סגן יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, ח"כ
משה ארבל (
ש"ס), אומר כי נפלה שגגה תחת ידו של יו"ר הוועדה, השופט
ניל הנדל, העומדת בניגוד לחוק דרכי תעמולה. במכתב ששלח (יום ו', 28.2.20) להנדל, כתב ארבל כי מכתבו של השופט לכלי התקשורת ולמכוני הסקרים, בדבר הצורך להקפיד כי סקרי בחירות יתפרסמו עד הלילה בשעה 23:59 אינו מפרש נכון את כוונת המחוקק.
בסעיף קטן 16ה(ח) לחוק דרכי תעמולה, נכתב: "בתקופה שתחילתה
בתום יום שישי שלפני פתיחת הקלפיות והמסתיימת במועד סגירת הקלפיות, לא ישדר ולא יפרסם אדם בכתב לציבור על תוצאותיו של סקר בחירות שלא שודרו או פורסמו בכתב לציבור לפני תחילתה של התקופה האמורה".
לדברי ארבל, "מן האמור עולה כאילו יום השישי אליו כיון המחוקק מסתיים בחצות ולא בכניסת השבת, ויש בכך כדי לבטא את צביונה של ישראל כמדינה יהודית". הוא מבקש מהנדל לתקן ולהבהיר את המכתב כך שיהיה ברור כי המועד החוקי המותר לפרסום סקרים הוא עד כניסת השבת, משום שמכניסתה ועד חצות זה כבר לא יום שישי אלא שבת.
כראיה לטענתו, הביא ארבל את פקודת סדרי השלטון והמשפט, התש"ח-1948 לפיה מתחיל יום השבת בכניסת השבת במסורת ישראל, וכך גם כל החיקוקים הנגזרים מכך. כמו-כן ציטט את הפסיקה (רעפ 7264/02 עיוב יעקוביאן נ' מדינת ישראל), שבה נקבע כי יש לפרש את המונח "שבת" לאור המשמעות הנודעת לו במורשת ישראל - משקיעת החמה ביום ו' ועד צאת הכוכבים במוצאי שבת.
ארבל: "מאחר שגם יו"ר ועדת הבחירות כפוף לחוק, הרי שפרק הזמן שבין השקיעה ביום שישי לשעה 23:59 הוא יום שישי, ואינו יכול להיות בה בעת גם שישי וגם שבת. מכאן שמדובר בשגגה, שיש לתקנה".
הנדל דחה את הבקשה השופט הנדל דחה את הבקשה. בתשובה ששלח באמצעות יועמ"ש הוועדה, עו"ד דין ליבנה, כתב: "הדין – והוא המחייב, כפי שכתבת – אינו מקבל את הפרשנות שהוצעה על ידך. אין מחלוקת על חשיבותה של השבת בישראל (ראה למשל דנג"ץ 3660/17 התאחדות הסוחרים והעצמאים הכללית נ' שר הפנים; פסקה 2 לחוות דעתו של השופט הנדל). עם זאת, ההגדרה של 'יום' היא 'תקופה מחצות הלילה עד חצות הלילה שלאחריו' (סעיף 3 לחוק הפרשנות, התשמ"א-1981). חוק דרכי תעמולה מתייחס אל יום שישי, דהיינו היום המסתיים בחצות הלילה. במצבים שבהם המחוקק רצה להציב קו גבול עם כניסת השבת, עשה זאת מפורשות. ראה למשל סעיף 20 לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), התשנ"ו-1996.
עוד הוסיף: "האמור עולה גם מתקדימי העבר. כך פירשו את חוק דרכי תעמולה גם יושבי ראש ועדת הבחירות לכנסת ה-19, ה-20, ה-21 וה-22. נראה כי הדרך להגיע למצב המתואר בפנייתך היא שינוי בידי המחוקק. משכך, אין בידנו לקבל את פנייתך".
בפורום השבת הציבורית בירכו על הפנייה מצד ח"כ ארבל, וציינו כי את החוק חוקקו גם דתיים וחרדים, ומופרך לטעון כאילו מי מהם הצביע בעד חוק לחילול שבת, או העלה על דעתו שהשבת תנוצל לצרכים פוליטיים הפוגעים בכבודה. לדעת הפורום, גם מלשון החוק "בתום יום השישי" משמע שמדובר בסיום פעילות החולין של יום זה, כשם שאומרים "בתום יום המסחר בבורסה", "בתום יום הלימודים", "בתום יום הבחירות", ואין הכוונה לחצות של אותו יום.