דוח מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, מצביע (יום ב', 19.10.20) על כשלים רבים בתחום הרכב הכבד - מה שמסביר חלקית את תאונות הדרכים הקשות בהן מעורבים כלי רכב כאלו ובראשם משאיות.
בביקורת נמצאו ליקויים בהכשרה של נהגי רכב כבד, הן העיונית והן המעשית: נהגים רבים הוכשרו במסגרת תוכנית לימודים לא עדכנית; חוסרים בחומרי לימוד; ההנחיות באשר לנושאים שאמורים להילמד אינן מספקות; אין מגרשי הדרכה; חוסרים בהכשרה בנושא הובלת מטענים; ליקויים בנוגע להכשרה ולתנאי סף של מדריכים בקורסים העיוניים, מורי נהיגה ובוחני נהיגה, וכן נמצאו ליקויים בפיקוח על בתי הספר לנהיגה.
לא ננקטו הפעולות הדרושות להתמודדות עם המחסור הקיים בנהגי רכב כבד, באמצעות שיפור תהליכי איתור וגיוס של מועמדים, ייעול תהליך רישוי נהגים ושיפור תנאי עבודתם. חלק משיטות העבודה בתהליך רישוי נהגים מיושנות ואינן נותנות מענה הולם לצרכים כיום. התקנות המאפשרות להתלות או לשלול רשיון נהיגה מופעלות באופן חלקי בלבד, בשל חוסר מידע על הליכים פליליים נגד נהגים ועל מצב בריאותם.
אנגלמן אומר כי קיימת בעיה בעמידה בכללי שעות נהיגה ומנוחה, בין היתר בשל מחסור בנהגים ומחסור במקומות מנוחה וריענון. טרם הוסדר השימוש בטכוגרף דיגיטלי, אשר צפוי להביא לשיפור בפיקוח ובאכיפה בעמידת הנהגים בכללים אלו ובמגבלות על מהירות הנסיעה, וזאת למרות החלטת ממשלה משנת 2005 שחייבה את הסדרת התקנתו של הטכוגרף בכלי רכב כבדים.
חלה הפחתה מתמשכת במספר הבדיקות שמבצעות ניידות הבטיחות של משרד התחבורה. מספר הניידות ומספר העובדים בהן פחת, ולרשותם עומדים שני מכשירי שקילה ישנים בלבד. פעילות הניידות מבוצעת ללא תוכנית עבודה מגובשת, ברובה באופן ידני, ומערכות המחשוב מיושנות ואינן נותנות מענה מספק לצרכים. טרם הוקם מאגר מידע הכולל נתונים מלאים ומהימנים בדבר פסילות רישיון שהטילו הגורמים השונים. הדבר פוגע ביכולת של המשטרה לבצע אכיפה אפקטיבית נגד נהגים שנוהגים בעת שרישיונם נשלל.
טרם הוסדרו הכללים בדבר מתכונת העסקתם של קציני בטיחות בתעבורה בחברות השונות. קיים מחסור בקציני בטיחות, ואין דרישה שקצין הבטיחות יהיה בעל ניסיון מעשי בנהיגה בכלי רכב מהסוג שהוא אחראי לו. משרד התחבורה אינו מקיים השתלמויות תקופתיות מסודרות לקציני הבטיחות, והפיקוח שלו על פעילות קציני הבטיחות אינו מספק, בין היתר בגלל מחסור בכוח אדם ובכלים מחשוביים. עוד מצביע אנגלמן על חוסרים רבים בנוגע להסדרת ענף ההובלה ושינוע חומרים מסוכנים, הכשרת בעלי תפקידים בענף ופיקוח ואכיפה בתחום, בין היתר בשל מחסור חמור במשאבים - הן כוח אדם והן מערכות מחשוב וכלי רכב.