X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
תחקיר וושינגטון פוסט מעלה:

טבע מעורבת במגיפת המשככים

חברת Actavis, אותה רכשה טבע בשנת 2016, שיווקה 35% מכלל משככי הכאבים שנמכרו בארה"ב בשנים 2012-2009 טבע: אין לנו אחריות למה שהתרחש קודם לכן
▪  ▪  ▪
שילמה 85 מיליון דולר [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

חברת תרופות אמריקנית שבשליטת טבע נטלה חלק מרכזי בהצפת השוק האמריקני במשככי כאבים - מגלה וושינגטון פוסט, בסדרת כתבות שהוא מפרסם בימים האחרונים. מדובר בחברת Actavis Pharma, אותה רכשה טבע בשנת 2016. גם טבע עצמה הייתה בין היצרניות שמכרו כמויות גדולות של משככי כאבים.
העיתון מפרסם לראשונה את נתוני המכירות של משככי כאבים ברחבי ארה"ב בשנים 2012-2006. השימוש בתרופות אלו מגיע לממדים של מגיפה וגרם מאז 1996 למותם של 200,000 אמריקנים. מדובר בתרופות הנמכרות כחוק, אך הנתונים מגלים, כי הן חברות התרופות, הן המשווקות והן בתי המרקחת עשו הכל כדי למכור כמה שיותר כדורים - תוך התעלמות מהסיכונים הממשיים.
עשרות מדינות ומחוזות ברחבי ארה"ב הגישו תביעות במיליארדי דולרים נגד היצרניות, המשווקות ורשתות בתי המרקחת - התביעות הגדולות ביותר מסוגן מאז תביעות הענק נגד יצרני הסיגריות במאה שעברה. התביעה המרכזית הוגשה בבית המשפט בקליבלנד בידי 2,000 רשויות מקומיות ומחוזות נגד כ-25 חברות תרופות. הללו טוענות, כי האשמים במגיפת משככי הכאבים הם הרופאים, בתי המרקחת והמשתמשים. טבע הגיעה בחודש מאי להסדר עם אוקלהומה, במסגרתו תשלם 85 מיליון דולר על חלקה בהצפת מדינה זו במשככי כאבים.
בשנים אלו נמכרו בארה"ב 76 מיליארד כדורים של שני משככי כאבים פופולריים במיוחד: אוקסידון והידרוקודון. המכירות גדלו בקצב מואץ: מ-8.4 מיליארד כדורים ב-2006 ל-12.6 מיליארד בשנת 2012, זינוק של 50%. לעומת זאת, כמעט ולא נרשם שינוי בשימוש במורפיום - משכך כאבים מרכזי נוסף - והוא עמד על 500 מיליון כדורים בשנה.
על-פי הנתונים שמפרסם העיתון, Actavis הייתה השנייה בגודלה בין היצרניות בשוק משככי הכאבים בשנים 2012-2006: היא מכרה 26,476,395,830 כדורים שהיוו 34.6% מהשוק. במקום הראשון ניצבה SpecGX עם 37.7% מהשוק (28,863,453,081 כדורים). טבע ארה"ב מכרה 686,276,053 כדורים 2012-2006 והגיעה ל-0.9% מכלל השוק.
טבע רכשה את Actavis רק בשנת 2016, כך שהיא אינה נושאת באחריות לפעולותיה בשנים אליהן מתייחס הפוסט. עם זאת, אם יינקטו כעת צעדים נגד Actavis, ובוודאי אם היא תיאלץ לשלם פיצויים משמעותיים, הדבר יפגע בצורה משמעותית בטבע. החברה מתמודדת ממילא עם הפסדים כבדים (9.3 מיליארד שקל ב-2018), עם הצורך לפטר אלפי עובדים ועם צניחה של 67% בשער מנייתה בשנה האחרונה.
החוק האמריקני מחייב את החברות לדווח לרשות הסמים והתרופות (DEA - המאסדר החשוב ביותר בעולם בתחום זה) על מכירות חשודות של תרופות, אך ההחלטה האם ועל מה לדווח נתונה לחלוטין בידיהן. הפוסט מגלה, כי עד 2014 לא הייתה לטבע בארה"ב כל מערכת שתתריע על מכירות חשודות. באותה שנה הכניסה החברה לשימוש מערכת מעקב, אשר הוגדרה במסמכיה כ"דרך לא להסתבך עם ה-DEA" וככזו ש"נשמעת טוב". בשנים 2016-2013 דיווחה טבע על שש עסקות חשודות בלבד - מתוך 600,000 מכירות שביצעה. לדברי העיתון, החברה סירבה להגיב על הגילוי.
Actavis מסרה בתגובה לפוסט, כי טבע רכשה אותה רק ב-2016 ואינה יכולה לדבר על מה שהתרחש לפני כן. "תרופות גנריות מחליפות באופן אוטומטי בבתי המרקחת את תרופות המותג, ללא כל השפעה מצד טבע. טבע לא קשרה קשר ולא נכשלה בכל צורה שהיא בדיווח על שימוש לרעה במשככי כאבים. יש לנו מערכת מקיפה ותקינה למניעת מימושן של הזמנות חשודות", הוסיפה החברה.

תאריך:  21/07/2019   |   עודכן:  21/07/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
פסלותה של ניצב עינת גיל-צוברי - נוכח קשרי משפחה בין השניים    הטיפול בקצין היורה באגף משאבי אנוש הועבר לסגנה תת-ניצב אמיר רצון
איציק וולף
הפרויקט כולל מדידות על-פי ביצוע בפועל, בהתאם למחירי כתב כמויות    תקופת הביצוע - 14 חודשים    הזכיה - באמצעות חברת-בת שבה היא מחזיקה 56% מן המניות
איתמר לוין, יצחק דנון
יורשיו של דב יודקובסקי מחזיקים ב-8% ממניות העיתון וחייבים לבנק 67 מיליון שקל    אם תתקבל הבקשה, קרוב לוודאי שתתממש העסקה למכירת כל מניות ידיעות - ובראשן אלו של פישמן - לנוני מוזס
מירב ארד
ההחלטה - בעקבות הסרת המועמדות של אחד המתמודדים לראשות התנועה
איתמר לוין
עבריין המין עבד במלכ"ר שכנראה נועד רק לאפשר לו לשהות מחוץ לכלא    אנשי הליווי הותירו אותו שעות רבות ללא השגחה ואף אפשרו לו לבקר בביתו - זירת הפדופיליה בה הודה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il