X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מנהלת אתר ההנצחה בהיכל הצדק של נירנברג מסבירה, כי זו הסיבה לכך שאולם 600 לא שומר כפי שהיה בעת שהתקיימו בו המשפטים הידועים גם כיום מהווים הגרמנים כרבע בלבד מכלל 100,000 המבקרים בשנה באתר
▪  ▪  ▪
האולם הוקטן
תא הנאשמים המפורסם פורק [צילום: ריימונד ד'אדריו]

דוכן השופטים הוזז למרכז [צילום: AP]

מה צעק יוליוס שטרייכר
"פורים תש"ז!", צעק יוליוס שטרייכר, המו"ל האנטישמי הקנאי של השבועון "דר-שטירמר" לפני שנתלה בנירנברג - כך לפחות טוענת גרסה שניתן לשמוע ולקרוא במקורות שונים. לפי הסיפור הזה, שטרייכר תפס ברגעיו האחרונים שהוא דומה להמן הרשע ושהיהודים ניצחו אותו. אבל אם הוא באמת אמר זאת?
אין לכך שום הוכחה - משיבה מנהלת אתר ההנצחה של משפטי נירנברג, הנריקה קלאוסן. כפי שראוי להיסטוריונית מקצועית, היא מציינת שאין הקלטה ואין הסרטה של אותם רגעים, גם אין עדויות ראייה ישירות, ואותו סיפור הודבק גם לפושעים נאצים אחרים. לכן, מדובר ככל הנראה באגדה אורבנית - וכך ראוי להתייחס אליה.

כל מבקר באולם 600 בהיכל הצדק של נירנברג, בו נערכו המשפטים של פושעי המלחמה הנאצים ובראשם בכירי המשטר, מתפלא מיד לראות כמה הוא קטן יחסית. ומי שמכיר את התמונות מאותם משפטים מפורסמים, מתאכזב לראות שכמעט דבר לא נותר באולם מאירועים היסטוריים אלו. ולא במקרה - אומרת מנהלת אתר ההנצחה, הנריקה קלאוסן.
קלאוסן הרצתה (יום ג', 14.5.19) בפני משתתפי כנס עמותות המשפטנים ישראל-גרמניה ולאחר מכן השיבה על שאלות News1. האולם היה בידי ארה"ב עד שנת 1961, בה הוחזר לידי ממשלת בוואריה - וזו מיהרה למחות ממנו כמעט כל זכר למשפטיהם של הפושעים הנאצים. תא הנאשמים המפורסם פורק, דוכן השופטים הועבר ממקומו מול ספסל הנאשמים למרכז האולם, היציע בצפון האולם נסגר והוקם מחדש הקיר שסולק כדי לבנות אותו. "בשנות ה-50 וה-60 לא הייתה למשפטי נירנברג החשיבות שיש להם כיום. הגרמנים רצו למחוק את זכר המשפטים ולכן לא שימרו את האולם", מסבירה קלאוסן.
גם מתקנים אחרים מאותה תקופה נהרסו או שנמחקו מהם העקבות. אולם הספורט ששימש לתליית הפושעים הנאצים, ממזרח לבית המשפט, נהרס בשנות ה-80. באותה תקופה גם הוחזרו לשימוש רגיל שלושה מבין ארבעת אגפי התאים בהם הוחזקו הפושעים הנאצים. רק אגף אחד נותר כשהיה - אבל זה היה האגף הפחות חשוב מבחינה היסטורית, ששימש למעצרים לתקופות קצרות של פושעים אחרים שהובאו להעיד בנירנברג (כמו מפקד אושוויץ, רודולף הס).
קלאוסן מסבירה, שגם בשנות ה-80 לא ששו הגרמנים לעסוק במשפטי נירנברג. טכס הזיכרון הראשון באולם התקיים ב-1985, בצורה צנועה בלבד. ההתעניינות במקום גברה משמעותית רק בשנות ה-90, כאשר החלו משפטיהם של פושעי מלחמה מודרניים במדינות אחרות, כמו יוגוסלביה, והגרמנים יכלו לומר לעצמם ולעולם שהם לא היו היחידים שמקרבם יצאו מפלצות שכאלו. אבל גם כיום, מציינת קלאוסן, הגרמנים מהווים רק 25%-20% מבין 100,000 המבקרים במקום מדי שנה; כל השאר הם תיירים.
עם זאת, בקרוב יהיה שיפור משמעותי: אולם 600 משמש גם כיום לדיונים שוטפים, ולכן מדי פעם נאלצים אנשי אתר ההנצחה לומר למבקרים שלא ניתן לבקר בו. אבל כעת הולך ונבנה אגף חדש לבית המשפט, אשר יאפשר לפנות את האולם ולהותיר אותו כאתר היסטורי בלבד.

תאריך:  15/05/2019   |   עודכן:  15/05/2019
+כך הפך בנג'מין פרנץ לתובע במשפט האיינזצגרופן
08:08 15/05/19  |  איתמר לוין, נירנברג   |   לרשימה המלאה

פרנץ בן ה-99 מספר שנטל על עצמו את משפטם של רוצחי מאות אלפי יהודים, למרות שהיה זה התיק הראשון בימי חייו  ▪  נכנס לתאו של אוטו אולנדורף ערב הוצאתו להורג, "אבל לא הייתה לו שום חרטה; טרקתי את הדלת ויצאתי"

פרנץ. "הוא ניסה"

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הגרמנים רצו למחוק את זכר משפטי נירנברג
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
עידן יוסף
ביטלה את הפגישות עם המשלחת הישראלית שהייתה אמורה לעסוק בהשבת רכוש יהודי    בכיר במפלגת השלטון: עמדתנו בנושא צפויה להשתנות
ארי בוסל
הנה, תמונות להנציח את הטיול הקבוצתי, פה עם השלט המפורסם ("העבודה משחררת") או פסי הרכבת שהובילו לגיהנום שאפילו בעלות הברית פחדו, ולכן סרבו, להפגיז, שם הקבוצה כולה, כאילו היא באחד מפלאי העולם במסע בהודו, ירדן או פרו
יעקב עמר
"פיצוי היסטורי אחד ויחיד בא בחשבון לאחר ים הדמים היהודיים שנשפך הוא מדינה יהודית בלתי תלויה ודמוקרטית בה יהיו לעם היהודי המעונה אפשרויות בלתי מוגבלות לקיום יהודי עצמאי"
אדם קדם
כיצד הפך המסע לפולין לתוכנית אנטי חינוכית, פוגענית, עולבת ומדירה תלמידי ביה"ס מאוכלוסיות חלשות
יוסי אחימאיר
אם לא בימים הנוראים ההם, כי אז בימינו, לנוכח המאבקים שעוד נכונו למדינה, נדרשת לנו האחדות כאוויר לנשימה - ולא רק בבתי העלמין הצבאיים. אולי גם בממשלה שעומדת לקום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il