חברת יוטיוב תסיר אלפי סרטונים וערוצים התומכים בניאו-נאציות, עליונות לבנה ואידיאולוגיות אחרות המפיצות שנאה - הודיעה היום (יום ד', 5.6.19) החברה. המדיניות החדשה תאסור "סרטונים הטוענים שקבוצה מסוימת היא נעלה על אחרות במטרה להצדיק אפליה, הפרדה או הדרה", כמו גם סרטונים המכחישים את התרחשותם של אירועי שנאה אלימים.
יוטיוב לא ציינה ערוצים וסרטונים ספציפיים שתסיר, אלא אמרה: "חובתנו היא להגן ולמנוע את ניצול הפלטפורמה שלנו לשם הפצת שנאה, הטרדה, אפליה ואלימות". לדברי החברה, בין היתר ייאסרו סרטונים הטוענים שיהודים שולטים בעולם, שנשים נחותות מגברים מבחינה אינטלקטואלית ושהגזע הלבן נעלה על אחרים.
על-פי המדיניות החדשה, ערוצים המפרסמים תכני שנאה אך שרוב התוכן בהם אינו מפר את כללי יוטיוב, יקבלו אזהרה. ערוצים שיתעלמו מן האזהרה, יורחקו ממערכת הפרסום של יוטיוב ובכך ייפגעו הכנסותיהם. ואילו ערוצים שרוב תוכנם מפר את כללי החברה, יורחקו ממנה לאלתר. בנוסף לכך, תהדק יוטיוב את הפיקוח על האלגוריתם המציע לגולשים תכנים על-פי אלו שבהם צפו בעבר, ואשר מוביל ל-70% מן הצפיות באתר והיה כלי מרכזי בצמיחתה של החברה. אולם הוא גם נתפס כמי שמוביל את הגולשים - בשרשור של תוכן אחרי תוכן - לתכנים של שנאה וקיצוניות, במטרה לגרום להם להמשיך לצפות ולהגדיל את מספר המשתמשים.
הצעד של יוטיוב, הנמצאת בבעלות גוגל, בא חודש לאחר שפייסבוק הודיעה על הסרה לצמיתות של שבעה משתמשים שנויים במחלוקת ובראשם איש הימין הקיצוני אלכס ג'ונס. ענקי ההיי-טק מצויים תחת לחץ גובר להקשיח את האמצעים למניעת השימוש בהם להפצת שנאה, כאשר מן הצד השני טוענים הנשיא
דונלד טראמפ ואחרים, כי מדובר בצנזורה בלתי הוגנת נגד הימין.
החברות מצידן מתקשות לקבוע היכן בדיוק עובר הגבול בין
חופש הביטוי - זכות מקודשת בארה"ב - לבין הסתה פסולה. הן מעסיקות מספר הולך וגדל של עובדים שמשימתם היא לאתר ולהסיר תכנים אלימים, לצד ניסיון לפתח מכשירים ממוחשבים שיקלו על המשימה - אך גם מנסות שלא לפגוע בתעבורה ובהעלאת התכנים, שהן מקורות הרווח שלהן.
במקרה של יוטיוב, המשימה קשה במיוחד לנוכח העובדה שמדי דקה מועלים לאתר 500 סרטונים חדשים. לחברה יש מדיניות מסורתית של הימנעות מהתערבות בתכנים, מדיניות שהובילה לשורה של מחלוקות סוערות סביב הסרטונים שהועלו לאתר. המחלוקות נגעו לא רק לתכנים אלימים, אלא גם לכאלו שנטען שאינם מתאימים לילדים. מערכת הפרסומות האוטומטית של יוטיוב לא הצליחה למנוע הדבקת פרסומות לתכנים שנויים במחלוקת, דבר שגרם למספר מפרסמים גדולים לנטוש את האתר.