המרכז למיפוי בישראל (מפ"י) בשיתוף מנהלת תחליפי הדלקים ותחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה
החלו לפרסם נתוני מיפוי גולמיים ונתונים מפוענחים שמופצים כמידע חופשי ופתוח לכל דורש, אך בשפה האנגלית.
המקטע הראשון – הוד השרון בינואר 2017 החליטה הממשלה על יישום תוכנית לאומית לתחבורה חכמה . המקטע הראשון שמוצג באתר הייעודי הוא
הוד השרון – אורך המסלול 27 ק"מ כולל את כביש 6, כביש 531, כביש 4, כביש 402, רחובות הפרדס, ההכשרות והתכלת. המסלול ברובו בין-עירוני בטופוגרפיה מתונה. הנתונים הגולמיים ישרתו בעיקר את יצרני החיישנים וחברות המיפוי והמידע המשויך אליו (סמנטי), וכן את מפתחי הטכנולוגיה בתחום הנהיגה האוטונומית ומדיניות הנהיגה וקבלת החלטות לרכב העתידי.
האתר כולל מפרטים טכניים של תהליך ביצוע התצלום – לשונית "MMS Data" והסבר על מבנה הנתונים המפוענח - לשונית Mapping layers. כל הנתונים שיוצרו במהלך המיפוי ניתנים להורדה כפוף לרישום חינם באתר בלשונית "Downloads".
הנתונים הניתנים להורדה מתחלקים ל-3 חלקים וניתנים להורדה על-פי מקטעים המוגדרים באתר:
- תמונות ממצלמת 360 מעלות – יצירת צילום רציף של כל אחד מהמקטעים;
- נתוני LIDAR (לייזר) – ענן נקודות. לכל נקודה יש XYZ;
- פיענוח של הנתונים – רמזורים, תמרורים, תוואי הדרך וכד'.
כמו-כן, ניתן לצפות בנתונים באתר (ללא צורך בהורדה) באמצעות הצפיין הנמצא בלשונית Virtual Tour. באמצעות הצפיין ניתן גם לבצע ניתוחים של מרחקים, מיקום וכדומה וכן להחליף את הרקע בין תוצרי המיפוי השונים.
גם באזורים ללא קליטת נווטן במסגרת המיזם מבוצע מיפוי HD של 150 ק"מ ב-4 מקטעים, נוספים שיעלו לאתר עד לסוף שנת 2019:
חיפה – אורך המסלול 39 ק"מ כולל את מנהרות הכרמל לכל אורכן, כביש דורי, כביש 705 (עוקף נשר) רחוב אבא חושי, רחובות מוריה, הנשיא, הציונות, יפו וההגנה כשהמסלול ברובו עירוני ומרבית התוואי הוא בטופוגרפיה קשה.
תל אביב – אורך המסלול 32 ק"מ כולל נתיבי איילון, כביש 2/דרך נמיר, דרך השלום, רח' ירמיה ונורדאו. המסלול בחציו עירוני ובחציו בין-עירוני, בטופוגרפיה מתונה. ירושלים – אורך המסלול 30 ק"מ כולל את כביש 1 (
יגאל ידין), כביש 404 (בגין), כביש 60, המלך ג'ורג', עמק רפאים וכנפי נשרים.
באר שבע – אורך המסלול 41 ק"מ כולל את כביש 40, כביש 406 ומרכז העיר. המסלול ברובו בן-עירוני בטופוגרפיה מתונה.
ראש מנהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה, הד"ר ענת בונשטיין אומרת כי "מיזם המיפוי חדשני ברמה עולמית ויוכל לשמש את כלל החברות העוסקות בתחום התחבורה החכמה ובפיתוח פתרונות לרכב האוטונומי". המדען הראשי של מפ"י, הפרופסור ירון פלוס, אמר כי מיפוי זה ייחודי גם בשל השימוש במגוון חיישנים ואיחוד הנתונים למוצר אחד וגם בשל הפענוח המפורט המכיל מאפייני דרך רבים באיכות גבוהה. לדבריו, נתוני המיפוי יאפשרו לרכב החכם "לדעת" מה צפוי לו מאחורי העיקול בכביש או מאחורי הגבעה (האזורים שבהם החיישנים של הרכב אינם ממפים). הנתונים יאפשרו לרכב למקם את עצמו בדיוק גבוה גם ללא קליטת נווטן (לדוגמה, במנהרות).
בשלב הבא המפה המפורטת תהיה גם דינמית ותכלול גם נתוני זמן אמת על עומסים, מטרדים, ובעיות בצירי התנועה. מנהל המרכז למיפוי ישראל, רונן רגב, אמר כי המרכז, כגוף המוביל את המיפוי במגזר הממשלתי, רואה חשיבות רבה בתמיכה בתעשיה המקומית בתחום המיפוי לתחבורה חכמה וכי המיזם הוא דוגמה לשקיפות הממשלתית ויקדם את היזמות בחברה הישראלית".