בשנים האחרונות מקדם
משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי ישראל, הנחת מסילה רביעית באיילון, כאשר אחד השלבים הראשונים ותנאי להקמת המסילה על רצועת הנחל הקיימת הוא הסדרת נושא ניקוז נחל איילון. זאת מאחר שהנחת מסילת הרכבת הרביעית צפויה להצר את נחל איילון בכ-60%, דבר שיגביר בצורה דרמטית את הסיכון להצפת נתיבי איילון, השכונות הדרומיות של תל אביב-יפו והשכונות הצפוניות של חולון.
כבר עתה, עוד בטרם הנחת מסילת הרכבת, הוצרה תעלתו של נחל איילון באופן ניכר בהשוואה לעבר והיא הפכה מערוץ מפותל ברוחב של 120 מטר לתעלת בטון ישרה ברוחב של כ-20 מטר בלבד. זאת ועוד, עקב הבנייה המסיבית בגוש-דן, כמות מי הנגר גדלה בצורה דרמטית.
משמעות הדבר היא כי עוד בטרם תחילת העבודות, נשקפת סכנת הצפה ממשית, ולראיה נתיבי איילון אשר נסגרו 4 פעמים מאז 1991 עקב שיטפונות.
הפתרון המוצע על-ידי נתיבי ישראל ומשרד התחבורה ומקודם בוועדה לתשתיות לאומיות, הוא הקמת מפעל ניקוז הכולל בניית סכר בגובה של 10 מטרים וברוחב של 100 מטרים, גשרים, תעלות ושני מאגרי מים לתפיסת שיטפונות.
לעמדת עיריית תל אביב-יפו, תוכנית זו למפעל ניקוז, אשר חלקיו המסיביים ממוקמים בשטח העיר, לא תספק מענה לסכנת השיטפונות, מהווה פגיעה בסביבה העירונית ואינה פתרון ניקוז נכון לדעת כל הגורמים המקצועיים.
בעירייה אומרים כי קיימת הסכמה רחבה בקרב המומחים הפתרון הראוי והיעיל ביותר לטווח הארוך לניקוז נחל האיילון הוא הקמת מובל להטיית חלק משמעותי ממי הנחל לים התיכון. סכנת ההצפות והשיטפונות באיילון בחורף האחרון הייתה דרמטית והזכירה לנו כמה מוחשית הסכנה עליה מתריע ראש העירייה.
עיריית תל אביב-יפו וראש העירייה עומדים על כך כי תנאי מקדים והכרחי לתחילת עבודות הנחת המסילה הרביעית הוא הקמת המובל, אשר יספק מענה לספיקת כמויות המים האדירות המגיעות בעת אירועי גשם מכל אגן הניקוז של האיילון. העדפת הטווח הקצר על הארוך משמעותו סיכון הציבור, ולכולם ברור מהו הפתרון הנכון.
ראש העירייה
רון חולדאי אף פנה בנושא לשרי התחבורה, הן הקודם ישראל כ"ץ והן הנוכחי
בצלאל סמוטריץ', בבקשה להתערבותם בסוגיית הצורך הדחוף בהקמת מובל ניקוז להטיית נחל איילון לים התיכון, וזאת כתנאי מקדים לתחילת עבודות הנחת מסילת הרכבת הרביעית באיילון.
במכתבו מוסיף חולדאי כי אם לא תקודם הקמת מובל הניקוז המדובר, יתכנו סכנות לחיי אדם, לרכוש ולהשבתת מערכות תחבורה לאומיות בעת הצפה ועליית נחל האיילון על גדותיו, כפי שאירע לא אחת בעת אירועי גשם משמעותיים בשנים האחרונות.
בנתיבי איילון חלוקים מל וכל על הדברים, ואומרים כי "כחלק מהקמת מיזם התחבורה הקריטי ביותר למדינת ישראל - המסילה הרביעית באיילון, מבוצע מיזם ניקוז מהגדולים בישראל, בהיקף של מאות מיליוני שקלים. בסיום מיזם הניקוז, אשר מהווה התניה להקמת המסילה, יוטב משמעותית מאוד המצב הקיים. במקביל מקודם מיזם נפרד להקמת מובל תת-קרקעי ממוצא נחל איילון לים תיכון (מדרון יפו)".
כתב News1 מציין כי
במצב הניקוז הנוכחי סבירות הצפה אחת ל-7 שנים ולאחר מיזם הניקוז במסגרת המסילה הרביעית תעלה הסבירות להצפה לאחת ל-30 שנה.