חטיבת המטענים של
רכבת ישראל משנעת קרוב ל-10 מיליון טון מטענים מדי שנה, ומתוכם 1.5 מיליון טון של חומרים מסוכנים, בתוואי מסילה המבודד ברובו מאיזורי מגורים ותעבורה. בכך מורידה הרכבת מאות משאיות מהכבישים מדי יום, ומשפרת את הבטיחות של כלל משתמשי הדרך.
חטיבת המטענים של רכבת ישראל בסיוע אגף הביטחון, אגף ההפעלה, אגף לוגיסטיקה ואגפים אחרים ברכבת, בשיתוף כוחות משטרה, כיבוי והצלה, נציגי כי"ל וחברת הכימיקלים הברום, ביצעו (יום ג', 9.7.19), בסמוך לתחנת הרכבת בלוד, תרגיל לשיפור המוכנות לטיפול באירוע המערב חומרים מסוכנים. זאת בהמשך לתרגיל דומה שבוצע מוקדם יותר השנה בתחנת חדרה.
התרגיל דימה אירוע בו אוטובוס פורץ שלא כחוק למפגש הכביש מסילה הסמוך לתחנה, לאחר הפעלת כל אמצעי האזהרה וירידת המחסום, ולאחר מכן נפגע מרכבת מטען המובילה ברום (חומר כימי מסוכן) שהחל לדלוף.
מאות עובדי רכבת, עשרות כבאים, שוטרים וצוותי הצלה, ורכבי ביטחון וחרום, ציוד ייעודי לטיפול בחומרים מסוכנים וניצבים רבים נכחו בתרגיל.
במהלך התרגיל, בודדו עובדי הרכבת את האירוע, דימו פינוי של תחנת לוד וסביבתה מנוסעים, והחלו בטיפול בדליפה, בהתאם לנוהל ובעזרת ציוד ייעודי המותקן בכל רכבת המובילה חומרים מסוכנים. במקביל, עדכנו צוותי הרכבת בזמן אמת את פיקוד הרכבות הארצי, וזה פעל על-פי הנוהל השמור לאירועים המערבים חומרים מסוכנים, עדכן את כל הגורמים הרכבתיים בארץ, ודיווח לכל כוחות החרום, ההצלה והגנת הסביבה.
את התרגיל הובילה חטיבת המטענים של הרכבת ועמדו בראשו ישראל מרקו, מנהל אגף תפעול מטענים ונועם אמר, מנהל הבטיחות של חטיבת המטענים.
מרכבת ישראל נמסר: "בתום התרגיל יבוצע תחקיר מקיף, במטרה להמשיך ולשפר את יכולות השינוע והמוכנות של רכבת ישראל".