X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
תכשיר פופולרי במיוחד [צילום: דייוון דיילי, AP]
הפגנה בפריז נגד חברת מונסנטו [צילום: רפאל יקובזדה, AP]
פשרה ב-95,000 תביעות על קוטל עשבים

באייר: 10 מיליארד ד' בתביעות סרטן

ענקית הכימיקלים הגרמנית תעניק את הפיצוי בתביעות שהוגשו בטענה שקוטל העשבים Roundup מתוצרתה גורם לסרטן את התכשיר פיתחה חברת מונסנטו, אותה רכשה באייר לפני שנתיים ב-63 מיליארד דולר צוות מומחים עצמאי יקבע האם החומר הפעיל בתכשיר אכן גורם לסרטן, וקביעתו תחייב את הצדדים בהליכים עתידיים
▪  ▪  ▪

חברת הכימיקלים הגרמנית באייר תשלם למעלה מ-10 מיליארד דולר בהסכם פשרה ב-95,000 תביעות שהוגשו נגדה בארה"ב, בטענה שקוטל העשבים Roundup מתוצרתה גורם לסרטן - הודיעה החברה (יום ד', 24.6.20). הסכום כולל 1.25 מיליארד דולר שיוקצו לתביעות עתידיות של מי שיחלו בעתיד, בעיקר בסרטן לימפומה. ההסדר אינו כולל 25,000 תביעות שמגישיהן לא הסכימו להצטרף אליו.
באייר ירשה את הנטל המשפטי כאשר רכשה ביוני 2018 ב-63 מיליארד דולר את יצרנית Roundup, חברת מונסנטו. היא טענה מאז בעקביות, כי המוצר בטוח. השגת ההסכם הייתה סבוכה במיוחד, משום שמדובר ב-25 משרדי עורכי דין שהובילו את התביעות ובקביעת סכומים שונים שיינתנו לתובעים שונים. את התביעות הראשונות הגישו מי שהשתמשו בחומר בגינות ביתיות; הרוב הגדול של התובעים הם חקלאים שהשתמשו בו בכמויות גדולות.
ההסכם הושג בהליך גישור שניהל עו"ד קנת פיינברג, אשר ניהל את קרן הפיצוי הפדרלית לקורבנות 9/11. הוא העריך, כי בסופו של דבר יצטרפו גם רוב התובעים האחרים להסדר, ואמר שיופתע אם יהיו בעתיד התדיינויות משפטיות בנושא. "הקורונה סייעה להגיע להסדר, משום שלא היה ברור מתי ניתן יהיה לדון בתביעות", הוסיף פיינברג. השיחות התנהלו במשך למעלה משנה, בעידודו של שופט בית המשפט המחוזי בסן פרנסיסקו, וינס צ'בריה, שעל שולחנו הצטברו מאות תביעות בנושא ואשר מינה את פיינברג כמגשר.
הסכום של 1.25 מיליארד דולר כולל גם מימון לצוות מומחים עצמאי, אשר יתבקש לקבוע האם החומר הפעיל בתכשיר, Glyphosate, אכן גורם לסרטן, ואם כן - מהו היקף החשיפה המינימלי אליו הגורם את המחלה. אם הצוות יקבע שהתשובה חיובית, באייר לא תוכל לטעון אחרת בהליכים משפטיים עתידיים; תשובה שלילית תמנע מתובעים עתידיים לטעון את ההפך.
שבועות אחדים לאחר רכישת מונסנטו, העניק חבר מושבעים בקליפורניה פיצוי של 289 מיליון דולר לאדם שחלה בסרטן לאחר השימוש ב-Roundup בקובעו, כי מונסנטו לא הזהירה את הלקוחות מפני הסיכון שבשימוש בקוטל החרקים. במארס 2019 קבע בית המשפט הפדרלי בקליפורניה, כי חולה אחר יקבל פיצוי של 80 מיליון דולר. חודשיים לאחר מכן הוענק פיצוי של 2 מיליון דולר לבני זוג. השופטים הפחיתו את סכומי הפיצויים בשלושת המקרים ובאייר ערערה על פסקי הדין, אך הללו גרמו לירידה חדה בשערי מניותיה והרתיעו את המשקיעים.
מונסנטו פיתחה בשנת 1996 זרעים אשר הותאמו בצורה גנטית, כך שיוכלו לעמוד בפני ההתקפה של Roundup על העשבים השוטים שסביבם. הדבר הוביל להפיכתו של Roundup לקוטל העשבים הנפוץ ביותר בעולם, שכן הוא פועל רק נגד העשבים שאינם רצויים. הפופולריות שלו נותרה בעינה גם כאשר פקע בשנת 2000 הפטנט של באייר על Glyphosate.
התמונה השתנתה בשנת 2015, כאשר הסוכנות הבינלאומית למחקר סרטן - זרוע של ארגון הבריאות העולמית - הודיעה שהחומר הפעיל עלול ככל הנראה לגרום לסרטן. מונסנטו דחתה את הממצאים, וטענה ששנים ארוכות של מחקרים הוכיחו שהחומר בטוח. רשויות הפיקוח בצפון אמריקה, אירופה, אסיה ואוסטרליה תמכו ברובן בעמדתן של מונסנטו ולאחר מכן של באייר. מתנגדי התכשיר טענו, כי הרגולטורים הסתמכו על מחקרים פגומים ועל נתונים חלקיים שסיפקה מונסנטו עצמה.
תדמיתה של מונסנטו ספגה מכה קשה כאשר נחשפו השיטות התוקפניות בהן השתמשה כדי להשפיע על עמדות המדענים וכדי לפגוע במעמדם של מדענים שיצאו נגדה. החברה יצאה נגד מאות פעילים, מדענים, עיתונאים, פוליטיקאים ואפילו מוזיקאים. "מונסנטו לא התעניינה בגילוי האמת בשאלה האם Glyphosate גורם לסרטן", קבע צ'בריה בקיץ שעבר.

