X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שילה. בידי המחוקק ולא השופט
אבא ושתי אמהות [צילום אילוסטרציה: ברנד ווסטנק, AP]
לא תירשם במשרד הפנים, אך תהיה אימא בפועל

ביהמ"ש הכיר בפועל ב"הורות משולשת"

השופט נפתלי שילה קובע שאין בישראל מעמד חוקי להורות משולשת - במקרה זה: תורמת הביציות, היולדת ותורם הזרע - ולכן לא ניתן לרשום את תורמת הביציות כאם לצד זאת, העניק מעמד משפטי מחייב להסכם בין השלושה, בו קבעו שגם התורמת תיחשב כאם לכל דבר
▪  ▪  ▪

החוק בישראל אינו מכיר במודל של הורות משולשת ובית המשפט אינו יכול ליצור על דעת עצמו מודל שכזה. כך קובע בית המשפט המחוזי בתל אביב, אשר ביטל פסק דין הפוך של בית המשפט למשפחה בעיר. עם זאת, בית המשפט נתן תוקף מחייב להסכם בין השלושה, היוצר בפועל מערכת הקרובה להורות משולשת.
פסק הדין עוסק באישה שניסתה להביא ילדים לעולם בעזרתו של גבר, עימו לא הייתה לה מערכת יחסית זוגית, אך נסיונותיהם כשלו. מאוחר יותר החלה האישה בקשר זוגי עם אישה אחרת, וזו הסכימה לתרום לה ביציות. הללו הופרו בזרעו של הגבר, הושתלו ברחמה של האישה הראשונה וביוני 2011 נולדו תאומים. במרשם האוכלוסין נרשמו כהוריהם הגבר והאישה שילדה אותם. במקביל, נחתם הסכם בין שתי הנשים והגבר, בו נקבע למעשה שגם תורמת הביציות תיחשב לאמם. נאמר בו: "אנו מצהירים בזאת כי בהתנהלות היומיומית כמו גם בהשקפת עולמנו, Z [התורמת] הינה הורה לכל דבר עבור הילדים, ובעלת מעמד שווה ביחס לילדים כמו Y [הגבר] ו-X [היולדת]".
בשנת 2014 נפרדו שתי הנשים, ותורמת הביציות ביקשה מבית המשפט לקבוע שהיא אמם לכל דבר של הילדים. היולדת והגבר התנגדו, והיועץ המשפטי לממשלה תמך בעמדתם. במארס 2019 קיבל שופט המשפחה יהורם שקד את התביעה והורה למשרד הפנים לרשום כאם גם את תורמת הביציות. אולם השופט המחוזי נפתלי שילה קיבל את ערעורם של הגבר והיולדת; פסק הדין ניתן ב-2.420 והותר לפרסום כעת (יום ה', 13.8.20).
שילה מצטט את פסיקת בית המשפט העליון, לפיה "הדין הישראלי אינו מכיר בהורות משפטית משולשת וכי התאים המשפחתיים שבהם הוא עוסק מורכבים משני הורים לכל היותר" ו"הורות הסכמית אינה מוכרת כלל בדין, וכינון יחסי הורות אינו עניין להסכמה גרידא בין הצדדים". שילה קובע, כי אותו דין חל גם כאשר לילדים יש מטען גנטי של האם השנייה (תורמת הביציות), שכן החוק קובע במפורש שלתורמת אין שום מעמד ביחס לתינוק.
"משטרם קיימת חקיקה, לא ניתן להקדימה ולקבוע באמצעות 'חקיקה שיפוטית' הלכה כה רגישה ומהותית", קובע שילה. "מעבר לסוגיות ההשקפתיות, האתיות והערכיות שיש לשקול בעת שדנים בהכרה בהורה שלישי, קיימות השלכות רוחב כלכליות לא מעטות לרבות בדיני ביטוח לאומי ודיני המס. לא ניתן ליצור מצב משפטי של הורה שלישי, בטרם שנבחנו כל ההשלכות הרבות שיש להכרה כזו, על מכלול ההיבטים המשפטיים והכלכליים שהצהרה מסוג זה תשפיע עליהם. מלאכה זו נתונה בידי המחוקק". הוא גם דחה את בקשתה החלופית של התורמת - לקבל מעמד של אפוטרופסות על הילדים, בנוסף להוריהם.
לצד זאת מדגיש שילה, כי על שלושת המעורבים לקיים את הוראות ההסכם עליו חתמו, ואשר כאמור מעניק לתורמת מעמד בפועל של אם מבחינת גידול הילדים. הוא קובע: "על ההורים Y ו-X לקבל את הסכמתה של Z ביחס לכל החלטה הקשורה לחינוכם או בריאותם של הילדים. כמו-כן, יש לקבל את הסכמתה בכל הנוגע למקום מגורי הקטינים, מוסד הלימוד שילמדו בו, נסיעות, חוגים וטיולים ובכל נושא הקשור בגידולם כמפורט בהסכם. Z גם זכאית לקבל כל אינפורמציה הקשורה בילדים ממוסדות החינוך והבריאות ועל ההורים לחלוק עמה כל מידע רלוונטי. הסדרי הקשר בין Z לילדים, ייקבעו בהתאם להמלצות גורמי הטיפול שמונו בהסכמת הצדדים".
סגן הנשיא שאול שוחט, אשר הסכים עם שילה, מוסיף: "במצב המשפטי הקיים היום במדינת ישראל לא ניתן להצהיר על Z [התורמת] כאם ולהורות על רישומה ככזו במנהל האוכלוסין שבמשרד הפנים. הטיב להבהיר זאת חברי השופט שילה. מנגד, לתבנית החברתית מושא הערעור יש נפקות משפטית. ניתן לה אף תוקף של פסק דין. עם זאת, אין היא יכולה לעלות לכדי תבנית משפטית ולהירשם ככזו". שוחט מבהיר, כי פסק הדין מעניק נפקות משפטית להסכם בין השלושה, למרות שלא הוגש בשעתו לאישור בית המשפט.
השופטת עינת רביד הסכימה עם שילה ושוחט. את הגבר ייצגו עוה"ד רונן דליהו ושלום כהן, את הנשים ייצגו עוה"ד שמעון פרץ ויהודית מייזלס, את הילדים ייצגה עו"ד מירב פלד, ואת היועץ המשפטי - עו"ד עידית רחמים-מנדלבאום.

