X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ממצאים ארכיאולוגיים בעיר הצפונית: מרכז קניות ובאר מים מהמאה ה-16 וממצאים מהמאות 19-17 "יש לנו עיר תת-קרקעית עם פוטנציאל אדיר"
▪  ▪  ▪
[צילום: עיריית צפת]

במסגרת עבודות חפירה לפיתוח התיירות בצפת, אותרו ממצאים ארכיאולוגיים על ציר הזמן מהמאה ה-16 ועד למלחמת השחרור בשנת 1948. לאחר מספר ימים של חפירות אינטנסיביות התברר: מדובר בחלל המשלב ממצאים ממספר תקופות מהמאה ה-16 ועד למלחמת שחרור העיר צפת בשנת 1948.
"יש פה 4 שכבות של מבנים: מבנה מנדטורי מהמאה ה-20 היושב על מבנה מהמאה ה-19 שניתן לראות את הריצוף שלו, תחתיו מבנה קדום יותר מרעידת האדמה ב-1837 והקיר בקצה הוא מהמאה ה-17, קדום עוד יותר. כל הדבר הזה מכסה על פתח של בור מיים מדהים ומאגר מים מהמאה ה-16. בנוסף לכך יש את המנהרה מהרובע המוסלמי לעבר השטח הזה שנחפרה על-ידי המוסלמים למטרות התקפה ב-1948", הסביר אורן זינגבוים מרשות העתיקות.
כאמור מדובר במבנה עתיק במיוחד, מהמאה ה-16 של העיר צפת הכולל באר מים ומתחם של חנויות שהיו חלק ממרכז הקניות העתיק של בירת הגליל. מדובר באחד התיעודיים הנדירים והמשמעותיים ביותר. על-פי הערכות מדובר בליבו של הישוב במאה ה-16, שמוגדרת כ'תקופת הזוהר', ימי שלטון האימפריה העותמאנית בהם חייה הקהילה והכלכלה בצפת התפתחו בצורה ניכרת ומבנים אלו סייעו רבות לפיתוח זה. בימים אלו מגורשי ספרד הגיעו לצפת, שבה היו יחסים תקינים בין היהודים למוסלמים ושלטון נוח באופן יחסי לשלטון בירושלים. כמו-כן צפת נחשבה לעיר מרכזית לפעילות מחסר ותרבות עם קהילות בדמשק, חלב וכלל ערי הים התיכון. "כל ההיסטוריה של צפת מהמאה ה-16, כעיר יהודית עולמית - תקופת הקבלה וכו' - נמצא כאן תחת לאדמה, יש לנו עיר תת-קרקעית עם פוטנציאל אדיר בצפת", ציין החוקר אליעזר שטרן.
    סיפורו של הממצא המשמעותי לא מסתיים כאן. החוקרים גילו כי במהלך הקרב על שחרור העיר צפת, ניסו הערבים על בסיס ציר זה לחפור מנהרת טרור, הרבה לפני החשיבה על מנהרות בלבנון ועזה, מהראשונות בעולם, שתגיע עד לבניין אשת"ם - לב הכוח היהודי
  • . ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם הדברים בספרו של בנימין גייגר – אחד מזקני צפת הגולל על פני 153 עמודים את סיפורה של העיר וגם מציין כי במהלך מלחמת השחרור: "שמעתי רעש מונוטוני עמום הדומה לקול חפירה במעדר".
כעת, בעיריית צפת יוזמים מיזם נרחב לשימור האתר ההיסטורי-ארכיאולוגי שהתגלה באורח פלא בליבה של העיר העתיקה ובהוראת ראש העיר שוקי אוחנה החלה בחינה היסטורית מעמיקה של האתר ולקדם תוכנית נרחבת לשימורו והפיכתו לאטרקציה תיירותית משמעותית בבירת הגליל.
ראש עיריית צפת שוקי אוחנה אמר: "לי באופן אישי יש חיבור לממצא ממלחמת השחרור, אז נחפרו בתוואי זה מנהרות טרור מהרובע המוסלמי. במלחמה זו דודי - שעל שמו אני קרוי, נרצח מפגיעת צלף בעודו עומד בבניין אשת"ם הסמוך. מרגע גילוי האתר המיוחד, שכרנו את שירותיהם של אדריכלים, יועצים וארכיאולוגים לביצוע תוכנית אדריכלי, מיפוי, וחקר מעמיק ויסודי בדרך להפיכת האתר לנכס היסטוריה ואטרקציה אטרקטיבית, את הממצאים והאפשרויות נקבל בימים הקרובים ונקדם את פיתוח האתר החשוב לעיר, למדינה ולהיסטוריה״.

תאריך:  19/08/2020   |   עודכן:  19/08/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בצפת נחשפה מנהרת הטרור הראשונה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
צריכת שמן זית לנפש עלתה בעשור האחרון בכ-30%, כך שממוצע הצריכה השנתי לנפש עומד על כ-3 ק"ג    במקביל, בעשור האחרון חלה ירידה של כ-20% במחירי שמן הזית, כך שמחיר הממוצע לשמן בחודשים האחרונים עומד על 32.30 שקל לבקבוק בעוד שלפני עשור אותו הבקבוק עלה 40.40 שקל    הייצור המקומי עלה משמעותית בשנים האחרונות, פי 2 מלפני כעשור
עידן יוסף
ועדת החוקה אישרה את התקנות שיאפשרו למשרד הבריאות להיעזר במשרד הביטחון לביצוע רכש שנדרש להתמודדות עם הקורונה    יו"ר הוועדה הצביע על התקנות לאחר שמשרדי האוצר, הבריאות והביטחון נענו לדרישתו כי ניתן יהיה להשתמש במנגנון שבתקנות עד שלושה חודשים לאחר תום ההכרזה על מצב חרום כללי בשל נגיף הקורונה
עידן יוסף
ח"כ קרן ברק: האסי פתח צוהר לדיון באפליה רבת שנים בחלוקת משאבים    יו"ר ועדת הפנים: "אין לי שום כוונה להפוך את הדיון הזה לזירת התגוששות והטחת האשמות. דווקא מהמקרה הזה שמסמל קרע בחברה נפעל כדי לאחות פצעים מהעבר"
עידן יוסף
גרוטו הודיע בוועדת הקורונה כי גם תערוכות מקצועיות יוכלו להיפתח לפי אותו מתווה    יו"ר הוועדה: בשלושה השבועות הקרובים על משרד הבריאות למסור לוועדה את מתווה הפתיחה לתערוכות
איתמר לוין
פצחנים רוסים גנבו אלפי תכתובות דוא"ל ממחשבי הדמוקרטים וקלינטון, והעבירו אותם לפרסום באתר וויקיליקס    הוועדה קובעת פה אחד: לאישים בקמפיין טראמפ היו קשרים עם רוסים, כולל כאלו הקשורים למערכת הביון בארצם    אנשי צוות מדיניות החוץ של קמפיין טראמפ נבחרו בחופזה ויצרו סיכון משמעותי של חשיפה לריגול נגדי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il