X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
נשיאת בית הדין הארצי לעבודה:

דמי טיפול - להתאחדויות התעשיה

מעסיקים עליהם חלים ההסכמים הקיבוציים והחברים בלשכת מסחר איזורית, חייבים לשלם דמי טיפול להתאחדות התעשיינים או להתאחדות המלאכה והתעשיה - גם אם אינם חברים בהן
▪  ▪  ▪
מייצגת במו"מ הקיבוצי

מעסיקים החברים בלשכות מסחר איזוריות, ואשר ההסכמים הקיבוציים הכלליים חלים עליהם, חייבים בתשלום דמי טיפול ארגוני להתאחדות התעשיינים או להתאחדות המלאכה והתעשיה - גם אם אינם חברים בהן. כך קובעת (יום ב', 27.4.20) נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, ורדה וירט-ליבנה.
תקנות משנת 1977 קובעות, כי מעסיק עליו חל צו הרחבה של הסכם קיבוצי כללי המסדיר את שכר העבודה (כלומר: אשר ההסכם מחייב אותו למרות שאינו חתום עליו), לשלם דמי טיפול ארגוני לארגון המעסיקים שהוא צד לאותו הסכם. לצד זאת נקבעו מספר פטורים מחובת התשלום, ולדיון עמד הפטור לגבי ארגון מעסיקים שאינו צד להסכם הקיבוצי, אך בין מטרותיו מצוי "טיפול ביחסי עבודה לגבי חבריו". עוד נקבע בתקנות, כי מעסיק החייב בתשלום דמי טיפול ארגוני לארגון מעסיקים בענפי התעשיה והמלאכה - אינו זכאי ליהנות מהפטור. בית הדין מעיר, כי במשך שנים נטען שמדובר בתקנות ארכאיות, הוקמו צוותים שבדקו את האפשרות לשנותן ואף הוגשו עתירות לבג"ץ - אך דבר לא נעשה; וירט-ליבנה שבה וקוראת לעדכן את התקנות.
בתיקים שהתנהלו בבתי הדין לעבודה בחיפה ובנצרת טענו מספר חברות תעשיה ומלאכה, שאינן חברות בהתאחדות התעשיינים אלא בלשכת המסחר חיפה והצפון, כי יש לבטל את מניעת הפטור ולקבוע שההתאחדויות אינן יכולות לגבות מהן דמי טיפול ארגוני, בנימוק שמדובר באפליה פסולה שלהן. שתי ההתאחדויות טענו, כי מדובר בתקיפה עקיפה של תקנות הקיימות עשרות שנים ולכן אין לאפשר אותה.
לשכת המסחר חיפה והצפון טענה, כי היא ארגון מעסיקים ולכן יש לפטור אותה ואת חבריה מתשלום דמי הטיפול הארגוני. לגישתה, די בכך שהיא מעניקה ייעוץ, סיוע וייצוג מול בתי הדין לעבודה ורשויות המדינה - כדי להחיל עליה את הפטור. שתי ההתאחדויות טענו, כי המילים "טיפול ביחסי עבודה" המופיעות בתקנת הפטור מתייחסות ליחסי עבודה קיבוציים, ומאחר שלשכת המסחר אינה חתומה על הסכמים קיבוציים, הרי שממילא חברוּת בה לא יכולה להעניק פטור מתשלום דמי טיפול.
וירט-ליבנה אומרת כי יש הצדקה כפולה לחובת תשלום דמי הטיפול: גם למנוע תחרות בלתי הוגנת מצד מעסיק שלא ישלם אותם ויוכל להוריד את מחיריו, וגם כדי למנוע ממעסיקים כאלו ליהנות חינם מפירות עבודתם של ארגוני המעסיקים. לאור זאת, הפרשנות התכליתית של המילים "טיפול ביחסי עבודה" היא יחסי עבודה קיבוציים - שכן דמי הטיפול נועדו לממן פעילות זו.
ארגון מעסיקים שאינו עוסק ביחסי עבודה קיבוציים אינו יכול לגבות את דמי הטיפול, ומכאן שיש לשלם אותם לארגון העוסק בנושא, מוסיפה וירט-ליבנה. הפסיקה והספרות המשפטית כבר קבעו, כי אחד ממאפייניו של ארגון מעסיקים הוא שמטרתו העיקרית היא טיפול ביחסי העבודה הקיבוציים אצל חבריו, ושהוא עושה זאת בצורה פעילה ומתמדת, ואף חותם על הסכמים קיבוציים.
"ארגון מעסיקים שאינו מצהיר במפורש כי מטרתו העיקרית היא ניהול מו"מ קיבוצי וחתימה על הסכמים קיבוציים, או ארגון מעסיקים שאינו מביא הלכה למעשה להישגים בתחום זה - כלומר חתימה על הסכמים קיבוציים - אינו ארגון מעסיקים אותנטי לצורך חוק הסכמים קיבוציים (ובתוך כך התקנות שהותקנו מכוחו). התוצאה של קביעה כזו ביחס לארגון פלוני היא, כי תשלום דמי החבר בגין החברות בו אינה יכולה להוות בסיס לקבלת הפטור", קובעת וירט-ליבנה.
לגופו של עניין נפסק, כי מאחר שלשכת המסחר חיפה והצפון אינה צד להסכם קיבוצי כלשהו שנחתם ב-25 השנים האחרונות, ומאחר שעל יסוד פעולותיה והתקנון שלה לא הוכח שמטרתה העיקרית היא עיסוק בתחום הקיבוצי, הרי שאין מקום לראותה כארגון מעסיקים לצורך חוק הסכמים קיבוציים. לפיכך, שעה שמדובר במעסיק החבר בלשכת המסחר, ואשר לגביו חל צו הרחבה של הסכם קיבוצי, הרי שהוא יהיה חייב בתשלום דמי טיפול ארגוני לאחת משתי ההתאחדויות.
השופטים רועי פוליאק וחני אופק-גנדלר ונציגי הציבור יוסי רחמים ודן בן-חיים הסכימו עם וירט-ליבנה.

