X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
המשטרה הרחיקה מהר-הבית ב-2016 ארבעה צעירים ללא הגבלת זמן - סמכות שאין אפילו לבית המשפט סגן-ניצב עופר גונן ביצע את ההרחקה, כדי שלא להטריח את מפקד המחוז
▪  ▪  ▪
דרישה לחתום על התחייבות [צילום אילוסטרציה: יעקב לדרמן, פלאש 90]

קצין משטרה הרחיק בשנת 2016 מהר-הבית ארבעה צעירים יהודים, ועשה זאת ללא הגבלת זמן ובלא שהעניק להם את זכות הטיעון. בכך הוא נטל לעצמו סמכויות שאין אפילו לבית המשפט, והכל במטרה שלא להטריח את מפקד המחוז דאז, יורם הלוי. כך מגלה פסק דין של שופטת בית משפט השלום בירושלים, מרים קסלסי.
חננאל בוצ'קו, צביאל שילת, יובל נולר ונריה מדמוני עוכבו בידי שוטרים בעת ביקור בהר בפברואר 2016, בנימוק שהתפללו בו בניגוד להנחיות. השוטרים הודיעו להם, כי לא יורשו להיכנס להר - ללא הגבלת זמן - אלא אם יחתמו על התחייבות לציית להנחיות, לא לבצע כל פעולה בעלת ממד דתי, לא להתנהג בצורה פרובוקטיבית ועוד.
את ההתניה הציב סגן-ניצב עופר גונן, שהיה אז מפקד יחידת מקומות קדושים. זאת, למרות שהנוהל המשטרתי קובע, כי רק מפקד מחוז ירושלים, סגנו או ממלא מקומו יכולים להגביל את הכניסה להר-הבית. הנוהל גם קובע, כי המשטרה יכולה להרחיק ל-15 יום בלבד, עד שישה חודשים יש צורך באישור שופט, והארכה של ההרחקה מצריכה היוועצות בקציני משטרה בכירים ובפרקליטות המדינה ומחייבת קיום שימוע. גונן רשאי היה להרחיק לשבוע בלבד, ורק אם קיים חשש ממשי מיידי לפגיעה בשלום הציבור.
רק לאחר שהארבעה עתרו לבג"ץ ובמסגרת זו נחשף הנוהל, הודיעה המשטרה - באוקטובר 2016 - שהיא מסירה את הדרישה לחתום על ההתחייבות. בתגובתה לעתירה אף טענה המדינה, כי מאחר שהמשטרה לא פעלה על-פי הנוהל - הרי שהוא אינו רלוונטי למקרה של הארבעה. לאחר שהארבעה עלו להר-הבית ללא הפרעה, הם ביקשו למחוק את עתירתם. השופט נעם סולברג פסק להם הוצאות וציין, כי נראה לו שאכן זכות העלייה נכרכה שלא כדין בחתימה על התחייבות.
הארבעה תבעו פיצוי כולל של 100,000 שקל, תוך שהם מסתמכים בין היתר על דבריו של סולברג. המדינה טענה, כי היה זה "אוביטר" (אמרת אגב) בלבד, ולכן אין להסתמך עליה. קסלסי דוחה (8.5.19) גישה זו ומעירה, כי באותה נשימה ביקשה ממנה המדינה לאמץ קביעות של רשמי בית משפט השלום. העובדה שסולברג היה צריך להסתפק באמרת אגב ולא לומר את הדברים במסגרת פסק דין, משום שהעתירה התייתרה, אינה גורמת לדבריו לאבד מתקפותם - היא מדגישה.
קסלסי קובעת, כי המשטרה הפרה את הנוהל שלה-עצמה המבוסס על הוראות החוק. ההרחקה בוצעה בידי גונן למרות שאינו מוסמך לכך, בלא זכות טיעון ובלא צו שיפוטי. "למעשה המשטרה נטלה חרות לעצמה להרחיק חשודים מהר-הבית לתקופה בלתי מוגבלת, ללא זכות טיעון, סמכות שאינה מוקנית אפילו לבית המשפט. הדבר נעשה לא מתוך אמונה בסמכותה לעשות כן, אלא מתוך רצון לחסוך טרדה ממפקד המחוז, כפי שהעיד סגן-ניצב גונן: 'לא כל מקרה צריך להיגמר בהרחקת מפקד מחוז... התפקיד שלי הוא לא להעביר למפקד המחוז כל דבר שקורה'".
הפרקליטות טענה, כי יש לייחס לארבעה אשם תורם לנזקיהם, משום שסירבו לחתום על ההתחייבות. קסלסי משיבה: "נדרש מניזוק להקטין נזקיו בפעולות סבירות, אך לא ניתן לחייבו להקטין נזקיו בביצוע פעולה שאינה תואמת את הדין... הכרה באשם תורם בשל אי-חתימה על המסמך, כמוה כפגיעה בניזוק". היא פסקה לבוצ'קו פיצוי של 4,000 שקל ולנולר פיצוי של 2,000 שקל, והוצאות של 5,000 שקל לשניהם.

תאריך:  21/05/2019   |   עודכן:  21/05/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסנ"צ הפר חוק כדי לא להטריד את הניצב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משטרה במוקד
איתמר לוין
השוטר ניצל את העובדה שנשים שהיו קורבנות לסחר בבני אדם היו תלויות בו כדי לקיים עימן יחסי מין בהסכמה    יודה בעבירות של הפרת אמונים והשמדת ראיות
איתמר לוין
בית המשפט המחוזי הציע לשחם להסכים להרשעה ולעבודות שירות, תוך שהוא מציין שפסק דין יבוא לידי ביטוי גם בעונש; שחם דחה את ההצעה
איתמר לוין
תשלם 2,500 שקל לאחר שטענותיה בבית המשפט הוכחו ככוזבות    שלושה פסקי דין נגד עורכי דין שפעלו בצורה פסולה מול לקוחותיהם וישלמו אלפי שקלים
עו"ד פנחס פישלר
מבקר המדינה אומר היום את מה שזעקתי במשך 16 שנים: אסור למשטרה לנהל בעצמה תביעות, משום שמדובר בפגיעה בהפרדת הרשויות ובניגוד עניינים מובהק. האם גם הדוח הזה יעלה אבק?
איתמר לוין
שפירא שב וקורא לאחד את תביעות המשטרה עם הפרקליטות; המצב הנוכחי אמור היה להיות זמני - והפך לקבוע, תוך שהתובעים מעורבים בפעילות האכיפה בשטח ותלויים במשטרה להמשך קידומם
רשימות נוספות
המשטרה "מורחת" חקירות בעבירות רכוש  /  איתמר לוין
התפקיד של פיליפסון בוטל  /  איתמר לוין
המחוזי הכשיר ייצוג לא-חוקי של המשטרה  /  איתמר לוין
מה יהיה השלב הבא? ישלפו אקדחים?  /  איתמר לוין
זיהוי רק לשם המאגר  /  עו"ד עופר רשו
שאלות ללא מענה  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il