תאריך:  13/08/2020   |   עודכן:  13/08/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש הכיר בפועל ב"הורות משולשת"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כבודו,אפשר להוסיף גם את הכלב ? ל"ת
הורות מרובעת  |  13/08/20 13:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
בתיעוד שמפרסם משרד הביטחון ניתן לראות את רגע שיגור החץ ואת הפגיעה בטיל    מטרת הניסוי הייתה להתאים גם את חץ 2 למשימת היירוט - בנוסף לחץ 3    סמנכ"ל תע"א: "ניסוי מושלם עם חשיבות גבוהה"
עידן יוסף
שר הדיגיטל הלאומי הורה לרשות החברות הממשלתיות לשנות את התבחינים מתקופת יאיר לפיד ואורי יוגב כך שיתקבלו גם אנשי פריפריה, חרדים ואתיופים    על הדירקטורים הנוכחיים: "אנשים שרובם ממרכז הארץ, מה שנקרא בין רעננה לכפר סבא, ממוצא אשכנזי, בני 60 ומעלה"
איתמר לוין, יצחק דנון
פוקסקון מהונג-קונג טוענת, כי משה חוגג ושותפיו צביקה לנדאו וגיא אלחנני רימו אותה במתכוון, כאשר הזמינו ממנה סמארטפונים מבוססי טכנולוגיית בלוקצ'יין ולא שילמו את מלוא התמורה    אומרת שחוגג נהג "שלא לדייק" בנוגע לקשריו עם ידוענים כמו ליאו מסי וליאונרדו די-קפריו, ושנראה שכספו הוא וירטואלי ואינו ניתן למסחר ולהעברה
איתמר לוין, יצחק דנון
חברת ההגברה והתאורה סקרינטק, שפעלה במתחם במשך כ-20 שנה, טוענת שנאלצה להעניק שירותים חינם לבכירים; המתחם קיבל תשלומים במזומן ללא רישום; סמנכ"ל העביר זיכיון לאביו ללא מכרז
עידן יוסף
סגן השר יצחק כהן משס תקף את ח"כ אלכס קושניר מישראל ביתנו: "אתה עדיין עולה חדש עם מבטא רוסי כבד, ובא מהתרבות שבה חינכו אותך לאנטישמיות"    בהמשך התנצל בחצי פה: "לא התכוונתי לפגוע. אם פגעתי - מתנצל"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il