת עד, אינה קובעת חובת תיעוד קולי או חזותי.
"מטבע הדברים שקביעת חובת התיעוד של ראיון עד בהחלטת ביניים בהליך פלילי של בית משפט קמא לא עברה את כור ההיתוך של הליך חקיקה סדור ושיטתי, הכולל בחינה מקצועית של כלל ההיבטים הכרוכים בהטלת חובה כזו וההשלכות הנובעות מכך, ולאחר שימוע של כלל הנוגעים בדבר, בתוך מערכות אכיפת החוק ומחוצה להן. החלטתו של בית משפט קמא להטיל חובה לתיעוד ראיון עד אינה עולה כאמור בקנה אחד עם הכרעת המחוקק בחוק חקירת חשודים ובפקודת העדות, ואף יוצרת חוסר איזון, ואולי אף אנומליה, שכן בעוד חקירתו של העד במשטרה אינה טעונה תיעוד קולי או חזותי, הראיון עימו על-ידי התביעה מחויב בתיעוד כזה".
עוד אומר מזוז, כי השאלה של הקלטת ראיונות עדים מעוררת שורה של סוגיות נוספות: האם יהיה אפקט מצנן, הכבדה על התהליך השיפוטי, השלכות ארגוניות ותקציביות על הפרקליטות, החשש שההגנה תזמן את התובע לעדות ועוד. כל השאלות הללו לא זכו לדיון כלשהו לפני שאגמון-גונן הטילה את אותה חובה. "הסדרה של
סוגיה זו ראוי לה שתיעשה בהליך חקיקה סדור, בשל ההשלכות הרחבות וההיבטים הארגוניים-תקציביים הכרוכים בכך, ולכאורה אינה מתאימה להסדרה בדרך של חקיקה שיפוטית. אך מכל מקום, בוודאי שלא במסגרת החלטת ביניים בהליך פלילי בבית המשפט המחוזי", הוא מסכם.
הנשיאה אסתר חיות אומרת גם היא: "השאלה היא האם היה מקום
לכך שבית המשפט המחוזי יקבע במסגרת החלטת ביניים בהליך פלילי קונקרטי הסדר משפטי חדש בסוגיה זו, תוך סטייה מהלכות קיימות ומחייבות של בית המשפט העליון. כחברי, אף אני סבורה כי התשובה לשאלה זו היא בשלילה. מדובר בסוגיה מורכבת ובעלת השלכות והיבטים רבים, הן מבחינה מהותית והן מבחינה ארגונית ותקציבית, אשר מן הראוי כי תמצא את מקומה בהסדר סטטוטורי מתאים".
המשנה לנשיאה חנן מלצר הסכים עם מזוז וחיות. את המדינה ייצגו עוה"ד שוש שמואלי ואיתמר גלבפיש; את הנאשמים בתיק ייצגו עוה"ד ינון סרטל, ציון סהראי, ניר לזר, משה אלגאלי, מוטי אזולאי ואשר חן; את הסניגוריה הציבורית ייצגה עו"ד מירי פרידמן; ואת לשכת עורכי הדין - עוה"ד גז זילברשלג וליאור בר-ניר.

תאריך:  08/04/2019   |   עודכן:  08/04/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ: השופטת אגמון-גונן הפרה את חוק יסוד השפיטה כאשר סטתה מפסיקת העליון
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
שופטת שמחפשת כותרות. פעם פסקה
וולף  |  8/04/19 20:53
2
מזוז מגן על הקליקה
מתנגד לבג"צ  |  8/04/19 22:50
3
סתם ברברת שאינה קובעת כלום
מישקה 66  |  9/04/19 01:48
4
חזקת
התקינות  |  9/04/19 09:26
5
לבג"צ לא הייתה זכות התערבות
הכל שפיט   |  9/04/19 10:03
6
שופטי בג"ץ האלה.
Prms-999.  |  9/04/19 20:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר המשפט
איתמר לוין
חוסנה של הדמוקרטיה הישראלית מחייב לשים לב ללקחים היסטוריים, של זמנים ומקומות בהם הייתה פגיעה פוליטית קשה בעצמאות המערכת המשפטית. ויש גם מה ללמוד ממורשת ישראל בתחום מינוי השופטים
איתמר לוין
רב-פקד שירלי ברזילי מתביעות המשטרה בתל אביב הורתה - לאחר התייעצות עם ראש המחלקה - להמשיך בניהול תיק סמים, למרות שידעו שאין בידי המשטרה צו חיפוש כדין
איתמר לוין
שוטרים ופרקליטים שיבשו הליכים, בידו ראיות, קיבלו דבר במרמה וניצלו לרעה את כוח המשרה - כדי למנוע מסניגור להעניק ייעוץ לחשודים ברצח. הגופים המופקדים על אכיפת החוק התנהגו כמו ארגוני פשיעה
איתמר לוין
המשטרה והפרקליטות טענו שהסניגור הדליף חומר מהחקירה - אך התברר שלא היה כל ביסוס עובדתי לטענה זו    הן ביקשו וקיבלו מבית המשפט מעצר בית של חמישה ימים ואיסור על יצירת קשר עם לקוחותיו במשך עשרה ימים - בעיצומה של החקירה נגדם    רוזן: תמונה עגומה וקודרת של פגיעה בזכות החוקתית להיוועצות עם עורך דין
איתמר לוין
בית דין רבני פרסם תשע החלטות סותרות באותו יום, לאחר פרישתו של אב בית הדין    שופטת משפחה סגרה תיק - ואז דחתה את הבקשה לסגור אותו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il