X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שב וקובע שניתן ככלל להפרות רק את בת-הזוג מן הזרע סטייה מעיקרון זה תיתכן רק במקרים בהם יש הוכחות ברורות לכך שזה היה רצונו של הנפטר
▪  ▪  ▪
משוער, לא השערות [צילום: יוסי זליגר, פלאש 90]

בת-זוגו של מנוח היא היחידה הרשאית לעשות שימוש בזרעו - שב וקובע (יום ב', 2.9.19) שופט בית המשפט העליון, ניל הנדל. בכך הוא מאמץ שוב את הנחיית היועץ המשפטי לממשלה דאז, השופט בדימוס אליקים רובינשטיין.
הנדל קיבל את ערעורה של המדינה על פסק דינו של בית המשפט המחוזי מרכז, אשר התיר להוריו של צעיר שנהרג בגיל 27 להשתמש בזרעו כדי להפרות אישה אחרת (חברת ילדות של אחותו), ולא את בת-זוגו לה עמד להינשא. הצעיר נהרג חצי שנה לאחר שאחיו הצעיר התאבד במהלך שירותו הצבאי. בת-הזוג תמכה בבקשת ההורים - אך הנדל קובע, כי אין בכך כדי לאפשר הפריה של אישה אחרת.
בית המשפט העליון כבר אימץ בשנת 2016 בהרכב מורחב את הנחייתו של רובינשטיין, אם כי הנשיאה אסתר חיות ציינה, שייתכנו נסיבות בהן ניתן יהיה לחרוג ממנה. המחוזי סבר, כי נסיבות כאלו מתקיימות בענייננו, וניתן ללמוד מהם שהמנוח רצה להוליד ילדים גם אם לא מבת-זוגו. הוא הצביע על שתיים כאלו: תמיהתו של המנוח על כך שלא נשאב זרע מגופתו של אחיו (לו לא הייתה בת-זוג) והימנעות המדינה מלחקור את ההורים על תצהיריהם, לפיהם בנם רצה ילדים והם סבורים שהיה מעוניין גם בהפרייתה של אישה אחרת.
הנדל דוחה עמדה זו ואומר, כי יש חשיבות לכך שהבקשה הוגשה בידי ההורים ולא בידי בת-הזוג - שב-15 השנים שחלפו מאז מותו של הצעיר, כבר הקימה משפחה משלה. במקרה הנוכחי לא מדובר ברצון מפורש של המנוח, אלא ברצון משוער - ובכך אין די. הנדל גם אומר, כי הנסיבות עליהן הצביע המחוזי אינן מובילות בהכרח למסקנה אליה הגיע, ואולי אף להפך: ניתן היה לצפות שהצעיר יתבטא במפורש בנוגע אליו-עצמו, אם אכן סבר שהיה מקום ליטול זרע מגופתו של אחיו. "במצב הדברים בו הייתה לנפטר בת-זוג קבועה, הלך הדברים הרגיל הוא שהנפטר, אם הוא חפץ בילדים, רצה להביא אותם לעולם יחד עם בת-זוגו, וסתירה של הנחה זו דורשת יותר מאמירה כללית של המנוח ביחס לאחיו".
הנדל מוסיף, שההימנעות מחקירת ההורים - גם היא אינה מובילה למסקנה שאליה הגיע המחוזי. "עיינתי בתצהירים ואלו אינם מלמדים על הוכחת רצון משוער של המנוח שיעשו שימוש בזרעו לאחר מותו לשם הפריית אישה שלא הייתה בת-זוגו הקבועה בעת פטירתו. ניתן ללמוד מהם לכל היותר על רצון משוער של המנוח בהמשכיות לאחר מותו, כאשר הנחת המוצא היא שהוא היה מעוניין לעשות כן עם בת-זוגו. אין בתוכן התצהירים כדי לסתור הנחת מוצא זו".
