"ריבוי המידע, השוני במרכיבי הפוליסות של חברות הביטוח והעדר האחידות בפוליסות מקשים על בחינת הציבור לבחון את מידת החפיפה בין הביטוחים השונים. בפרט, קיים קושי להבחין בין כיסוי ביטוחי נוסף שיכול להיטיב עם המבוטח, לבין כיסוי ביטוחי כפול שהוא מיותר ומשית על המבוטח עלויות מיותרות". כך אומר (יום ב', 19.10.20) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, על המצב בתחום ביטוחי הבריאות הפרטיים.
בסיס הנתונים שבידי רשות שוק ההון אינו מלא, ולכן היא אינה מבצעת די הצורך ניתוחים מהותיים לעבודתה. שיעור ההחזר בפוליסות הקבוצתיות הוא יותר מכפול מזה שבפוליסות הפרט (87% לעומת 39% בממוצע בשנים 2018-2009). למרות שהרשות קבעה שההחזר הנמוך הוא כשל מרכזי בתחום, אין לה נתונים כמותיים של הגורמים לפער זה והיא אינה יודעת כמה עודפים הצטברו בחברות הביטוח.
הרשות לא בחנה באופן מלא את מידת ההצלחה של רפורמת 2016, שנועדה להעצים את כוחו של המבוטח באמצעות הפיכתם של מוצרי הביטוח לפשוטים, ברורים ובני השוואה. לדוגמה, נבחנה השפעת הרפורמה על מחירי הפרמיות, אולם לא נבחנה השפעתה על שיעור ההחזר למבוטחים ועל התפלגות ההוצאות של חברות הביטוח המסחריות. הרשות גם איטית מאוד וחלקית מאוד בבדיקת תלונות הציבור: הטיפול הממוצע בתלונה מוצדקת נמשך 290 יום, ורובן מטופלות בידי הצוות המינהלי שלה - כך שאין הפקת תועלת מיטבית מהן בראייה מערכתית.
הרשות טרם השלימה את הסדרת מעמדם של סוכני הביטוח בתחום ביטוחי הבריאות, כפי שנעשה בתחום הביטוח הפנסיוני, אף שכמה ועדות ציבוריות וכן הרשות עצמה העלו כשלים למיניהם לגבי פעילותם של הסוכנים, כגון הטבות הניתנות להם בגין עמידה ביעדי מכירות והיבטים בפעילותם המעלים חשש לניגוד עניינים מובנה בין טובת הסוכן לבין טובת הלקוח. בשנים 2018-2017 חלה עלייה בריכוזיות בחלוקת ההכנסות של סוכנויות הביטוח מעמלות. בשנת 2018 קיבלו 15 סוכנויות 40% מכלל העמלות בתחום, ו-130 סוכנויות קיבלו 70% מהעמלות, מתוך 1,500 סוכנויות ביטוח הפועלות בתחום.