תאריך:  24/06/2020   |   עודכן:  24/06/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
באייר: 10 מיליארד ד' בתביעות סרטן
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
264 חולי קורונה חדשים אובחנו היום אך בתוך פחות משבוע צפוי מספר החולים החדשים ליום לעמוד על 1,000 ויותר    משרד הביטחון נערך לפתיחת מלוניות קורונה נוספות וכבר היום פתח מלונית למשפחות בקיבוץ שניר
איציק וולף
רשות העתיקות מצאה תחמושת ירדנית מתוצרת בריטית שהוסתרה בקרקעית בור מים מתקופת המנדט    נמצאו עשר מחסניות מלאות של מקלעי ברן וחלקים מרובה 'לי אנפילד'
יצחק דנון
קטש תובע 290,000 שקל בטענה שהושעה למעשה כאשר נשלח בצורה חד-צדדית לחל"ת בחודשים מארס-מאי, וזאת בנימוק ש"אינו מקיים את כל מטלותיו"
איציק וולף
אחרי שבאפריל עדכנה את תחזית הצמיחה וקבעה כי כלכלת העולם תתכווץ ב-3% פרסמה קרן המטבע הבינלאומית עידכון - משבר הקורונה יביא את כלכלת העולם להתכווץ ב-2020 ב-4.9%    95% מהמדינות ירשמו השנה צמיחה שלילית    קובעת: מדובר במיתון הכלכלי החמור ביותר מאז השפל הגדול
עידן יוסף
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מתחילה בביצוע החזרה הכללית לקראת מפקד האוכלוסין 2021    לראשונה ניתן יהיה להשתתף באופן דיגיטלי    המפקד האחרון נערך בשנת 2008    מיום ראשון הקרוב יקבלו 35,000 מתושבי ישראל הודעה על השתתפותם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il