X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
רגע לפני הגעתו לישראל מחר, מזכיר המדינה האמריקני פומפאו בראיון מיוחד לישראל היום על הריבונות: "אני רוצה להבין מה הממשלה החדשה חושבת" על המאבק בקורונה: "ישראלים ואמריקנים פועלים במשותף למציאת תרופה" ועל סין: "הם ניסו להחביא את הנגיף"
▪  ▪  ▪
פומפאו. שיחות עם רה"מ וגנץ [צילום: אנדרו הרניק/AP]

בתום חודשים ארוכים שבהם לא נראה בישראל מנהיג זר, לא רק בגלל הקורונה אלא עוד קודם לכן בשל רצף מערכות הבחירות, ינחת מחר בישראל מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו. "הפגישה מספיק חשובה כדי שנקיים אותה פנים אל פנים", אומר פומפאו בראיון בלעדי לישראל היום בטרם ימריא מוושינגטון. כך מדווח אריאל כהנא מישראל היום.
למזכיר המדינה האמריקני מדובר בנסיעה מדינית ראשונה זה זמן רב, ויש משהו סמלי בכך שבניסיון שלו להתחיל לחזור לשגרה הוא בוחר לבקר דווקא אצלנו. עם כניסתו לתפקיד לפני כשנתיים, הייתה ישראל היעד הראשון שאליו המריא כבר ביומו הראשון בתפקיד. כעת, כשאצלנו עומדים סוף־סוף להשביע ממשלה חדשה, מזכיר המדינה, הידוע באהדתו ליהודים, שוב מגיע. הוא יפגוש את ראש הממשלה נתניהו ואת "ג'נרל גנץ", כפי שעדיין נקרא יו"ר כחול לבן בפי האמריקנים. גם עם שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, הוא ישוחח, אך מפאת הקורונה לא ילון בישראל. "המגיפה עוד כאן", הוא אומר ותוקף את סין על התנהלותה במשבר.
אחד הנושאים שבהם יעסוק פומפאו בישראל הוא יישום חזון השלום של ממשל טראמפ. הבכיר האמריקני רומז שמצד הממשל יש אור ירוק לריבונות, אך נמנע מאמירה מפורשת.
יש מטרה ספציפית לביקור?
"יש נושאים רבים שאני מעוניין לדון לגביהם עם ראש הממשלה והגנרל גנץ", מציין מזכיר המדינה. "האיומים מצד אירן, וכיצד נמשיך לעבוד יחד כדי להרתיע אותם ולמנוע מהם מלהגיע לנשק גרעיני. אעדכן אותם על ההתקדמות שאנו עושים לגבי חזון השלום של הנשיא טראמפ. ויש כמובן שורה של סוגיות בנוגע למשבר הקורונה, ביניהן עבודה ישראלית־אמריקנית למציאת תרופה".
הזכרת את חזון השלום של הנשיא. הצעד הצפוי של החלת הריבונות בחלקים של יו"ש הוא נושא מרכזי על סדר יומה של הממשלה החדשה. כיצד אתה רואה זאת?
"יהיו לנו שיחות עם רה"מ וגנץ לגבי התוכנית ומה הם חושבים עליה".
יש דיווחים בישראל שאתה מתכוון לבקש מנתניהו ומגנץ לדחות את הצעד הזה ולא לבצע אותו עכשיו.
"אמרתי בעבר שזו החלטה שישראל תעשה. אני רוצה להבין כיצד הממשלה החדשה חושבת על כך".
אני רק מנסה להבין האם מנקודת המבט שלך, יש אור ירוק לעשות זאת כפי שהוסכם בינואר?
"שוב, אני מתכוון לשמוע מה הם חושבים בנדון. עברו כמה חודשים, ובסוף זו החלטה ישראלית. עם זאת, בהחלט נדון יחדיו כיצד אפשר בדרך הטובה ביותר ליישם את חזון השלום שראש הממשלה הסכים לו".
עדיין בנושא זה, יש התנגדות כאן באזור על-ידי חלק משכנותיה של ישראל למהלך הריבונות, בירדן ובחלק ממדינות המפרץ. האם אתם מנסים להעביר להן מסרים מרגיעים?
"היינו בקשר עם כל המדינות האלה, הן שותפות וחברות טובות", מסביר פומפאו ומוסיף: "אנו יודעים שהן מודאגות והבאנו זאת בחשבון בחזון השלום. אתה יכול לראות זאת במסמך. כל האלמנטים האלה הם חלק מהמשחק. יצרנו תוכנית שמעניקה חיים טובים יותר לעם הפלשתיני, וגם זה חשוב לאותן מדינות ערביות".
באירופה ובמקומות אחרים יש מי שטוענים שהתוכנית מנוגדת לשלום ואפילו הורגת אותו. מה דעתך?
"אמרנו פעמים רבות בעבר שהתוכנית מקדמת את השלום, ובניגוד לתוכניות שהוצגו בעבר, היא מציאותית. הן לא היו מפורטות ולא אפשריות ליישום. אנו חושבים שהתוכנית הזו נותנת מענה לדרישות היסודיות של הישראלים והפלשתינים, היא מפורטת ואפשרית ליישום".
