חברת אל-על עלולה לקרוס בשנה הקרובה, מזהירים רואי החשבון שלה בסקירת הדוח של החברה לרבעון הראשון של השנה שפרסמה אמש (יום ג', 30.6.20). אל-על הפסידה ברבעון זה 140 מיליון שקל, וזאת עוד לפני שספגה את מלוא השפעות הקורונה שיורגשו בדוחות הרבעון השני. ברבעון המקביל הפסידה אל-על 55 מיליון דולר, נתון המלמד על כך שהיא נכנסה למשבר הקורונה במצב קשה.
רואי החשבון של החברה, משרד דלויט (בריטמן-אלמגור), אומרים: "המשא-ומתן עם המדינה והמלווים בנוגע לכל אחד מהמתווים נמשך וקיימת אי-ודאות בקשר להשלמתו של כל אחד מהם. היות שקבלת ההלוואה האמורה הינה חיונית על-מנת לאפשר לחברה להתמודד עם השלכות המשבר, קיימים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כעסק חי. בדוחות הכספיים לא נכללו התאמות לגבי ערכי הנכסים והתחייבויות וסיווגם, שיתכן שתהינה דרושות אם החברה לא תוכל להמשיך ולפעול כעסק חי".
הכנסות החברה ירדו ב-25% ועמדו על כ-321 מיליון דולר, לעומת הכנסות בסך 429 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2019. לדברי אל-על, משבר הקורונה הביא לירידה דרמטית בביקוש לטיסות נוסעים ולביטולי טיסות בהיקפים חסרי תקדים, כך שהחברה ביטלה טיסות רבות כבר בחודש פברואר 2020 ולבסוף ביצעה עצירה מוחלטת החל מאמצע חודש מרס 2020, של טיסות הנוסעים בשל הנחיות המדינה בעקבות נסיבות אלה והחשש להדבקה בנגיף.
בעקבות המשבר וההאטה בביקוש, נרשמה גם ירידה חדה של 23% במחיר הדלק. ירידת מחירי הדלק וצמצום השימוש בו קיזזו במעט את ההפסדים המרובים של אל-על כתוצאה משיבוש הטיסות בשלב הראשון, והפסקתן המוחלטת לאחר מכן. נכון להיום - לא צפויות טיסות סדירות של אל-על עד לסוף חודש יולי. אולם ייתכן בהחלט שלקראת סוף החודש תאריך החברה את השעיית טיסותיה.
במהלך התקופה שחלפה מאז פרוץ משבר הקורונה הוציאה אל-על לחופשה ללא תשלום כ-5,800 עובדים. הפחתה של 20% משכר בכירי החברה - בהנהלה ובדירקטוריון - בוצעה החל מתחילת חודש מרס.
אל-על נמצאת במשא-ומתן מול האוצר לקבלת 'רשת הצלה' ומימון לצורך מניעת התמוטטותה. נכון להיום, הוצעו לחברה שני מתווים לקבלת מימון. המתווה הראשון הנבחן כולל קבלת הלוואה בסך של כ-400 מיליון דולר, מגובה במרביתה בערבות המדינה והנפקת מניות בסך 150 מיליון דולר. המתווה השני כולל קבלת הלוואה בסך של כ-250 מיליון דולר מגובה במרביתה בערבות המדינה והנפקת מניות בסך של כ-150 מיליון דולר, כאשר המדינה תתחייב לרכוש את מלוא המניות שלא תירכשנה על-ידי ציבור המשקיעים במסגרת ההנפקה.
"היות וקיימת אי-ודאות בקשר להשלמת קבלת הסיוע, שהינו חיוני על-מנת לאפשר לחברה להתמודד עם השלכות המשבר בשלב זה, קיימים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה כעסק חי", נמסר מן החברה.
מנכ"ל אל על,
גונן אוסישקין, ציין כי העולם עומד כיום בפני המשבר הכלכלי העמוק ביותר שידע ב-100 השנים האחרונות. "משבר הקורונה הינו מסדר גודל שלא הכרנו, ואף חברת תעופה, חזקה ככל שתהיה, לא תוכל לשרוד אותו ללא סיוע מדינתי", אמר. לדבריו, הנהלת אל על משקיעה את כל מרצה כדי להגיע להסכמות הנדרשות, לרבות מול עובדיה, על-מנת לסכם את מתווה סיוע המדינה מול משרד האוצר, שמטרתו לייצב אותה מבחינה פיננסית ולאפשר את המשך הפעלתה בשנים הבאות. "העמדת הסיוע, יחד עם ההשתלטות העולמית על המגיפה, יאפשרו לענף התעופה ולאל על לשוב בהדרגה לפעילות סדירה ומשמעותית", טען.