המדינה תובעת 523.7 מיליון שקל מיצרניות הרכב הגרמניות פולקסווגן ואאודי, בשל תרמית פליטת הגזים שביצעו עד אמצע העשור הקודם (פרשת "דיזלגייט"). התביעה הוגשה (יום ב', 6.7.20) לבית המשפט המחוזי בתל אביב גם נגד היבואנית צ'מפיון מוטורס ויצרנית הרכיבים רוברט בוש, המיוצגת בישראל בידי חברת לדיקו.
במרכז התביעה עומדת הונאה ממושכת שביצעו פולקסווגן ואאודי (שבבעלות פולקסווגן), במטרה להסתיר שמכוניות מתוצרתן פולטות גזים בשיעור גבוה מזה המותר במדינות רבות. התרמית בוצעה בשנים 2016-2008 במנועי דיזל מדגם EA189, בהם הותקנה תוכנה תרמיתית שהציגה נתוני פליטה נמוכים משמעותית מאלו האמיתיים. נתוני האמת היו גבוהים פי 4.5-3.3 מהתקן של
האיחוד האירופי.
החברות הודו במכירת 11 מיליון מכוניות כאלו, ובין היתר שילמה פולקסווגן 22 מיליארד דולר בהסדר טיעון עימה בארה"ב. ואילו רוברט בוש, אשר סיפקה את רוב הרכיבים האלקטרוניים למערכות של קבוצת פולקסווגן, נקנסה בגרמניה ב-90 מיליון אירו ושילמה בארה"ב 327 מיליון דולר בתביעה ייצוגית.
בתביעתה אומרת המדינה, כי צ'מפיון מוטורס ייבאה 12,000 מכוניות בהן הותקנה התוכנה התרמיתית, אשר פלטו גזים עודפים בהיקף של 3,900 טון. המדינה טוענת, כי היא זכאית - בעצמה וכנציגת אזרחי ישראל - לפיצוי על הנזקים הבריאותיים והסביבתיים שגרמה פליטת גזים זו, וכי לצד זאת יש להטיל על החברות פיצוי עונשי חמור.
המדינה מסבירה, כי היא קובעת מחיר לכל טון של גזים מזהמים, במסגרת יישום מדיניותה להפחתת פליטתם, וכי על בסיס מחיר זה - היא זכאית לפיצוי של 403.4 מיליון שקל. עוד היא מבקשת פיצוי עונשי של 10,000 שקל על כל אחת מן המכוניות - דהיינו 120 מיליון שקל. התביעה הוגשה באמצעות עוה"ד
ליאורה חביליו, מירב קניג-ולרשטיין וחגית פלאנט-באב"ד, וטרם הוגשו כתבי הגנה.