X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
לראשונה מאז המשבר הפיננסי ב-2008

כצפוי: הריבית בארה"ב יורדת

נגיד הפדרל ריזרב, ג'רום פאואל, הוריד את הריבית ב-0.25 נקודות אחוז ל-2.25% וול סטריט צופה שלוש הורדות נוספות עד סוף 2020 מחלוקת קשה בין כלכלנים על ההחלטה
▪  ▪  ▪
פאואל. כמו אחרי ארוחה [צילום: ז'קלין מרטין, AP]

נגיד הפדרל ריזרב, ג'רום פאואל, הודיע כצפוי (יום ד', 31.7.19) על הורדת הריבית המוניטרית ב-0.25 נקודות אחוז ל-2.25%. זוהי ההורדה הראשונה מאז המשבר הפיננסי של 2008, ושוק ההון האמריקני מעריך, כי עד סוף 2020 יהיו שלוש הורדות נוספות.
בהודעת הפד נאמר, כי קיימת אי-ודאות לגבי המשך הצמיחה בארה"ב, וכי הבנק המרכזי של ארה"ב ימשיך לעקוב אחרי ההתפתחויות והשלכות הצעד הנוכחי "ולפעול כדרוש כדי להמשיך את ההתרחבות" - רמז להורדות הריבית הנוספות, שכאמור השוק מצפה להן. הפד מוסיף, כי ההפחתה באה לנוכח "השלכות ההתפתחויות הכלכליות הגלובליות והלחצים האינפלציוניים".
צעדו של פאואל שנוי במחלוקת בין כלכלנים, מאחר שהורדת ריבית היא צעד הננקט כאשר המשק במיתון, במטרה לעודד את הפעילות בו על-ידי הורדת מחיר האשראי. המשק האמריקני הגיע החודש לצמיחה הרצופה הארוכה ביותר בתולדותיו, הוא שומר על קצב צמיחה שנתי של למעלה מ-2%, האבטלה נמצאת ברמה הנמוכה ביותר מזה 50 שנה והאינפלציה נמוכה.
הורדת ריבית בידי הפד מוזילה את נטילת האשראי בדמות משכנתאות, הלוואות לעסקים, הלוואות לרכישת רכב ושימוש בכרטיסי אשראי בידי משקי הבית. אולם, מאחר שכבר היום האשראי בארה"ב זול, רוב הענפים אינם זקוקים להלוואות נוספות. לכן יש הטוענים, כי הורדת הריבית תסייע בעיקר לוול סטריט - ולא לכלכלה הממשית. עוד טוענים מתנגדי המהלך, כי הוא יצמצם את יכולתו של הפד לפעול כאשר תגיע ההאטה - החייבת לבוא לאחר צמיחה ממושכת.
כלכלנים אחרים אומרים, כי אכן קיימים סימני אזהרה בנוגע להמשך הצמיחה בארה"ב: מלחמות הסחר שמנהל טראמפ, בעיקר עם סין, וההאטה באיחוד האירופי ובסין. את הצמיחה בארה"ב מובילה הצריכה הפרטית, וזו עלולה להיפגע אם חברות יאטו את שכירת העובדים החדשים, כפי שכבר האטו את רכישת המבנים והציוד. פאואל ותומכיו מצביעים על גורמים אלו כמצדיקים את הפחתת הריבית, לצד הקושי של בני מיעוטים ובעלי עבר פלילי למצוא עבודה.
פאואל אמר בימים האחרונים, כי הוא מקדים תרופה למכה, ומבקש להאריך את הצמיחה על-ידי הורדת ריבית עוד בטרם תגיע ההאטה. לדבריו, ההאטה המסתמנת בשוקי העולם היא הסיבה העיקרית להורדת הריבית. הצמיחה בסין ירדה לכ-6% בשנה, ואירופה מדשדשת ועלולה לספוג מכה אם בריטניה תפרוש מהאיחוד ללא הסכם - מהלך שיפגע בצורה קשה גם בכלכלה הבריטית. בכירי הפד מציגים את הפחתת הריבית כ"תעודת ביטוח" שמטרתה לתת למשק יותר מרחב נשימה, בדומה לפתיחת החגורה אחרי ארוחה דשנה.
הנשיא דונלד טראמפ קורא מזה חודשים לפאואל להוריד את הריבית, לאחר שמתח ביקורת פומבית על מדיניותו בתחום זה וניסה למנות את נאמניו למועצת הנגידים של הפד. טראמפ טען, כי פאואל שגה כאשר העלה את הריבית אשתקד. הצמיחה הכלכלית היא הקלף החזק ביותר של טראמפ לקראת הבחירות בנובמבר 2020, ולכן ברור שהוא מעוניין בכל צעד שיסייע לשמר אותה.
הסכנה של הפחתות ריבית מהירות מדי היא, ששיעור הריבית הנמוך יעודד נטילת הלוואות מסוכנות, המעניקות תשואה גבוהה יותר למלווים. אולם הללו עלולות להוביל בסופו של דבר למשבר של חדלות פרעון - כפי שהיה בעת התפקעות בועת הדוט.קום בתחילת המילניום ובמשבר הסאב-פריים בשנים 2008-2007.

תאריך:  31/07/2019   |   עודכן:  31/07/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
איתמר לוין
בג"ץ פסק ששלושה ליקויים משמעותיים נפלו בהתנהלותה של התנועה לאיכות השלטון בעתירה בנוגע למימון הגנתו של נתניהו - אך נמנע מלהטיל עליה הוצאות
איציק וולף
הוועדה לקידום מתחמים מועדפים במשרד האוצר (ותמ"ל) אישרה את השלב הראשון בתוכנית להפקעת 66% מהקרקעות החקלאיות של כפר ביל"ו לטובת קריית עקרון    התוכנית אושרה ברוב של 8 תומכים מול 5 מתנגדים    התושבים: נגיש התנגדויות ונעתור לבג"ץ
איציק וולף
ועידת מפלגת העבודה אישרה את ההסכם לריצה משותפת של המפלגה עם מפלגת גשר בראשות אורלי לוי אבקסיס    פרץ: לוי אבקסיס מחויבת לתהליך המדיני ולשלום עם הפלשתינים, איחוד עם המחנה הדמוקרטי ידרוש כינוס נוסף ולכן בלתי אפשרי
איציק וולף
ילדים, חולי סרטן ומטופלים שאובחנו כבעלי אוטיזם לא יידרשו להאריך את רישיונות הקנביס הרפואי שתוקפם יפוג עד סוף 2019 והוא יוארך אוטומטית לחצי שנה נוספת - עד 30 ביוני 2020    החל מהשבוע הבא ניתן יהיה לבחור ספק חלופי לקנביס מרשימת הספקים של המשרד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il