X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
המע"מ לא תמיד ייכלל בחשבון

העליון מקל בהיטל ההשבחה

קובע לראשונה, כי יש לאמץ את התקן של מועצת שמאי המקרקעין: השאלה האם המע"מ יהיה חלק מחישוב היטל ההשבחה, תוכרע לפי הסוגים הצפויים של רוכשי הקרקע
▪  ▪  ▪
ברק-ארז. ידע מתחום החשבונאות [צילום: עידן גרוס]

רכיב המע"מ ייכלל בחלק מן השומות לצורך תשלום היטל השבחה - בעיקר אלו הנוגעות לקרקעות המיועדות לבנייה למגורים. לעומת זאת, הוא לא ייכלל בשומות הנוגעות בעיקר לקרקעות המיועדות לבנייה מסחרית. כך קובעת לראשונה (יום ג', 18.6.19) שופטת בית המשפט העליון, דפנה ברק-ארז.
היטל ההשבחה נגבה בידי הרשות המקומית תמורת אישורה של תוכנית המעלה את ערך הקרקע. עד כה לא פסק בית המשפט העליון בשאלה, האם יש לכלול בערך הקרקע - לצורך חישוב ההיטל - את המע"מ שצפוי הבעלים לקבל כאשר ימכור אותה. פסק הדין היחיד שעסק בנושא היה בשנת 2002 של השופט אשר גרוניס, אז במחוזי בתל אביב, ולפיו יש לכלול את המע"מ בעריכת השומה.
בשנת 2009 פרסמה מועצת שמאי המקרקעין, הפועלת במשרד המשפטים, את תקן 11 שלה בנושא היבטי מיסוי בשומת מקרקעין. התקן מטפל גם בסוגיית המע"מ, ומבדיל בין שלושה מקרים:
  • כאשר הקרקע מיועדת לבנייה ללקוחות פרטיים, בעיקר לדיור, יש לכלול את רכיב המע"מ בשומה. זאת, מאחר שהרוכשים גם הם מביאים אותו בחשבון ומתייחסים אליו כחלק מן המחיר.
  • כאשר הקרקע מיועדת לבניית נדל"ן מניב - משרדים, מסחר, מלאכה, תעשיה ותעסוקה - אין להביא בחשבון את המע"מ, שכן הרוכשים אינם רואים אותו כחלק מן התמורה (משום שהם יכולים לקזז אותו כמס תשומות אל מול המע"מ שהם גובים מלקוחותיהם).
  • כאשר הקרקע מיועדת הן לפרטיים והן למסחריים (כאשר הרוכשים יכולים להיות גם פרטיים וגם אנשי נדל"ן) - יש לקבוע מיהו הרוכש הסביר שייהנה יותר מרכישת הקרקע או מה שייבנה עליה. אם מדובר ברוכש הפרטי, המע"מ ייכלל; אם מדובר ברוכש המסחרי - המע"מ לא ייכלל.
ברק-ארז אומרת, כי יש לאמץ בפסיקה את הוראות תקן 11. "ככלל, יישומן של נורמות משפטיות אמור להתחשב בתחום הידע שאותו הן
מסדירות. החלתן של נורמות בתחום המיסוי מבוססת, לא אחת, על יישום של ידע מתחום החשבונאות", היא אומרת. תקן 11 מבטא מומחיות שמאית ברמה גבוהה מזו שהייתה בעת מתן פסק דינו של גרוניס (שבע שנים קודם לכן): לא תפיסה של שוק אחיד, אלא שוק שיש בו סוגים שונים של רוכשים.
ברק-ארז מוסיפה, כי אם רכיב המע"מ ייכלל בשומה בכל המקרים, כולל באלו שהם הוא אינו חלק מהמחיר האמיתי של הקרקע, ייווצר מצב שאינו עולה בקנה אחד עם הוראות החוק. מאחר שבחוק נאמר שהחישוב יהיה "כאילו נמכרו [הזכויות] בשוק חופשי", הרי שיש להביא בחשבון סוגים שונים של שווקים.
הדברים נאמרו בהחלטתו של בית המשפט העליון לקבל את ערעורה של חברת אטבליסמנט סמונד ולקבוע, כי המע"מ לא ייכלל בהיטל ההשבחה שתשלם על שינוי ייעוד מחקלאות למגורים. זאת, מאחר שהשמאי קבע שמדובר בשוק מעורב, בו פועלים יזמים, רוכשים פרטיים וקבוצות רכישה - דהיינו, הן מי שיקזזו את המע"מ והן מי שלא יעשו זאת. ברק-ארז הגיעה למסקנה, כי מדובר במקרה בו הנהנים העיקריים יהיו הרוכשים המסחריים. מדובר בחיסכון של 17 מיליון שקל בהיטל ההשבחה.
השופטים עוזי פוגלמן ויוסף אלרון הסכימו עם ברק-ארז. את החברה המערערת ייצג עו"ד יצחק גלזנר; את הוועדה המקומית שרונים ייצגו עוה"ד ליאורה אפרתי ומיכל גלר; את היועץ המשפטי לממשלה ייצג עו"ד רן רוזנברג; ואת מרכז השלטון המקומי - עוה"ד אלי וילצ'יק ואריאל פל.

תאריך:  19/06/2019   |   עודכן:  19/06/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון מקל בהיטל ההשבחה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אבל המוכר לא יהנה מהמעמ
חםםםש  |  19/06/19 09:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק דנון
אנרג'יקס אנרגיות מתחדשות טוענת, כי ארגון אלמרסד מכפיש אותה כחלק מתנועת ה-BDS, קורא להחרים אותה ומטיל חרם על תושבים בגולן העובדים איתה
איתמר לוין
אשתו לשעבר של שנהאן טענה שהוא היכה אותה - אך בפועל היא זו שנעצרה    לאחר שבנו היכה את אמו במחבט בייסבול, טען שנהאן שהייתה זו הגנה עצמית - אך כעת הוא חוזר בו
עידן יוסף
מבחינה הידרולוגית מדובר על הפחתה משמעותית ובעייתית    התוכנית של מנכ"ל רשות המים: מים מותפלים ומי קידוחים יוזרמו ממערב המדינה מזרחה אל הכינרת, על-מנת לשמור על מפלסי המים בה
עידן יוסף
ברוב של תשעה מול שישה דחתה מועצת העיר את הצעת התקציב שהגיש ראש העירייה, וזאת לאחר דיון סוער ואלים במיוחד    רון קובי, שצפוי לסיים את תפקידו כראש העירייה: "יום שחור לטבריה"
איתמר לוין
פטריק שנהאן ויתר על המינוי לשר הקבוע ויפרוש מן הממשל    מארק אספר, שהיה סגן השר לענייני כוחות היבשה, ימונה לשר בפועל - השני ב-2019
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il