בראיון שקיימתי עם השגריר פרידמן בשבוע שעבר, הוא ציין שניתן יהיה להחיל את מהלך הריבונות בתוך שבועות אחדים. ממך לא שמעתי זאת, ולכן אם תוכל להבהיר מהי בדיוק עמדתך בנושא.
"זה ברור. הבהרנו מה אנו מאמינים שהולם את דרישות החוק הבינלאומי. הבהרנו גם שישראל יכולה לקבל את ההחלטות המשפטיות שלה וראינו זאת כשבתי משפט בישראל פסקו לגבי פיסת קרקע, אם ההתיישבות בה עונה לדרישות החוק הישראלי, או לא", מסביר פומפאו, "זו תהיה החלטה ישראלית, ואנחנו נשתף את הדעות שלנו בדרך הטובה ביותר, באופן שיעלה בקנה אחד עם חזון השלום".
בוא נעבור לסוגיה האירנית. האם כיום אירן קרובה יותר או רחוקה יותר מפצצה גרעינית?
"אפשר לראות זאת כדבר ברור", אומר מזכיר המדינה האמריקני, "לאירנים תהיה באוקטובר יכולת לבנות את היכולות הקונבנציונליות שלהם בצורות שיאפשרו להם אפילו ביתר קלות לבצע טרור בעולם ולסחוט מדינות ברחבי העולם, ובכך ליצור עוד מרחב עבור האירנים להמשיך ביישום תוכנית שבסופו של דבר תגביר את הסיכון שיהיה להם נשק גרעיני".
האם אתם שוקלים צעדים חריפים חדשים נגד אירן?
"הנשיא טראמפ אמר פעמים רבות שצעדינו, ולא רק העיצומים הכלכליים אלא גם הבידוד הדיפלומטי - כל המרכיבים מכוונים לגרום למשטר כך שינהג לפי הנורמות הבינלאומיות. כך זה יימשך, ואנו לא נאפשר להם להגיע לנשק גרעיני".
בוא נעבור לנושא הקורונה וסין שהזכרת בתחילה. על-פי הידוע לך, מה בדיוק אחריותה של סין למשבר?
"הנה הדברים שידועים בוודאות. מקורו של נגיף הקורונה בווהאן שבסין. המפלגה הקומוניסטית של סין ידעה על קיומו של הווירוס בדצמבר 2019. זה קרה הרבה מאוד זמן לפני שהוכרזה מגיפה עולמית, על-ידי ארגון הבריאות העולמי", מציין מזכיר המדינה, "המפלגה הקומוניסטית של סין ניסתה להחביא זאת".
אז מה תעשו לגבי זה?
"נוודא שכל העולם יידע איך הגענו לכך. חשוב יותר, נבקש מהם שקיפות".
לסיום, אני תוהה איך טכנית יתקיימו הפגישות שלך עם נתניהו וגנץ? אילו כללי ריחוק חברתי תנקטו?
"נעשה זאת באופן שמוריד למינימום את הסיכון, כך שאיש לא יידבק במהלך הביקור".

פורסם בישראל היום
תאריך:  12/05/2020   |   עודכן:  12/05/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פומפאו לקראת ביקורו: "החלת ריבונות? ישראל תחליט"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
אפרים קם
התפשטות הקורונה והמשבר הכלכלי המעמיק, צפויים לגרום למשטר האירני להתמקד בענייני פנים ולהיזהר מעימות ממשי עם ישראל    במקביל, אירן תמשיך את פעילותה בסוריה, למרות המחיר והביקורת
אל"מ (מיל.) אודי אבנטל
אירן מרחיבה את תוכנית הגרעין וצמצמה את הזמן שיידרש לה לצבירת חומר בקיע, וממשיכה לבחוש בהצלחה בעירק    ישראל צריכה להיות ערוכה לפעילות זו ולהדק את התיאום עם ארה"ב – וגם עם ג'ו ביידן
עמוס גלבוע
שתי המדינות שנפגעו הכי קשה מהקורונה הן אירן וטורקיה    לעומת זאת מדינות ערב לא נפגעו קשה; אבל, מדינות ערב העשירות נפגעו קשות מירידת מחירי הנפט הדרסטית וזה משפיע לרעה על המדינות העניות; אירן ממשיכה "בעסקים כרגיל", בקידום האינטרס האימפריאלי שלה; והפלשתינים מאשימים אותנו בהפצת הקורונה    ובעזה מוסיפים גם איומים
מחלקה ראשונה
מסמך פנימי של משרד החוץ משרטט את העתיד בתום המגיפה    בין התחזיות: משבר כלכלי עולמי, מתח בין סין לארה"ב, קריסת משטרים במזרח התיכון וחשש מפריצה אירנית לעבר הגרעין    אך גם הזדמנויות לישראל - בעיקר בתחום ההיי-טק
מנדי ספדי
מדובר באתר אירני, ותפקידם של הקצינים הסורים ומגויסיהם הוא רק לספק לאירנים כמה הקלות, לשמש כמשרתים שלהם ולאייש כמה נקודות שמירה שנמצאות במרחק מהאתר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il