בזמן ש
רכבת ישראל סובלת מגירעון חמור, נחשפים נתונים המקשים על תפקוד החברה. הנתון הראשון הוא מענה לבקשת חופש מידע שהגיש מנכ"ל ארגון בצלמו, יהודה פואה, ממנה עולה כי כרגע מתנהלים 17(!) הליכים משפטיים פעילים.
9 מהסכסוכים נפתחו על-ידי רכבת ישראל נגד ההסתדרות, 7 על-ידי ההסתדרות וסכסוך אחד של התאחדות התעשיינים נגד ההסתדרות שקשור למשבר ברכבת. פואה אומר כי "כל הסכסוכים בין ועד העובדים וההסתדרות להנהלת הרכבת הם בחסות בתי דין לעבודה מוטים, שמבחינתם, העובד תמיד חלש וצודק, גם אם הוא עשיר, עצלן ויכול לשתק את המדינה".
כמו-כן, חלה עלייה חדה בכספי הפיצויים ששולמו לנוסעים בגין איחורים וביטולים. ברבעון הראשון של 2019 זינק סכום הפיצויים ששילמו ברכבת מכ-150 אלף שקלים ברבעון הראשון אשתקד לכרבע מיליון שקלים ברבעון הראשון של השנה הנוכחית. בחודש מרס האחרון לבדו שילמה הרכבת כ-170 אלף שקלים וזאת לשם השוואה פי חמישה בחודש ינואר בשנת 2018. פיצוי בשווי הנסיעה משולם רק על איחור העולה על 30 דקות, ופיצוי כפול על איחורים של שעה ומעלה. על כל איחור פחות מ-30 דקות לא ניתן פיצוי. לאחרונה הונהג נוהל של פיצוי אוטומטי.
הנתון השלישי נוגע לפריצות למסילה. ב-2018 פרצו כ-12 אלף כלי רכב את מפגשי הכביש-מסילה, בניגוד לכללי הדרך, לאחר ירידת המחסום והפעלת אורות ופעמוני האזהרה. אחוז ניכר מפריצות אלה בוצע על-ידי כלי רכב כבדים כגון אוטובוסים ומשאיות, אשר עלולים להביא לפגיעה קשה בנוסעי הרכבת, במקרה של תאונה. פריצות אלה ואחרות אל שטח המסילה הביאו לעיכוב של מעל ל-1,000 רכבות נוסעים, ולכ-6,500 דקות עיכוב.
חצייה מסוכנת של מפגשי כביש מסילה היא תופעה בינלאומית, המקשה על הפעלת רכבות, ומסכנת את כלל משתמשי הדרך. על-מנת להעלות את המודעות לסכנה, התאגדו חברות רכבות מ-43 מדינות ברחבי העולם וקבעו תאריך בינלאומי להעלאת המודעות לפריצות לשטח המסילה שיתקיים ביום חמישי 6.6.19 (ILCAD - International Level Crossing Awareness Day).