שדרוג לתחבורה הציבורית במטרופולין חיפה. הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה פרסמה (3.9.20) את המכרז להפעלת קווי האוטובוסים רבי-הקיבולת של המטרונית במטרופולין חיפה. פרסום המכרז היה במקור בחודש מרס, והתאפשר לאחר שבית המשפט העליון קיבל את ערעור המדינה, בעניין העדפת תוצרת הארץ ורכש הגומלין.
החברה שתזכה במכרז, תפעיל את שלושת קווי המטרונית, המופעלים כיום על-ידי חברת "דן צפון", ושני קווי מטרונית חדשים, בהם קו המנהרות (קו 4), המחבר את הקריות עם מרכזית חוף הכרמל ביציאה מחיפה דרך מנהרות הכרמל, וקו מטרונית חדש (קו 5) לעיר נשר, שיחבר בין צומת יגור דרך ציר בר-יהודה בנשר, ועד לשכונת הדר בחיפה.
המכרז החדש כולל הפעלת 120 מטרוניות, לעומת 100 מטרוניות כיום. במסגרת המכרז יופעלו לראשונה בישראל, 50 מטרוניות חשמליות, שיהוו כ-40% מצי הרכב של הזכיין ויאפשרו נסיעה מהירה ושקטה יותר. שאר המטרוניות יעמדו בתקן המחמיר של זיהום אוויר "יורו 6".
שרת התחבורה, מירי רגב, אמרה: "אנו ממשיכים לקדם את הרחבת רשת המטרונית לעכו ונהריה בצפון ולטירת הכרמל בדרום, ומתכננים להוסיף שירות עירוני נוסף בתוך חיפה, במטרה לאפשר לתושבי הצפון תחבורה ציבורית נגישה, מהירה ומוזלת".
חברת "דן בצפון" מפעילה כיום שלושה קווי מטרוניות, באורך כולל של כ-40 קילומטרים. קווים אלה חוצים את חיפה והקריות ומחברים בין ערי המפרץ לחיפה, דרך תחנות רכבת ישראל ומרכזי התחבורה באזור.
המטרוניות יזכו להעדפה בדרך, בצירים הקיימים והמתוכננים וברמזורים. הנהגים במטרוניות מופרדים מהנוסעים. משרד התחבורה הקצה תקציבים ייעודים לשיפור התשתיות במסלולי הקווים, בכללם הקמת סככות חדשות בתחנות ושיפור תחנות קיימות.
הזכיין החדש שיפעיל את המטרוניות ישדרג את מערכות הטעינה והתיקוף המוצבות בתחנות, וכן את שלטי המידע המעדכנים את הנוסעים על הגעת המטרונית בזמן אמת (next-bus), בשילוט משולב הידודי (אינטראקטיבי), המציג גם מידע על הקווים השונים.