X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
מאובני ביצי דינוזאורים [צילום: באדיבות דרלה זלינסקי]
התגלתה טמפרטורת הגוף של מגוון דינוזאורים
חוקרת מהאוניברסיטה העברית גילתה לראשונה בעולם מה הייתה טמפרטורת הגוף של מגוון דינוזאורים והאם היו בעלי דם חם בדומה ליונקים וציפורים פרופ' חגית אפק בדקה באמצעות שיטה גיאוכימית חדשנית, האם לדינוזאורים הייתה את היכולת המטבולית לחמם את עצמם, על-ידי בחינה של ביצי דינוזאורים בנות כ-70 מיליון שנים
יפעת גדות עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
פרופ' חגית אפק [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

מאובני ביצי דינוזאורים [צילום: באדיבות דרלה זלינסקי]

מאובני ביצי דינוזאורים [צילום: באדיבות דרלה זלינסקי]

בכל הנוגע לדינוזאורים וחייהם על פני כדור-הארץ לפני עשרות עד מאות מיליוני שנים, רב הנסתר על הגלוי. לפי מה שידוע עליהם כיום, ניתן לחלק את הדינוזאורים לשתי קבוצות לפי חלוקה גסה: דינוזאורים בעלי אגן דמוי לטאות ודינוזאורים בעלי אגן דמוי עופות. מבחינה אבולוציונית הדינוזאורים ממוקמים בין הזוחלים הקדומים לציפורים.
בהתאם לכך, ניתן היה להניח שקבוצות הדינוזאורים אוחזות במאפיינים ביולוגיים של אותן קבוצות מוכרות. לטאות משתייכות לקבוצה של בעלי החיים בעלי דם קר שטמפרטורת הגוף שלהם קשורה ישירות לטמפרטורת הסביבה. עופות הם בעלי דם חם ויש להם שליטה מטבולית בחום הגוף שלהם. מאז גילוי הדינוזאורים נשאלת השאלה, מה הייתה טמפרטורת הגוף של דינוזאורים ובאיזה שלב התפתחה היכולת לשליטה מטבולית בחום הגוף?
פרופ' חגית אפק, כיום במכון למדעי כדור-הארץ באוניברסיטה העברית, השתמשה בשיטה ייחודית למדידת טמפרטורות היסטוריות, אותה פיתחה יחד עם שותפים נוספים. השיטה, שנקראת שיטת האיזוטופים המצומדים, בה היא בוחנת את הסידן הפחמתי (calcium carbonate) במאובנים ומודדת את הטמפרטורה שבה הוא נוצר באמצעות קשר כימי בין שני איזוטופים נדירים כבדים.
במחקר הנוכחי, שפורסם בכתב העת היוקרתי Science Advances, יישמה פרופ' אפק את השיטה הזו, יחד עם שותפים מאוניברסיטת ייל, על ביצי דינוזאורים שנשתמרו היטב, משלושה מינים שונים של דינוזאורים, על-מנת לבדוק מה הטמפרטורה בה נוצרו הביצים לפני כ-70 מיליון שנים, הלא היא טמפרטורת הגוף של אימא דינוזאור שהטילה אותן.
להצית את הדמיון
טמפרטורת הגוף שנמדדה בביצי הדינוזאורים הייתה גבוהה משמעותית מהטמפרטורה של הסביבה בה הם חיו, מה שמעיד על יכולת מטבולית לשלוט בטמפרטורת הגוף - הדינוזאורים ידעו לחמם את עצמם, להבדיל מזוחלים.
פרופ' אפק: "באמצעות אנליזה של ביצי דינוזאורים משלושה מינים שונים על הרצף האבולוציוני שבין זוחלים לציפורים, תוך שימוש בשיטה הגיאוכימית 'איזוטופים מצומדים', מדדנו את הטמפרטורה שבה נוצרו הביצים. במקביל, מדדנו את טמפרטורת הסביבה באזור על-ידי אנליזה של איזוטופים מצומדים בצדפות מאותה תקופה.
בשלושת מיני הדינוזאורים, גם במין שמבחינה אבולוציונית קרוב לציפורים וגם במין שקרוב לזוחלים, טמפרטורת הגוף שנמצאה הייתה גבוהה מטמפרטורת הסביבה, בין 35 ל-40 מעלות צלזיוס. זה מעיד על התפתחות מוקדמת של היכולת המטבולית לשלוט בטמפרטורת הגוף".
בנוגע לתרומתו של המחקר, הוסיפה פרופ' אפק: "מחקר מסוג זה תפקידו לספק את הסקרנות שלנו, כי דינוזאורים מציתים את הדמיון. אם המחקר הזה יגרום לילד שמתעניין בדינוזאורים להתעניין גם בגיאוכימיה, מילאתי את תפקידי".
במחקר היו שותפים ד"ר רובין דוסון, ד"ר דניאל פילד וד"ר פינצ'לי הול מאוניברסיטת ייל, פרופ' דרלה זלינסקי מאוניברסיטת קלגרי וד"ר פרנסוא תריין ממוזאון טירל המלכותי לפלאונטולוגיה.

תאריך:  14/02/2020   |   עודכן:  14/02/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חגית אפק / Hagit Afek
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התגלתה טמפרטורת הגוף של מגוון דינוזאורים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
לא יודע האם לצחוק או ל"ת
‫אסף מדמוני‬‎  |  15/02/20 05:42
2
דינוזאורים זו המצאה!
ברוך אשם!  |  15/02/20 12:40
 
- התינוק זה אתה...
הגננת לאה  |  15/02/20 21:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
רידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי הלבשה והנעלה, תרבות ובידור, ומזון    עליית מחירים בולטת נרשמה בסעיף ירקות ופירות טריים    עלייה של 3% במחירי הדירות ברבעון האחרון של השנה
איציק וולף
גרמניה, צ'כיה ואוסטריה פנו לבית הדין הפלילי הבינלאומי בטענה כי אין לו כל סמכות לדון בסכסוך הישראלי-פלשתיני ובטענות לביצוע פשעי מלחמה במסגרת סכסוך זה    יו"ר הכנסת: המעצמה החשובה באיחוד האירופי מתייצבת לצד ישראל
איציק וולף
סקר דעת קהל שהתפרסם היום חושף שדבר לא השתנה במפה הפוליטית    ליברמן נותר לשון המאזניים ואין הכרעה בין הגושים    74% סבורים לסבב רביעי של בחירות בסבירות בינונית עד גבוהה
עידן יוסף
יו"ר ישראל ביתנו אומר כי גם בעבר ישב בקואליציה אחת עם מפלגות שמאל וכי גם נתניהו וחלק מהליכוד נוטים שמאלה    מסביר כי הצטרפותה של מרצ למפלגת העבודה מאפשרת ישיבה יחד
איציק וולף
המרחב האווירי של רמת הגולן נסגר לטיסת כלי טיס אזרחיים למשך לפחות שבוע    ראש הממשלה התייחס למתקפה הלילה בדמשק: "לא יודע מה היה בלילה. אולי זה היה חיל-האוויר הבלגי"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il