X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
נתניהו. "מנדלבליט בניגוד עניינים חמור" [צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת]
מנדלבליט. הודיע שטיוטת ההנחיות מחייבת [צילום: פלאש 90]
מחריף העימות על הסדר ניגוד העניינים

נתניהו: לא אציית להנחיותיו של מנדלבליט

בא-כוחו של נתניהו, יוסי כהן, טוען שמנדלבליט מנסה ליטול לעצמו סמכויות שלא הוקנו ליועץ המשפטי אומר שהכללים מחייבים שר לדווח על ניגוד עניינים ומעניקים ליועץ המשפטי את האפשרות לחוות את דעתו - אך היא איננה הקובעת נתניהו מודיע שיקבע בעצמו את המגבלות בשל כתב האישום
▪  ▪  ▪

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא יפעל בהתאם להסדר ניגוד העניינים שהכין היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. כך מודיע (יום ו', 14.8.20) בא-כוחו, עו"ד יוסי כהן. לטענת כהן, מנדלבליט הוא שפועל בניגוד עניינים וחורג מסמכותו, ולכן נתניהו יחליט בעצמו על הנושאים בהם הוא לעסוק בשל כתב האישום נגדו ויודיע על כך למבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
הטיוטה הועברה בחודש שעבר לכהן. היא לא פורסמה, אך בהודעה שמסר מנדלבליט לבג"ץ נאמר כי היא "מתייחסת לניגוד העניינים המתעורר בהיבטים הנוגעים למינויים במשטרת ישראל ובתפקידי מערכת אכיפת החוק במשרד המשפטים; בהיבטים הנוגעים למעמדם, למילוי תפקידם ולתקציבם של היועץ המשפטי לממשלה, פרקליטות המדינה, ואגף החקירות והמודיעין במשטרה, וכן גורמים אחרים במשרד המשפטים בהקשר של מניעת שחיתות וטוהר המידות; בעניינים הנוגעים לוועדה לבחירת שופטים; בהחלטות הנוגעות לעדים ונאשמים במשפט; בחקיקה הנוגעת לעבירות טוהר המידות או למשפט; ובהחלטות בתחום התקשורת שיש להן זיקה למשפט".
משמעות הדבר היא, שמנדלבליט מגביל את נתניהו או אף אוסר עליו להשתתף במינוי מפכ"ל המשטרה ופרקליט המדינה. לא ברור האם מנדלבליט מתכוון לאסור על נתניהו להצביע בממשלה ובכנסת על חוקים הנוגעים לתחום המשפטי (למשל: פיצול תפקיד היועץ המשפטי או פסקת ההתגברות), ומה המשמעות של "החלטות בתחום התקשורת שיש להן זיקה למשפט". מנדלבליט גם הודיע, שהוא יעביר את חוות דעתו גם לשרים שנושאים אלו מצויים בתחום אחריותם - דהיינו, בראש ובראשונה, אבי ניסנקורן ואמיר אוחנה - "על-מנת ליידעם במגבלות המוטלות על ראש הממשלה בקשר לסמכויותיהם".
כהן הגיב בחודש שעבר באומרו, כי ההסדר פוגע קשות ביכולתו של נתניהו למלא את תפקידו וכי מנדלבליט מנוע מלהכין אותו משום שהוא אשר החליט על הגשת כתב האישום נגד נתניהו. לשכתו של מנדלבליט השיבה, כי אינה רואה בכך מענה ענייני, הדגישה שההנחיות הכלולות בטיוטה כבר חלות על נתניהו ודרשה תשובה עד מחרתיים (16.8.20) - אחרת ההסדר יוחל עליו כלשונו. כעת אומר כהן, כי נתניהו דוחה את הטיוטה, רומז שהוא עשוי לעתור לבג"ץ נגד מנדלבליט - אך גם מביע נכונות להיפגש עם המשנה ליועץ, דינה זילבר, כדי לדון בנושא.
לדברי כהן, הכללים קובעים ששר המצוי בניגוד עניינים, חייב להימנע מכל פעולה ולדווח על כך למבקר המדינה. לכן, הוא אומר, אין יסוד לקביעתו של מנדלבליט ולפיה בסמכותו להורות מראש כיצד לנהוג במקרה של חשש בלבד לניגוד עניינים. גם כאשר קיים ניגוד עניינים בפועל, ממשיך כהן, אין ליועץ המשפטי כל סמכות; כאמור, השר צריך להגביל את עצמו ולדווח למבקר המדינה. היועץ המשפטי לממשלה נכנס לתמונה בשלב הבא, כאשר הוא יכול לחוות את דעתו כיצד על השר לפעול ספציפית במצב בו קיים ניגוד עניינים. "הכלל אומנם מחייב את ראש הממשלה להתייעץ עם היועץ המשפטי לממשלה, אך בשום פנים ואופן אינו מקנה ליועץ שיקול דעת מכריע כנטען בטיוטת חוות הדעת", אומר כהן.
כהן דוחה גם את טענתו של מנדלבליט, לפיה חוות דעתו מחייבת: "חרף הוראות ברורות ומפורשות של כללים שגובשו על-ידי ממשלת ישראל בהמלצת ועדה שבראשותה עמד שופט עליון בדימוס, מנסה היועץ המשפטי לנסח כללים משלו, העומדים בניגוד משווע לכללים הכתובים. היש סיבה לכך זולת ניגוד העניינים החמור שבו הוא מצוי?". לדבריו, מנדלבליט מסתמך על כללים של היועץ המשפטי עצמו כדי להעניק לו סמכות זו, ובכך הוא "דומה לאדם המנסה להרים עצמו בשרוכי נעליו". הוא מסיים בהודיעו, כי "ראש הממשלה יפעל כמובן על-פי כללי ניגוד העניינים המחייבים, ינסח ויגלה את העניינים שבהם יימנע מלדון עקב כתב האישום, ויפעל לשם מתן הודעה למבקר המדינה".

