X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
צה"ל הורה להרוס 15 מבנים ליד גדר ההפרדה, בנימוק שהם מהווים סיכון ביטחוני בעקבות צו על תנאי בבג"ץ, הוכשרו שישה מהם בפועל ייהרסו תשעה מבין 231 בתים בלתי חוקיים
▪  ▪  ▪
סכנה לאזרחים וחיילים [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

צה"ל העניק הקלות לפלשתינים שהקימו בתים שלא כחוק ליד גדר ההפרדה, וזאת למרות שתחילה טען שהבתים מהווים סיכון ביטחוני. השינוי החלקי בעמדתו של צה"ל בא לאחר שבג"ץ הוציא צו על תנאי נגד הריסת הבתים. כך עולה (יום ג', 11.6.19) מפסק דינו של שופט בית המשפט העליון, מני מזוז.
העתירות נגעו לבנייה באזור צור באהר שממזרח לירושלים, שם הועתקה הגדר מהתוואי המקורי לאחר עתירה של פלשתינים לבג"ץ. לאחר הקמת הגדר, בשנים 2005-2004, החלה בנייה בלתי חוקית מסיבית של פלשתינים בסמוך לה. בשנת 2011 הוציא מפקד כוחות צה"ל ביהודה ושומרון צו האוסר במפורש בנייה זו. מאחר שהיא נמשכה, ואף הפכה לנקודת תורפה ביטחונית שאפשרה לחצות את הגדר, הוצאו בשנת 2017 צווים להריסת 18 מבנים.
צה"ל דחה את השגותיהם של בעלי המבנים, עמד על הצורך הביטחוני המובהק שבמניעת הבנייה הבלתי-חוקית ליד גדר ההפרדה וציין שהבנייה הבלתי-חוקית נמשכה גם לאחר הוצאת הצווים. בעלי 15 מן המבנים עתרו לבג"ץ, שקיים ארבעה דיונים בנושא. המדינה מסרה, כי בסך-הכל הוקמו 231 מבנים בלתי חוקיים באזור עליו חל הצו, מתוכם הוכשרו בדיעבד 97, ומבין 134 הנותרים - הוחלט כאמור להרוס 18 בלבד משום שההריסה מתחייבת מטעמי ביטחון.
בג"ץ הורה למדינה לבחון חלופות מתונות יותר, אך משזו עמדה על דעתה - הוציא ביולי אשתקד צו על תנאי המורה לה לנמק את ההריסה. לאחר חודש הודיעה המדינה, כי צה"ל הסכים להכשיר שישה מבין 15 המבנים - חלקם ללא שינוי וחלקם בהריסה חלקית. צה"ל עמד על דעתו לגבי תשעת המבנים האחרים, אם כי ציין שבשלושה מהם מדובר למעשה רק בהכשרת שטח ולא בבנייה ממש.
בפסק דינו אומר מזוז, כי הצו משנת 2011 הוצא כדין, כחלק מן הצורך הביטחוני הברור בגדר ההפרדה. בנייה בלתי חוקית בסמוך לגדר מקשה על פעילותם של כוחות הביטחון ועלולה להעניק מחסה למחבלים ולאמצעי לחימה, ולפיכך מסכנת חיי אזרחים וחיילים. בשנת 2016 לבדה היו 170 אירועים ביטחוניים באזור צור באהר, כולל כניסתם של מחבלים שביצעו פיגועים ברחבי המדינה. בשנים 2018-2017 היו באזור מאות אירועים ביטחוניים ואלפי מקרים של כניסת שוהים בלתי חוקיים.
עוד אומר מזוז, כי העותרים עשו דין לעצמם כאשר המשיכו בבנייה הבלתי-חוקית, למרות שגם בג"ץ אסר זאת; די היה בכך כדי לדחות על הסף את העתירות. עם זאת, צה"ל החליט כאמור להעניק הכשרים לשישה מן המבנים, בהדגישו ש"המשך בנייה לאחר ההודעה על כוונה להרוס וכן ההפרות של צווי בית המשפט לא היו באף מקרה נימוק יחיד ובלעדי לדחיית בקשה להקלה".
