X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הממצאים התגלו הודות לפיתוח טכנולוגיה מתקדמת שמאפשרת למדענים להפעיל - באופן אלחוטי - תאי מטרה במוחותיהם של עכברים הנמצאים בסביבה עתירת גירויים
▪  ▪  ▪
"הורמון האהבה" או "ההורמון החברתי"? [צילום: AP]

לאחר חודשיים של סגר בחיק המשפחה בחסות מגיפת הקורונה, זוגות אחדים יצאו מלוכדים ואוהבים מאי פעם - בעוד אחרים מגששים את דרכם אל מדרגות הרבנות. גם ההורמון אוקסיטוצין, מאפנן עצבי (נירומודלטור) שזכה לכינוי "הורמון האהבה", לא בהכרח מקרב לבבות, אלא עלול לקדם התנהגויות חרדתיות ואף תוקפניות. מסקנה זו עולה ממחקר ייחודי בעכברים המשלב לראשונה בין הפעלת כלים גנטיים מתקדמים המאפשרים להפעיל תאי עצב ספציפיים במוח באופן מבוקר ולאורך זמן, ובין מעקב אחר העכברים בסביבה המדמה את תנאי המחיה הטבעיים שלהם. הממצאים, המתפרסמים היום בכתב-העת המדעי Neuron, עשויים לשפוך אור חדש על הפוטנציאל הטיפולי של אוקסיטוצין במגוון מצבים פסיכיאטריים - החל בחרדה חברתית ואוטיזם וכלה בסכיזופרניה.
ידוע כיום כי התנהגות חיות בתנאי מעבדה מבוקרים, אינה משקפת בהכרח את התנהגותן בטבע, בייחוד ככל שהדברים אמורים בהתנהגות חברתית. על-אף עובדה זו, מרבית הידע המדעי בתחום חקר המוח נשען על ניסויים בחיות מודל בסביבה סטרילית ודלה בגירויים, המאפשרת לבודד משתנים ולחשוף מנגנונים עצביים. אבל אם התנהגות במעבדה אינה משקפת התנהגות טבעית, עד כמה אפשר בכלל להשליך ממחקרים אלה על המציאות האנושית המורכבת?
כדי לתת לכך מענה, פיתחו בעבר בקבוצת המחקר של פרופ' אלון חן במחלקה לנירוביולוגיה גישה ייחודית המאפשרת לצפות בעכברים במעבדה בסביבה עתירת גירויים המתחקה אחר תנאי המחיה הטבעיים שלהם; פעילותם החברתית הענפה מתועדת באמצעות מצלמות וידאו ומנותחת באופן ממוחשב. במחקר הנוכחי, שנמשך כשמונה שנים, הציגו המדענים, בהובלת תלמידי המחקר סרגיי אנפילוב ונועה ארן ומדען הסגל ד"ר יאיר שמש מקבוצתו של פרופ' חן, קפיצת דרך משמעותית בגישה זו: אל הסביבה המדמה את תנאי המחיה הטבעיים הם הכניסו את אחת המהפכות הגדולות בחקר המוח בשנים האחרונות: אופטוגנטיקה - היכולת "להדליק" ו"לכבות" תאים ספציפיים במוח באמצעות גירוי של אור. החוקרים הצליחו לעשות זאת בעזרת פיתוח מכשיר אלחוטי קומפקטי וקל המאפשר לקבוצת עכברים להתרוצץ בחופשיות בסביבה עשירה ומאתגרת, בעוד המדענים מפעילים מרחוק תאי מטרה במוח שלהם ושולטים בכל עכבר בנפרד. "המטרה הייתה למצוא את שביל הזהב המחקרי", אומר אנפילוב. "להתחקות אחר התנהגות בסביבה כמו-טבעית מבלי לוותר על היכולת לשאול שאלות מדעיות הנוגעות למנגנונים עצביים".
"מלבד דלות הגירויים, ברוב המבחנים ההתנהגותיים הקלאסיים במעבדה התגובה נמדדת במשך דקות ספורות, ואילו המערכת שלנו מאפשרת לעקוב אחר דינמיקה חברתית לאורך ימים", מוסיף ד"ר שמש. לשם כך נעזרו החוקרים בחלבון ייחודי שפיתח פרופ' עפר יזהר, אף הוא מהמחלקה לנירוביולוגיה, שהיה שותף למחקר; חלבון זה מאפשר לא רק "להדליק" או "לכבות" תאים ספציפיים, אלא גם להפוך אותם לרגישים יותר לאורך זמן.

תאריך:  16/06/2020   |   עודכן:  16/06/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"הורמון האהבה" עלול לגרום גם חרדה ותוקפנות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
ארגון העיתונאים פנה למנכ"ל תאגיד כאן, אלדד קובלנץ, ודרש לקבל הבהרות ביחס להורדת תוכנית האקטואליה בהגשת קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל    "חשש שמדובר בהחלטה שנעשתה במכוון במחטף בין המועצות ובזמן שאין פיקוח אפקטיבי"
איציק וולף
מניות חברת סופרגז אנרגיה יתחילו להיסחר בימים הקרובים בבורסה בתל אביב    החברה גייסה בימים האחרונים כ-270 מיליון שקל בהנפקה ראשונית לציבור שביצעה
עידן יוסף
במקרה חרום של התפרצות המגיפה ותמותת המונים ייפתח בתוך שבועיים מוקד שירות טלפוני    בין תפקידיו: הובלת תהליך הטיפול בכל נפטר מקבלת ההודעה הראשונית, דרך פינויו אל מרכז הטהרה, הטיפול באתר הטהרה ופינוי אל מקום הקבורה
איציק וולף
מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שנועדה לעודד החזרת מובטלים לשוק העבודה    המענק יינתן רק אם העובד שעבורו מבוקש המענק, ישתכר לפחות 3,300 שקלים בכל חודש, כדי לכלול גם עובדים במשרה חלקית לתוך מעגל התעסוקה    העלות הכוללת: 5.5 מיליארד שקל
עידן יוסף
ארבע שנים וחצי אחרי שאושרה: משרד הבריאות ביקש מהכנסת דחייה נוספת ביישום רפורמת הקורנפלקס    ועדת העבודה והרווחה אישרה את הבקשה, אך היו"ר הבהיר: "אם לא תביאו חמש תקנות חדשות לאישור בכל חודש - לא ניתן הארכה נוספת"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il