רשות ניירות ערך מפרסמת (יום ב', 8.7.19), לראשונה, מסמך המציג את הקווים המנחים של מדיניותה בכל מישורי האכיפה. פרסום המסמך הינו כחלק מערכי הרשות ורצונה לקדם שקיפות ושיתוף של פעילותה למול שוק ההון. מסמך המדיניות כולל קווי המדיניות של הרשות בשלושת תחומי האכיפה: אכיפה פלילית, אכיפה מנהלית ומעורבות בהליכי אכיפה פרטית.
בתחום האכיפה פלילית - לאחר סיום ניהול החקירה הפלילית על-ידי מחלקת חקירות מועבר התיק לבחינת פרקליטות ניירות ערך, הבוחנת את חומר החקירה שנאסף, ומקבלת החלטה בדבר העמדה לדין או סגירת התיק, בהתאם לאמות המידה הקבועות בחוק ובפסיקה, ובהתאם להנחיות המקצועיות של היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה.
בשנים האחרונות הדגישו וחזרו בתי המשפט על החשיבות שיש בקביעת רף ענישה מחמיר, לרבות עונשי מאסר בפועל בעבירות ניירות ערך, במטרה להגן על האינטרס הציבורי. הדבר בא לידי ביטוי בשורה של החלטות בהן נקבעה ענישה ההולמת את חומרתן של עבירות, כגון: תרמית בניירות ערך ושימוש אסור במידע פנים.
אכיפה מנהלית - מדיניות האכיפה מציגה את הקווים המנחים, לפיהם מיישמת הרשות את ההליך האכיפה המנהלי: אכיפה של אירועים שלדעת הרשות יש אינטרס ציבורי גבוה באכיפתם; אכיפה נגד המעורבים המרכזיים בביצוע ההפרה; יצירת מדרגים בענישה על-פי מעורבות ובכירות; מעורבות שומרי סף (יועצים חיצוניים כעו"ד ורו"ח) של התאגיד בהכללת פרט מטעה בדיווח; שיקולים בהטלת עיצומים כספיים; מניעת כהונה - התחשבות בחיוניות נושא משרה מכהן בחברה לעניין אורך תקופת המניעה; התחשבות ביישום אפקטיבי של תוכניות אכיפה פנימיות בתאגיד בעת ביצוע ההפרה; עידוד הסדרי אכיפה בהליך המנהלי.
אכיפה פרטית - לצד האכיפה הפלילית והמנהלית אותן יוזמת, חוקרת ומבצעת הרשות, מתקיימת בתחום דיני החברות וניירות הערך גם אכיפה פרטית, וזאת בעיקר באמצעות הגשת תובענות ייצוגיות ותביעות נגזרות. האכיפה הפרטית עשויה להתקיים במקביל או בנפרד מפעולות האכיפה של הרשות, והיא מופקדת בידי השוק ומתבצעת על ידו. עם זאת, לאור החשיבות הגלומה לדעת הרשות באכיפה פרטית היא מעורבת גם בתחום זה.
מעורבותה של הרשות בתחום האכיפה הפרטית באה לידי ביטוי בשלושה ערוצים מרכזיים:
סמכות המימון - הרשות מוסמכת לסייע במימון תובענות קבוצתיות, בסכום ובתנאים שתקבע, אם שוכנעה כי יש בתובענה עניין לציבור וכי יש סיכוי סביר שבית המשפט יאשר אותה כתובענה ייצוגית או נגזרת.
מעורבות בהסדרי פשרה - רוב-רובם של הסדרי הפשרה בתובענות הקבוצתיות בתחום דיני ניירות ערך ודיני החברות מגיעים לבחינת הרשות. הרשות בוחנת אם הפשרה תואמת את טובת הקבוצה או החברה, ואת האינטרס הציבורי הכללי, ובמידת הצורך מגישה התייחסותה לבית המשפט בשיתוף עם משרד המשפטים.
התייצבות והבעת עמדות מקצועיות בהליכים משפטיים - התייצבות הרשות בתובענות קבוצתיות נעשית במשורה, במקרים בהם הרשות סבורה כי יש ערך מיוחד בניצול הידע והמומחיות של הרשות - כך למשל עמדה מקצועית במקרים המעוררים סוגיות רוחב; שאלות משפטיות הנוגעות לפרשנות דיני ניירות ערך; חשש כי תתקבל הכרעה שאינה מביאה בחשבון שיקולים חשובים; או אם יש חשש לפגיעה משמעותית בציבור המשקיעים.