X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
משרד הבריאות נגד הירחון הוותיק "הרפואה": "פוגע בבריאות הציבור" עורך הירחון פרופ' שינפלד: "לא מתנגד לחיסונים" ההסתדרות הרפואית: "אנו תומכים בחיסונים ללא סייגים" כך חושף פרשן וכתב הבריאות של ישראל היום, רן רזניק
▪  ▪  ▪
פרופ' שינפלד [צילום: גדעון מרקוביץ'/ישראל היום]
פרופסור גרוטו [צילום: קוקו/ישראל היום]

ירחון "הרפואה" של ההסתדרות הרפואית שנוסד בשנת 1924 הוא העיתון הישראלי החשוב ביותר בתחום הרפואה שמתפרסם בעולם בעברית. לפני שבוע הודיעו עורכי העיתון כי הם מסירים מאתר "הרפואה" מאמר שעורר ביקורת חסרת תקדים בחריפותה, שפורסם בספטמבר השנה, וממנו עולה תמיכה חד־משמעית במתנגדי החיסונים, וזאת בפעם הראשונה במהלך 100 שנות פעילותו של "הרפואה".
את ההודעה, שנחשפה בישראל היום לראשונה, נאלצו לקבל העורכים לאחר שבשבועות האחרונים בכירי משרד הבריאות, בכירים בקופות החולים וראשי האיגוד לבריאות הציבור בהסתדרות הרפואית העלו נגד הירחון והעורך הראשי, פרופ' יהודה שינפלד, ביקורת נוקבת על כך שפרסום המאמר מהווה פגיעה קשה בבריאות הציבור ושמדובר ב"כשל חמור" של מערכת העיתון ושל עורכו.
אל המאמר התמוה נוסף לפני שבוע פרסום יוצא דופן נוסף באתר כתב העת המדעי היוקרתי "סיינס" (Science), שהעלה שאלות על מעורבותו של פרופ' שינפלד בכנסים פרסומיים ובתביעות משפטיות של מתנגדי חיסונים בארץ ובעולם, ואילו שינפלד מצידו דחה את כל הטענות נגדו.
פרופ' שינפלד נחשב לאחד מבכירי ותיקי הממסד הרפואי בארץ. בין השאר, הוא ניהל במשך כ־30 שנה מחלקה פנימית בבית החולים הממשלתי שיבא בתל השומר. עורכי "הרפואה" הודיעו לפני הסרת המאמר לפרופ' שמואל רשפון, יו"ר ועדת המייעצת למחלות זיהומיות וחיסונים במשרד הבריאות, כי הם שוקלים להקדיש עיתון לנושא החיסונים שהוא "בעל חשיבות רבה ביותר למערכת הבריאות בישראל ולציבור הרופאים והחולים". על ההודעה חתומים פרופ' שינפלד עורך "הרפואה", פרופ' שוקי שמר, עורך המשנה ומבכירי מערכת הבריאות בארץ, ופרופ' גד קרן, סגן העורך שניהל את המערך הקרדיולוגי בבית החולים איכילוב בתל אביב.
המאמר השנוי במחלוקת פורסם בגיליון ספטמבר של "הרפואה" במדור ביקורת ספרים שבו שני קרימינולוגים פרסמו ביקורת על הספר "צבים כל הדרך למטה. חיסונים - מדע ומיתוסים", שפורסם בעברית בהוצאה פרטית ומחברו אנונימי. ממאמר הביקורת משתמעת תמיכה בלתי מסויגת במתנגדי החיסונים, ובין היתר נכתב בו כי "מקריאת הספר עולה חשד כבד שהיבטים מרכזיים של בטיחות החיסונים לא נבדקו כראוי... ומצטיירת תמונה שלפיה המדע, שעליו אנו אמורים לסמוך, לעיתים נדמה לכאורה כמסע יחסי ציבור שבמרכזו יצרני החיסונים וחברות התרופות, סוכנויות הרגולציה והגופים המקצועיים, ועולה החשד כי הם אינם נמנעים מפייק ניוז ומדברור של עובדות לא נכונות, כשדברי הביקורת עצמם מוצגים כסכנה לבריאות הציבור שעלול להפסיק להתחסן..."
בעקבות פרסום המאמר ב-5 בנובמבר, פרופ' רשפון, רופא מחוז חיפה במשרד הבריאות, שנחשב לאחד הרופאים הבכירים והמוערכים בישראל בתחום החיסונים, כתב למערכת "הרפואה" מכתב ביקורת חריף בשמם של 28 חברי הוועדה המייעצת למחלות זיהומיות וחיסונים במשרד הבריאות שבהם בכירים ומנהלים בקופות החולים, במשרד הבריאות, בבתי החולים ובקצין רפואה ראשי בצה"ל.
"האשמות חמורות"
במכתב, שתוכנו נחשף לראשונה בישראל היום, כותב רשפון כי המאמר שפורסם הוא "מאמר דעה שתומך באופן גורף ונלהב ביותר בהאשמות חמורות על יעילות החיסונים ובטיחותם במונחים הלקוחים מעולם הקרימינולוגיה, ולמעשה מאשים בפשעים את התומכים בחיסונים. הכותבים מתעלמים באופן מוחלט מהבסיס המדעי המוצק של הפרסומים המתארים את יעילות החיסונים ובטיחותם מול היעדר ביסוס מדעי לפרסומים המטילים ספק בכך".
פרופ' רשפון הוסיף כי "הביקורת של הספר הבעייתי מחזקת את ההתנגדות לחיסונים אשר הוגדרה כבר השנה על-ידי ארגון הבריאות העולמי כאחד מ־10 האתגרים החשובים ביותר לשמירה על הבריאות בעולם. החלטה של פרסום מאמר זה חייבה דיון במערכת כתב העת ובוודאי היוועצות עם חבר מערכת המומחה בחיסונים. אני חבר מערכת והמערכת לא נועצה בי". רשפון ביקש להוציא אותו מחברותו במערכת "הרפואה", צעד שלא זכור בתולדות הירחון.
