חטיבת יבואני הרכב הדו-גלגלי בלשכת המסחר תל אביב מבקשת לבטל את נוהל ייבוא רכב תפעולי שפרסם
משרד התחבורה בתחילת החודש.
בעתירה, שהוגשה (18.7.19) לבית המשפט המחוזי בתל אביב, נאמר כי המדובר ברכבים קטנים המיועדים להסעת נוסעים, שינוע מטענים או גרירה. הנוהל קובע תנאים לקבלת רישיון ייבוא על-ידי יבואן מסחרי של רכב תפעולי. היבואן נדרש לחתום על תצהיר, לפיו לא ימכור רכב תפעולי מבלי לקבל מהרוכש תצהיר ולפיו הרכב התפעולי יפעל אך ורק באזור רכב תפעולי.
עוד נדרש היבואן לשמור במשך שבע שנים את התצהירים של רוכשי הרכבים ולהציג אותם בפני משרד התחבורה בכל עת שיידרש. עליו גם להפנות את תשומת ליבם של הרוכשים לתקנות התעבורה הרלוונטיות לרכב תפעולי, כאשר הפרת אחת מהתחייבויות אלו תהווה עילה לביטול רישיון הייבוא.
לטענת העותרים, הנוהל פורסם ללא מקור חוקי, והוא הופך את היבואנים לאוכפי חוק בלא הסכמתם. הוא גם אוסר בפועל או לפחות מגביל את מכירת הרכב התפעולי לגורם שאיננו מורשה לכאורה להשתמש בו. הוראות אלו פוגעות בזכות היסוד של היבואנים לחופש עיסוק, וזאת לאחר שימוע בלתי תקין ועל בסיס הנמקות שניתנו כלאחר יד. העתירה הוגשה באמצעות עוה"ד אהוד שניידר, ליאת בלומברגר-לוי ואפרת שניר, וטרם הוגשה תגובת משרד התחבורה.