X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
המחקר, שפורסם במגזין המדעי Cell, בהובלת חוקרים מהאוניברסיטה העברית בירושלים, קובע כי הכנענים היו תערובת גנטית של אוכלוסיות מקומיות ואוכלוסיות מהגרים מאזור אירן והקווקז
▪  ▪  ▪
ד"ר לילי אגרנט תמיר [צילום: באדיבות האוניברסיטה העברית]
פרופ' לירן כרמל [צילום: באדיבות האוניברסיה העברית]

ד"ר שי כרמי [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

ארץ כנען מוכרת לנו בעיקר מסיפורי המקרא בתור הארץ המובטחת, שמאוחר יותר נכבשה על-ידי בני ישראל. בספרות הארכיאולוגית, כנען הינו חבל ארץ שמתוארך לתקופת הברונזה המאוחרת, באלף השני לפני הספירה. בסיפור המקראי ובמקורות קדומים נוספים מהמזרח הקרוב, מוזכרים עמי המקום ככנענים, אך מעבר לעצם קיומם, מעט מאוד ידוע עליהם ועל מוצאם.
מחקר חדש שפורסם בכתב העת הנחשב Cell בהובלתם של פרופ' לירן כרמל, ד"ר לילי אגרנט-תמיר, ד"ר שי כרמי, פרופ' בני יקיר ושמאם ולדמן מהאוניברסיטה העברית, וכן חוקרים נוספים מהארץ ומהעולם, מציג ניתוח מפורט של הגנטיקה של אוכלוסיית הכנענים, המתבסס על דגימות של דנ"א קדום מעשרות פרטים שנאספו מאתרים ארכיאולוגים שונים באזור.
לפי ממצאי המחקר, הכנענים היו תערובת של שתי אוכלוסיות; אנשים שיישבו את האזור בזמנים קדומים עוד יותר ואנשים שהיגרו לארץ כנען מאיזורים שהיום נכללים בשטחי אירן והקווקז. ד"ר אגרנט-תמיר: "כניסת אנשים מאזורי אירן והקווקז לאזורנו נראית בבירור כבר בדוגמאות בנות 4,500 שנים, והגעתם לאזור התרחשה ככל הנראה עוד הרבה קודם. השפעתם הגנטית על האוכלוסייה המקומית עוד המשיכה במהלך תקופת הברונזה. תוצאות אלו נתמכות גם על-ידי עדויות ארכיאולוגיות להשפעה קווקזית על תרבויות האזור בערך לפני 4,500-4,900 שנים".
החוקרים אספו וריצפו 73 דגימות דנ"א קדומות מחמישה אתרים ברחבי ישראל וירדן, ואליהן הוסיפו מידע קיים מעוד ארבעה אתרים בישראל, ירדן ולבנון. האתר ממנו נדגם המספר הרב ביותר של דוגמאות גנטיות הינו תל מגידו, שהיווה עיר-מדינה כנענית מרכזית בצפון ישראל, והיה מיושב ברציפות במהלך תקופת הברונזה.
דמיון גנטי מקביל
שלושה פרטים ממגידו בני כ-3,500 שנים התגלו כצאצאים של מהגרים מאזור אירן או הקווקז, שהיגרו לאזור זמן לא רב לפני כן. יחד עם עדויות נוספות של הגירה שמתוארכות כאלף שנים מוקדם יותר, החוקרים יכלו לקבוע גם כי ההגירה מאזור אירן או הקווקז התרחשה לאורך מאות שנים. בנוסף מצאו החוקרים כי אוכלוסיות כנעניות בערי מדינה שונות היו דומות זו לזו מבחינה גנטית. זהו מקרה בו נמצא דמיון גנטי במקביל לדמיון תרבותי.
"גם היום ניתן למצוא שרידים גנטיים של אוכלוסיות כנעניות אלו באוכלוסיות מודרניות שמוצאן במזרח הקרוב, כולל הלבנט", מוסיף ד"ר שי כרמי, מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית, ממובילי המחקר. ד"ר כרמי ממשיך: "אבל ברור גם שאוכלוסיות מודרניות הושפעו רבות מתהליכים דמוגרפיים נוספים שקרו בזמנים מאוחרים יותר. במקרים מסוימים ניכרת כניסה מאוחרת יותר מאפריקה ומאירופה שהשפיעה על הגנטיקה של האוכלוסיות בנות ימינו".
פרופ' לירן כרמל מהמכון למדעי החיים באוניברסיטה העברית, ממובילי המחקר: "פריצות טכנולוגיות בתחום הדנ"א העתיק גרמו למהפכה ביכולת שלנו לחשוף את התהליכים הדמוגרפיים אשר עיצבו את האוכלוסיות האנושיות. המחקר הנוכחי השתמש בטכנולוגיות אלו על-מנת לנתח את מוצאן של האוכלוסיות הכנעניות באזור בתקופת הברונזה, ולהסביר חלק מהתהליכים הדמוגרפיים שהתרחשו באזורנו מאז".
בצוות המחקר היו שותפים גם פרופ' דיוויד רייך מאוניברסיטת הרווארד, פרופ' ישראל פינקלשטיין מאוניברסיטת תל אביב, פרופ' רון פנחסי מאוניברסיטת וינה וחוקרים נוספים.

תאריך:  29/05/2020   |   עודכן:  29/05/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חוקרים מיפו הפרופיל הגנטי של הכנענים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מאד מעניין לדעת
שאול אבידור  |  29/05/20 15:46
2
זה מה שמסופר בתנך
ליאופולד בלום  |  30/05/20 21:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
רשת הודיעה לעובדי חברת החדשות כי שכרם יקוצץ לנוכח העיצומים    ועד העובדים: ערב חג השבועות, המנכ"ל אבי בן טל מהלך אימים על מאות עובדים הנאבקים במזימתו לחסל את חברת החדשות שנבנתה ב-18 שנה של מאמץ אדיר    הפחתות שכר ייתקלו בפנייה דחופה לביה"ד לעבודה
עידן יוסף
המוסדות האקדמיים והחינוך העל-תיכוני, האולפנים, תנועות הנוער, ישיבות גבוהות, כוללים, מדרשות ומערכת החינוך הבלתי פורמלי ישובו לפעילות כבר מסוף-השבוע הקרוב    מבחנים במוסדות האקדמיים - כבר ביום ראשון הקרוב, וכך גם לימודים בבתי הספר באזורים "אדומים"
מירב ארד
ענקית טיסות החסך מתכננת לקצץ 30% מכוח העבודה של החברה    בתחילת 2020 העסיקה החברה 15,000 עובדים    הודיעה שתחדש את טיסותיה ב-15 ביוני
עידן יוסף
בעידכון לעובדים נמסר: ״לא ניתן מחד-גיסא להפקיע רצועות מחברת החדשות בטענה שהיא 'לא יעילה', ומאידך-גיסא להמשיך להתבסס ללא תשלום על תוצרי העבודה של עובדיה כדי ‘לחסוך כסף׳ לחברה האם"
עידן יוסף
התייחסות ישראלית רשמית ראשונה למתקפות שיוחסו לאירן: "אם המתקפה הייתה מצליחה, היינו, באמצע משבר הקורונה, נאלצים להתמודד עם נזק מסוים לאוכלוסייה האזרחית ואף מחסור זמני במים, או עירבוב של כלור או כימיקלים אחרים במינון הלא נכון שיכול היה לגרום לנזק ולאסון"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il