תאריך:  14/08/2020   |   עודכן:  14/08/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נתניהו: לא אציית להנחיותיו של מנדלבליט
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
הגיע הזמן שמישהו יעמיד את
מטריקס  |  14/08/20 14:00
 
- {{{3 כתבי אישום+צוללות ומניות=
נתניהו מגה חשוד..  |  14/08/20 17:28
 
- הכל תפור על ידי היועץ הנוכל
חנן2  |  15/08/20 12:10
 
- הכל תפור על ידי היועץ הנוכל
חנן2  |  15/08/20 12:10
 
- כמה אנשים בחרו בנדלבוף
לעומת ראש הממשלה  |  15/08/20 08:54
2
היוע"מ נשען על אויר הוא תלוי ב ל"ת
יאקי  |  14/08/20 15:53
3
כל דרך מתחילה בצעד אחד קטן
פרשנדתא  |  14/08/20 16:28
4
הגיע הזמן לא לציית ליועמ''ש, ש
קורןנאוה טבריה  |  14/08/20 17:37
5
צעד ראשון מהוסס בכיוון הנכון
לוגי  |  14/08/20 22:10
6
הגיע הזמן למשילות של נתניהו!
אקטואלי  |  15/08/20 09:59
7
על נתניהו לשלוח את מנדלבליט
קיבוצניק  |  15/08/20 19:35
8
אנחנו איתך במלאכת השלטון
נדב  |  15/08/20 20:37
9
אם יוריד הזקן והכיפה אולי נחשו ל"ת
יאקי  |  16/08/20 09:06
10
מה כן מתיר מנדלבליט ...
א.ל. רמת-גן  |  16/08/20 18:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשלה 35
עידן יוסף
שר הדיגיטל הלאומי הורה לרשות החברות הממשלתיות לשנות את התבחינים מתקופת יאיר לפיד ואורי יוגב כך שיתקבלו גם אנשי פריפריה, חרדים ואתיופים    על הדירקטורים הנוכחיים: "אנשים שרובם ממרכז הארץ, מה שנקרא בין רעננה לכפר סבא, ממוצא אשכנזי, בני 60 ומעלה"
זוהר בן-אשר
זה מעבר לרצונו לנסות ולהקים ממשלת 61 שתעניק לו חסינות ותבטל את משפטו. הנאשם נתניהו צריך בחירות כי רק כך הוא יגיע לכך שמשפטו יתנהל כשהוא ראש ממשלת מעבר שאי-אפשר לפזרה עד קומה של ממשלה אחרת
עידן יוסף
בין השינויים שמבקש נתניהו לערוך בהסכם עם כחול לבן: אם בג"ץ יחליט להתערב - הולכים לבחירות, ומינוי מפכ"ל המשטרה ופרקליט המדינה יחזור לידי הפוליטיקאים    גורם בליכוד: העדרות כחול לבן מהצעת החוק נגד נתניהו - הפרה של ההסכם הקואליציוני שתוביל לבחירות
איתמר לוין
נתניהו דרש לפתוח בחקירה בעקבות "ביזוי מיני בוטה" שלו ושל בני משפחתו בהפגנה בשבוע שעבר ובעקבות "איום מפורש לאנוס את שרה נתניהו"    מנדלבליט השיב: 29 חקירות כבר נפתחו, נחקר חשוד בפוסט נגד שרה נתניהו    מנדלבליט מציע לנתניהו לפנות אליו בעתיד לבירור הדברים
מירב ארד
בהודעת המפלגה נמסר: "מדובר אך ורק בניסיון לערער את יציבותה של המערכת הפוליטית כולה"    נתניהו על האולטימטום שהציב גנץ: אני לא עוסק באולטימטומים. אני חושב שצריך להעביר תקציב מייד"    הנשיא ריבלין הזהיר מבחירות נוספות: "מכה מכאיבה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il