X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
העליון ביטל את "הלכת עווידה"

חיות ביטלה הלכה של גרוניס

קובעת: שופט מגשר או ביום מוקד פלילי שהוביל את הצדדים להסדר טיעון פתוח, ללא הסכמה על העונש, יוכל לשמוע את הטיעונים לעונש ולגזור את דינו של הנאשם
▪  ▪  ▪
גרוניס. היישום אינו מעשי [צילום: דרור סיתהכל, לשכת עוה"ד]

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, ביטלה (יום ד', 18.3.20) הלכה שקבע הנשיא לשעבר, אשר גרוניס, בענייני פסלות שופטים. השאלה הייתה האם שופט שעסק בגישור פלילי שהסתיים בהסדר טיעון פתוח (דהיינו ללא הסכמה על העונש), רשאי לגזור את עונשו של הנאשם.
בשנת 2014 קבע גרוניס, כי כאשר גישור פלילי אינו מסתיים בהסדר טיעון סגור - הכולל הסכמה על העונש - הרי שהשופט שניהל אותו אינו רשאי לגזור את עונשו של הנאשם. הלכה זו נקבעה כאשר גרוניס היה דן יחיד, ולאורך השנים התעוררו סביבה קשיים ומחלוקות - כאשר בדיון בפני ההרכב בראשות חיות סברו כל הצדדים (הנאשם הספציפי, הפרקליטות והסניגוריה הציבורית) שיש לשנות הלכה זו ("הלכת עווידה").
במוקד הדיון עמד סעיף 143א(ה) לחוק סדר הדין הפלילי, הקובע: "לא הסתיים הדיון בכתב האישום במסגרת דיון מקדמי לפי סעיף זה, יעביר בית המשפט את הדיון בכתב האישום לשופט אחר שימשיך לדון בו". גרוניס סבר, כי מאחר שהשופט המגשר נחשף לחומר שלא ניתן להביאו בדיון רגיל - הרי שנוצרת עילת פסלות אוטומטית במקרה שהגישור עדיין מצריך את גזירת העונש.
ואולם, אומרת חיות, בפועל מדובר בהלכה קשה ליישום ואשר עלולה לפגוע בצורה משמעותית ביעילות הדיונים המקדמיים בימי המוקד הפליליים - שמטרתם לזרז את ההליכים בתיקים אלו, תוך הגעה להסכמות בהליך מעין-גישורי. לדעתה, את המילים "לא הסתיים הדיון" ניתן להבין גם כמכוונות להכרעת דין בלבד ולא לגזר הדין - כלומר: החובה להעביר את התיק קיימת רק אם לא ניתנה הכרעת דין.
חיות קובעת שיש להעדיף פרשנות זו, שכן היא מביאה ליישום תכליתו של החוק: ליצור הפרדה בין השופט המגשר או השופט הליך המקדמי לבין השופט השומע את ההוכחות. אולם אם יש הודאה של הנאשם וכל שנותר הוא לגזור את עונשו - הרי שלא יישמעו הוכחות וממילא אין חשש לזליגת חומרים אסורים מהליך הגישור או ההליך המקדמי אל ההליך העיקרי.
המצב בשטח הוא, שבימי המוקד נדונים מדי שבוע 2,000 תיקים ו-80% מהם מסתיימים בהסדרי טיעון, רובם הסדרים פתוחים. בפועל, ברוב המקרים הללו - שופט המוקד הוא הגוזר את הדין בו ביום לאחר שמיעת טיעונים לעונש. יישום הלכה עווידה, אומרת חיות, יחייב להקצות שופטים נוספים ויאריך את הדיונים - ובכך תיפגע תכליתם העיקרית של ימי המוקד. לכן, רק במקרים בהם לא הושג כלל הסדר טיעון ביום המוקד יועברו לשופטים אחרים, ואילו בכל המקרים של הסדרים - עם או בלי הסכמה על העונש - ימשיך לדון שופט המוקד.
השופט מני מזוז הסכים עם חיות. השופט נעם סולברג הסכים גם הוא, אם כי לדעתו מוטב שהמחוקק יבהיר נקודה זו. בית המשפט העליון קיבל את ערעורו של דניאל זיסמן, אשר הודה בעבירות סמים במסגרת יום מוקד בפני שופט בית משפט השלום בתל אביב, ירון גת, ללא הסכמה על העונש. גת פסל את עצמו בשל הלכת עווידה, זיסמן ערער וכל הצדדים סברו שיש מקום לקבל את ערעורו. את זיסמן ייצג עו"ד יעקב שקלאר, את המדינה ייצג עו"ד רוני זלושינסקי, ואת הסניגוריה - עו"ד יגאל בלפור.

תאריך:  19/03/2020   |   עודכן:  19/03/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
הפסדי חברת בזק עמדו בשנת 2019 על 1.089 מיליארד שקל, לעומת הפסדי שנת 2018 שעמדו על 1.066 מיליארד שקל    רודב: אנו נמצאים בעיצומה של תקופה מאתגרת מאין כמוה עבור מדינת ישראל, בעיתוי הזה - היתרונות שלנו בתשתיות ובשירותים ובמחויבות שאנו מעניקים ללקוחות שלנו בולט במיוחד
מירב ארד
שיירת רכבים יצאה לירושלים במחאה על המהלכים האחרונים של יו"ר הכנסת    המשטרה עצרה 3 מפגינים    ח"כ שלח: המשטרה מתעמרת בנוסעי שיירת המחאה    עמיר פרץ: "מהלכים הפוגעים בדמוקרטיה"
מירב ארד
משפטים וחברי האקדמיה פנו בכתב לאדשלטיים ועו"ד ינון ובו הם קוראים לכנס את מליאת הכנסת באופן מידי ולפעול ללא דיחוי להרכבת הוועדה המסדרת ועל מינוי וועדות הכנסת הרלוונטיות    "דווקא בשעת חירום זו יש לעמוד על המשמר ולא לאפשר את כרסום יסודות המשטר הדמוקרטי"
איתמר לוין
לראשונה מזה 53 שנים: משרד המשפטים התיר למשרד הבריאות לייבא תחליף גנרי לתרופה "קלטרה", המיועדת במקום לטיפול באיידס, לאחר שהתברר שהיא יעילה לקורונה ושאין מלאי מספיק שלה בישראל
איתמר לוין
קצין תורן הורה לעצור חולה נפש בטענה שהוא מאיים להתאבד    בית המשפט: המעצר היה בלתי חוקי, שכן איום שכזה אינו עבירה; המשטרה והרופאים עקפו את החוק ובחרו בפתרון הקל ביותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il