הנדל מוסיף במישור העקרוני: "עסקינן בסוגיה מורכבת מאין כמוה, ודווקא מתוך ערכם הרב של החיים שייווצרו, כמו גם ערך האוטונומיה של הנפטר - יש להתחקות אחר רצונו המשוער על
בסיס אינדיקציות ברורות וראיות משמעותיות. בל ניתן למילה 'משוער' לבלבל אותנו: לא ניתן להוכיח רצון משוער באמצעות השערות גרידא. על הראיות שמוכיחות את הרצון המשוער להיות מוצקות ואיתנות, בכפוף להגיון החיים וקיומן של חזקות ראייתיות שנועדו להתגבר על קשיי הוכחה".
השופטת ענת ברון ממשיכה באותו קו: "בהעדר ביטוי מפורש לרצונו של המנוח כי יוולד ילד מזרעו לאחר מותו - ילד שלא מבת זוגו, מאישה שלא נקשר בה להורות, ושהתייתם טרם שבא לאוויר העולם - אין יסוד להניח שזה היה חפצו של המנוח. בכל אופן, לא פחות סביר להניח שאדם אינו חפץ בלידת ילד שאותו לא יכיר ולא יגדל כהורה ולאישה שלא בחר בה להיות אמו של הילד.
"כך או אחרת, את רצונו המשוער של הנפטר אין לאמוד במאזן
ההסתברויות, אלא נדרשת הוכחה ברורה. הרי לא בתרומת זרע מדובר, אלא בבחינת רצונו של אדם ערב מותו להעמיד צאצא לו עצמו, שייוולד למציאות ידועה מראש שבה אביו מולידו לא יהיה נוכח בחייו. אנו מצווים לכבד את האוטונומיה של אדם על גופו גם לאחר לכתו, ונגזרת היא שככלל נדרשת הסכמה מדעת לשימוש כלשהו באיבריו או ברקמת גופו, כך בזרעו. רצונו של אדם - כבודו, הן בחייו הן במותו. איננו רשאים לייחס לרצונו של המת את רצונם של אלה הנותרים בחיים, גם לא של ההורים אף שהלב יוצא אליהם".
השופט דוד מינץ הסכים עם הנדל. את המדינה ייצג עו"ד אביעד עמרוסי, ואת ההורים - עו"ד חגית לב.

תאריך:  02/09/2019   |   עודכן:  02/09/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון מגביל שימוש בזרעו של נפטר
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מכבי צהוב
איתי וייס  |  2/09/19 16:51
2
רשעות צדקנית
יחיאל ש.  |  2/09/19 22:00
3
מגיב 2 כל כך צודק. ל"ת
מישהי  |  3/09/19 00:05
4
לא מבינה את פסק הדין
רות גביזון  |  3/09/19 18:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
הטוטו מציג הכנסות שיא במחצית הראשונה של 2019, שעלו אפילו על ההכנסות במחצית הראשונה אשתקד שבה התקיים המונדיאל    ישראלים הוציאו 1.477 על הימורי ספורט ומתוכם חולקו 976 מיליון שקל כפרסים    64% מההכנסות - מהימורי כדורגל, 31% מכדורסל ו-4% מהימורים על משחקי טניס
מירב ארד
רשות המיסים והרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעין יוצאות במהלך שיאפשר רישום הסכמי שיתוף במקרקעין ללא צורך בהגשת אישורי מיסים
מירב ארד
בחברה מציינים כי בשום שלב לא הייתה בעיה כלל ארצית    החברה ציינה כי צוותים טכניים פעלו כדי להתגבר על התקלה והיא חזרה לפעילות מלאה
עידן יוסף
בהקלטה מכינוס בחירות סגור אומר יו"ר יהדות התורה כי מפלגתו לא תיכנס לכל ממשלה אם נושא השבת לא יוסדר    הודה שאנשי מפלגתו לא מחו מספיק נגד חילולי השבת: "אף פעם לא היה מצב בו השבת הפך ליום השיפוצים"
עידן יוסף
פעילים של זזים יסיעו באוטובוסים ובכלי רכב פרטיים את תושבי הפזורה, בעיקר בדואיות, לקלפיות מרוחקות    כ-140 אלף פעילים יגדילו את מערך ההסעים פי ארבעה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il