מזוז מוסיף: "חרף כל האמור, לא התעלמנו מהמשמעות האישית-כלכלית הקשה מבחינתם של העותרים הכרוכה בהריסת המבנים או חלקם. עקב כך בחנו את הדברים בקפידה רבה, קיימנו ארבעה דיונים בפני הרכב בעתירות אלה והורינו למשיבים להבהיר את מדיניותם ולשוב ולשקול את החלטותיהם בנוגע למבנים מושא העתירות.
"בהמשך אף ניתן על ידינו צו על תנאי בעתירות אלה, במסגרתו הורינו למשיבים לבדוק שוב באופן פרטני את החיוניות הביטחונית בהריסת כל אחד מהמבנים מושא העתירות על יסוד אמות מידה שהותוו בצו על תנאי שניתן. ואכן, בעקבות הצו על תנאי נערכה בחינה מקיפה נוספת על-ידי המשיבים בנוגע לכל אחד מהמבנים, אשר תוצריה הוצגו בפירוט בתצהיר התשובה ונספחיו, ובעקבותיה אישרו המשיבים הקלות פרטניות לגבי שישה מבנים בהם
הדבר התאפשר מבחינה ביטחונית, תוך שהוסבר מדוע אין הדבר מתאפשר לגבי כל אחד".
בנסיבות אלו, מסכם מזוז, יש לדחות את העתירות - בכפוף להקלות שאישר צה"ל. השופטים עוזי פוגלמן ויצחק עמית הסכימו עם מזוז. את העותרים ייצגו עוה"ד היתם חטיב, תאופיק דראושה וסאהר עלי, ואת המדינה - עו"ד יונתן ברמן.
מהמבנים האחרים.

תאריך:  11/06/2019   |   עודכן:  11/06/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ הוביל להקלות למרות סיכון ביטחוני
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
שופטי בג"צ מהשמאל הקיצוני ו
בפועל  |  11/06/19 14:10
2
משימה ראשונה הסרת מכשלת בג״צ
מוצרט  |  11/06/19 14:34
3
חלם, זה כאן!!!! ל"ת
וינטר הניה  |  11/06/19 15:10
4
התקבלה עמדת המדינה
הפוך על הפוך  |  11/06/19 18:59
5
שקרנות ועיוות המציאות1
שפרירית  |  11/06/19 19:19
6
שקרנות ועיוות המציאות2
שפרירית  |  11/06/19 19:34
7
הפיכת המושג עצמאות בית המשפט
שפרירית  |  11/06/19 19:53
8
בג"ץ הורס את בג"ץ
יהודי מפוכח  |  11/06/19 22:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
החברה זימנה אסיפת בעלי מניות לאשר את ביטול זכויות ההצבעה העודפות של מניות היסוד    המהלך יאפשר לחברה לשפר את יחסיה הפיננסיים
איתמר לוין
תל אביב מובילה במספר המוחלט של הזוגות שהתגרשו    זינוק בגירושין בגדרה, ירידה חדה במעלות-תרשיחא    רק 12 תיקי גיור נפתחו בשנה שעברה
מירב ארד
ועידת המפלגה תכריע מחר בעניין הבחירות ליו"ר הבא    בוועידה יוחלט אם לקיים פריימריז גם לרשימת חברי הכנסת או לשמר את הרשימה שהתמודדה בבחירות האחרונה    גבאי: "נעשו טעויות שעליהן אני לוקח אחריות מלאה"
מירב ארד
הוסיפה: "מדינת ישראל חולה במחלת החקקת והבגצת"    על פסקת ההתגברות: "כיוון שבג"ץ לקח לעצמו את הסמכות לפסול חוקים אין לו כל סמכות לפסול חוקי יסוד. אם נגיע לזה זו תהיה רעידת אדמה משטרית"
אביתר בן-צדף
בריגדיר-ג'נרל לורה ל' יגר תמונֶה בסוף החודש למפקדת דיוויזיה 40 של המשמר הלאומי של קליפורניה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il