תאריך:  27/04/2020   |   עודכן:  27/04/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
עמית: הפגיעה בזכויות היסוד של המשפחות השכולות היא מידתית; הסדרים מוצעים אחרים אינם ניתנים ליישום מבחינה מעשית ורגשית, ואינם נותנים מענה לסכנות הבריאותיות
עידן יוסף
מערכת החינוך תחזור לפעילות ביום ראשון במתכונת מצומצמת    על-פי המתווה שהוסכם, גני הילדים וכן כיתות א'-ג' ישובו ללימודים ביום ראשון הבא    הלימודים יתקיימו בימים ראשון עד חמישי במסגרת מצומצמת    התיכונים ימשיכו בלמידה מרחוק    ההחלטה כפופה להערכת מצב שתתקיים בסוף השבוע
איציק וולף
כלכלני האוצר פרסמו הערכותיהם ביחס לצמיחה הגלובלית והמקומית בעקבות משבר הקורונה ולקראת ההתחלה ביישום אסטרטגיות יציאה ממנו    לא כל המובטלים והיוצאים לחל"ת יוכלו לשוב לעבודותיהם הקודמות ולא כולם ימצאו עבודה באופן מיידי    שיעור האבטלה הממוצע ב-2020 יעמוד על 13%-14% כולל העובדים המושבתים שיצאו לחל"ת
עידן יוסף
יו"ר יש עתיד מודיע שהוא מוכן לכך שראש ממשלה עם כתב אישום ימשיך לכהן ובלבד שיו"ר כחול לבן שהפר את הברית איתו יינזק    כחול לבן: "לפיד פירק את כחול לבן כי רצה ללכת לבחירות. הוא גם יוליך את ישראל לבחירות מתי שביבי יורה לו שהוא מוכן"
מחלקה ראשונה
לישראל היום נודע כי הוכנס שימוש בציוד שמאפשר לפענח דגימות של נגיף הקורונה בתוך 45 דקות    בבדיקה רגילה מתקבלת התוצאה רק לאחר 3 שעות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il