ביקורת בקרב גורמים בענף התחבורה על יוזמת שרת התחבורה,
מירי רגב, לקיים ניסוי היתכנות להפעלת אוטובוסים דו-קומתיים בקווים בין-עירוניים של
אגד, ואומרים כי מדובר במהלך מיותר ופופוליסטי שצפוי לכישלון.
על-פי התכנון, בשלב הראשון של הניסוי המשותף ל
משרד התחבורה ולחברת אגד, יופעלו ארבעה אוטובוסים דו-קומתיים, שיכנסו לשירות במהלך הרבעון הראשון של שנת 2021 בקווים הבין-עירוניים והפרבריים המהירים. מדובר בדגם אוטובוס של חברת מאן (MAN), הכולל 82 מקומות ישיבה.
במסגרת ההרצה, תיבחן לעומק מידת ההתאמה של דגם האוטובוס לאקלים הישראלי ולתוואי השטח המקומי, יכולת קליטת הנוסעים, שימוש בתא מטען ייחודי המצוי בגב האוטובוס, והתאמתו למעבר גשרים ברחבי הארץ.
כאמור, בענף מותחים ביקורת על ההחלטה, ומציינים כי תא מטען אחורי עלול להיות מסוכן בטיחותית, גם אם יותקנו מצלמות. כמו-כן יש חשש שהדבר יסרבל את מהלך הקו, ושנוסעים שיגשו לפרוק את המטען בעת ירידתם עלולים למצוא את עצמם רודפים אחרי נהגים ששכחו לפתוח את תא המטען, ובעצירה פתאומית עלול הנהג להביא לפגיעה בהם.
המחשבה שכדי להקל על המחסור בנהגים יש להגדיל את הקיבולת באוטובוס נכונה, אולם לא כדאי להשקיע מיליונים במיזם שעלול לרדת לטמיון, כאשר טרם מוצו יתר האפשרויות הזולות יותר יחסית, להגדלת מצבת הנהגים באמצעות מסופים מוסדרים עם שירותים, ברזייה, הגדרה כעבודה מועדפת (תוך הארכה של משך העבודה הנדרש במקרה הזה, כדי לאפשר לימוד נהיגה ועבודה, ולא הוצאת רישיון שבמהלכה תם הזמן שנדרש לעבודה מועדפת...).
עוד אומרים גורמי מקצוע בענף התחבורה, כי אין סיבה לקיים ניסוי בתחילת 2021 לאוטובוס קומתיים, כשאפשר לקיים אותו כבר כעת. לדבריהם, אנשי משרד מוזמנים לקפוץ לאולם התצוגה של חברת האוטובוסים "אנקאי" בנתניה ולצאת עם אוטובוס קומתיים חשמלי שכבר רשום (כלומר - עבר תקינה, יש לו מספר רישוי ותיאורטית אפשר להניע ולצאת איתו לכבישים, ע.י.).
אמנם אין בכך די על-מנת לבחון נוחות לנוסעים (כמו באוטובוס בין-עירוני), אבל לצורך בחינת התאמת האוטובוס לאקלים הארץ-ישראלי, לתוואי השטח המקומי ולמעבר גשרים זה מספיק. כמו-כן, מביעים הגורמים תמיהה על כך שדווקא אגד נבחרה לניסוי ההרצה האמור, ללא מכרז, תוך העדפתה על יתר החברות המפעילות בשוק.
השרה רגב: ״האוטובוס הדו-קומתי יאפשר הגדלת קיבולת הנוסעים והתמודדות עם המחסור בנהגים במערך התחבורה הציבורית. מדובר בחלק ממענה כולל לתחבורה ציבורית נגישה, מזמינה ונוחה לציבור הישראלי, שמטרתה לתת מענה לפקקים בכבישים ולאפשר ליותר יותר אזרחים לוותר על הרכב הפרטי ולעשות שימוש בתחבורה הציבורית״.