לישראל היום נודע כי כבר בספטמבר גם פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, כתב לפרופ' שינפלד כי הוא מבקש להסיר את המאמר מאתר "הרפואה" והדגיש כי "הייתי מצפה ממערכת העיתון לא לאפשר לשני קרימינולוגים לכתוב עמדה על ספר שכלל אינו עומד בהגדרות של ספר מדעי או אפילו חצי מדעי". עוד עולה כי ביקורת נוקבת על הפרסום ב"רפואה" הועלתה גם בהתכתבות פנימית. פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, כתבה כי "זו שרלטנות שקרימינולוגים יפסקו בנושא הזה", ופרופ' ליטל קינן־בוקר, מנהלת המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות, כתבה בהקשר לפרסום כי הוא "מזעזע".
ביקורת קשה נוספת על עורך "הרפואה" הועלתה גם על-ידי פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית, שמסר לישראל היום בשם האיגוד כי "חשיבה ביקורתית וספקנית היא מרכיב חיוני בקידום המדע, הרפואה ובריאות הציבור, ולעומת זאת, חשש להשפעות של אינטרסים זרים וחוסר מקצועיות במחקר ובפרסום המדעי מזהמים ופוגעים במדע ובבריאות הציבור. הסרת המאמר מאתר עיתון 'הרפואה' איננה מספקת. עולה אצלנו החשש כי פרופ' שינפלד פועל-כנגד בריאות הציבור, ולאור זאת, קהילת העוסקים בבריאות הציבור בישראל איבדה בו אמון וביכולתו למלא באופן מקצועי את תפקידו החשוב כעורך הראשי של עיתוני ההסתדרות הרפואית".
פרופ' שינפלד מסר בתגובה כי "15 מתוך 37 המאמרים של פרופ' שמואל רישפון שעליהם קיבל את הפרופסורה התפרסמו בעיתון הרפואה וה־IMAJ - של ההסתדרות הרפואית (העיתון באנגלית המקביל ל'רפואה', ר"ר), כולל המאמר אחרון השנה, כך שבוודאי אין כאן משוא פנים או ניגוד אינטרסים".
לאתר "דוקטורס אונלי" אמר פרופ' שינפלד לפני שבוע כי "המאמר ב'רפואה' פורסם במסגרת מדור ביקורת ספרים והביקורת נגד המאמר היא חלק ממתקפה נגד כל מי שחושב משהו על חיסונים או שמביע דעה קצת שונה מזו השלטת בנושא. אינני אנטי־חיסונים, אני פרו־חיסונים ואני מצהיר על כך".
מההסתדרות הרפואית נמסר: "ההסתדרות הרפואית בישראל, על כלל האיגודים המקצועיים שלה, תומכת במתן חיסונים ללא כל הסתייגות. החיסונים הצילו, מצילים ויצילו מילוני בני אדם בכל העולם. עיתון 'הרפואה' הוא עיתון רפואי מדעי, עצמאי ובלתי תלוי, המפרסם מחקרים ומגוון דעות וביקורות. אנו סבורים כי נפל פגם בעצם פרסומה של ביקורת ספרותית בעיתון הרפואה, הסוקרת ספר אנונימי שאין לו כל ביסוס מדעי. אנחנו תומכים בחיסונים ללא כל הסתייגות".

שער "הרפואה", ספטמבר [צילום: ישראל היום]
תאריך:  17/11/2019   |   עודכן:  17/11/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"דווקא בירחון הרפואי החשוב - מאמר שתומך במתנגדי החיסונים"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
פרופ שיינפלד דוקטור כן ומר לא
עוד סתם אחד  |  18/11/19 03:38
2
ספר שנכתב על ידי כותב אנונימי?
טלינ  |  18/11/19 06:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
מנדלבליט ביקש לבחון שוב את הפרסומים באתר וואלה, ואת ההתכתבויות בין מקורבי נתניהו לבעלים והמנכ"ל של האתר    עדות ארי הרו בתיק 2000: נתניהו הקליט את השיחה עם מוזס
עידן יוסף
ראש הממשלה תקף את ראשי כחול לבן והאשים אותם במו"מ להקמת ממשלת מיעוט עם הרשימה המשותפת, אך נמנע מלתקוף את יו"ר ישראל ביתנו    עדיף בחירות מממשלת מיעוט זמנית
איתמר לוין
הורים טוענים שנמסר להם שילדיהם מתו ונקברו ימים ספורים לאחר שנולדו, בלא שניתן להם להיפרד מהם ולהשתתף בקבורה    חוששים בעקבות פרשת ילדי תימן: הילדים למעשה נחטפו ונמכרו    בג"ץ דחה את בקשתם לפתוח קבר אחים בו טמונים מאות תינוקות ולבצע בדיקות גנטיות: פגיעה קשה בכבוד המת, שלא תניב תועלת מעשית
איציק וולף
נשיא המדינה קרא למנהיגי הליכוד וכחול לבן לגשר על הפערים האישיים שיש ביניהם    "קורא גם לליכוד וגם לכחול לבן להתעשת ולהבין שהעם לא רוצה בבחירות נוספות, יש בעיות אישיות? הן ניתנות לפתרון"
איציק וולף
בסיום הפגישה בין צוותי המו"מ של ישראל ביתנו וכחול-לבן מסרו הצדדים כי הושגה התקדמות של ממש בניסוח קווי היסוד, ובפרט בנושאים הנוגעים לענייני דת ומדינה.
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il