X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
פוגלמן דחה את ערעורם של ארבעה מן היבואנים על פסק הדין בו נקבע, שהם מחויבים לתעודות האחריות של היצרנים גם אם יש בהם מגבלה טריטוריאלית
▪  ▪  ▪
המטרה: פתיחה לתחרות [צילום: דוד כהן, פלאש 90]

יבואני הרכב הרשמיים חייבים להעניק אחריות גם לכל המכוניות המגיעות ארצה בייבוא מקביל ובייבוא אישי. כך קובע (יום א', 18.10.20) שופט בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, בדחותו את ערעורם של כמה מן היבואנים הגדולים על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בירושלים (השופט יורם נועם).
הייבוא המקביל נעשה ברמה מסחרית בידי מי שמייבאים מכוניות מן היצרנים ומוכרים אותן ללקוחות בישראל, בעוד הייבוא האישי הוא לצרכיו של המייבא הספציפי. מדובר במספרים קטנים ביחס לשוק הרכב בכללותו: 1,100 מכוניות בייבוא מקביל ו-2,100 בייבוא אישי בשנת 2018 (בו יובאו 300,000 מכוניות); במחצית הראשונה של 2019 היו הנתונים 2,000 ו-900 מכוניות בהתאמה. המחלוקת נסבה על כתבי אחריות של היצרנים בהם יש מגבלה טריטוריאלית: היבואנים הרשמיים טענו, כי מדובר ב-10% מהמכוניות שאינן מיובאות באמצעותן; אחד היבואנים המקבילים טען שמדובר כמעט בכל המכוניות הללו.
הערעור הוגש בידי יוניון מוטורס (יבואנית טויוטה), סמל"ת (סוכנויות מכוניות למזרח התיכון, יבואנית פיאט), קרסו מוטורוס (יבואנית רנו וניסאן) והמזרח לייבוא ושיווק מכוניות (יבואנית ג'נרל מוטורס). המחלוקת נגעה לפרשנותו של סעיף 49א בחוק שפתח את שוק הרכב לייבוא מקביל ואישי: "יבואן ישיר ייתן את האחריות שנתן יצרן הרכב לכל רכב שהוא מייבא ויממש את האחריות כאמור לכל רכב מתוצר שהוא מייבא". השאלה הייתה מה דינה של תעודת אחריות בה קיימת מגבלה טריטוריאלית, שלכאורה מוציאה את ישראל מתחולתה.
פוגלמן אומר כי לשון החוק מאפשרת את שתי הפרשנויות ולכן יש לבחון את תכליתו. הוא סוקר בהרחבה את ההיסטוריה החקיקתית ואומר, שגם ממנה לא ניתן להגיע למסקנה חד-משמעית. בחינת התכלית הסובייקטיבית מובילה למסקנה, "שכוונת המחוקק הייתה להטיל על היבואנים הישירים חובה לממש את האחריות שניתנה לרכב, ככל שהיא תקפה במדינה שבה ניתנה. זאת, כחלק מתכליתו הרחבה של ההסדר החוקי למתן מענה לחסם התחרותי שנוצר בכל הנוגע למימוש אחריות". ניתן גם להסיק, "שהמחוקק רצה למנוע מצב שבו עצם ייבואו של הרכב לישראל על-ידי יבואן אחר ימנע את האפשרות לממש את אחריות היצרן" - אך גם קביעה זו אינה חד-משמעית.
לפיכך פונה פוגלמן לבחינת התכלית האובייקטיבית של החקיקה: פתיחת שוק ייבוא הרכבים לתחרות. אם תתקבל פרשנותם של היבואנים הרשמיים, אומר פוגלמן, התוצאה תהיה הפוכה מתכלית זו - שכן רק רכבים שהם ייבאו ייהנו מן האחריות, וממילא תפחת מאוד המוטיבציה לייבא רכבים במסלולים אחרים. "פרשנות שכזו חותרת תחת התכלית הכללית של קידום התחרותיות בשוק ייבוא הרכבים ומשמעותה המעשית היא הותרתו על-כנו של אחד החסמים המרכזיים מפני השגת תכלית זו". זאת ועוד: המשמעות תהיה שהיצרן ימכור ליבואן המקביל רכב עם אחריות - ואז יהיה פטור (באמצעות נציגיו הרשמיים בארץ) ממימושה.
היבואנים חויבו בהוצאות בסך 75,000 שקל. הנשיאה אסתר חיות, אשר הסכימה עם פוגלמן, העירה, כי טוב תעשה הכנסת אם תבהיר סעיף זה בשל חוסר הבהירות שבו הוא מנוסח. השופט ג'ורג' קרא הסכים עם פוגלמן וחיות. את היבואנים הרשמיים ייצגו עוה"ד יורם בונן, אהוד שניידר, סיגלית בן-שושן וגילת בן-שחר; את המדינה ייצג עו"ד רנאד עיד; ואת היבואנים המקבילים גלובל אוטו מקס ועמק איילון - עוה"ד אברהם מורל ועומר קלנר.

תאריך:  18/10/2020   |   עודכן:  18/10/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון: אחריות היבואנים הרשמיים - לכל ייבוא הרכב המקביל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
180 מפקחים בדירוג המח"ר טוענים ששכרם נמוך משמעותית מזה של מי שמבצעים את אותה עבודה אך נהנים מחוזים אישיים ככלכנים
איתמר לוין
נכדו של הבאבא סאלי, המנהל חצר גדולה באשדוד, חויב לשלם מס על הכנסות בסך 4.7 מיליון שקל שקיבל מחסידיו בשנים 2009-2003    מזוז דוחה את טענתו לפיה מדובר במתנות שנותנים לו הפונים אליו וקובע: משלח ידו של אבוחצירא הוא מתן ברכות ועצות והשתתפות באירועים
מירב ארד
הדגיש כי ההחלטה על הסגר לא נבעה משיקולים פוליטים וקרא לקיים את ההנחיות: "הן מצילות חיים"    הודיע כי יכנס במהלך השבוע את קבינט הקורונה כדי להמשיך לדון בשלבים הבאים של המתווה
מירב ארד
תוכנית הסיוע נותנת מענה מלא ומיידי לעיר, כך שכלל הפעולות הנדרשות בעקבות השריפה, בגין שהות התושבים מחוץ לבתיהם ושיקום התשתיות הציבוריות יוכלו לצאת לפועל בהקדם
איציק וולף
המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, אורי קילשטיין, הודיע כי יסיים את תפקידו בחברה בסוף ינואר 2021
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il