משנת 2008 ועד אפריל 2018 דווחו בתקשורת 661 מקרים של השארת ילדים ברכב, כאשר 30 מן המקרים בעשור האמור הסתיימו במוות. כך עולה מנתוני ארגון בטרם. אחרי חודשים ארוכים של דיונים בכנסת ובממשלה, מפרסם (יום א', 1.11.20)
משרד התחבורה להערות הצבור תזכיר חוק למניעת שכחת ילדים ברכב.
על-פי המוצע, החל ב-1 במרס 2021 ייאסר להסיע ילד עד גיל 5 ברכב ללא מערכת המתריעה על שכחת ילדים, באופן קולי ובאופן חזותי, בתוך שתי דקות (120 שניות) מרגע כיבוי הרכב. באשר לטיב המערכת, החליט משרד התחבורה להתפשר ולא לחייב עמידה בתקן הישראלי. במסגרת קול קורא שהופץ בנושא ע"י משרד התחבורה, התקבלו מעל 20 פניות של חברות ויזמים המציעים מגוון רחב של מערכות המסוגלות לטענתם לזהות מצב של השארת ילד ברכב ולספק התרעה בהתאם.
התקן הישראלי ת"י 6400 מגדיר את הדרישות ממערכת התרעה על שכחת ילדים ברכב פרטי. מתוך התשובות שהתקבלו במסגרת הקול קורא והשימוע הציבורי עולה שדרישות התקן מחמירות מאוד ביחס למערכות אחרות ברכב, אינן בנות בדיקה ואינן תואמות את האפשרויות הטכנולוגיות הקיימות. לכן נכון להיום אין אף מערכת אחת שעומדת בדרישות התקן. נמצא, כי התאמה של המערכות הקיימות בשוק לדרישות התקן תחייב השקעה רבה של משאבים מצד המפתחים, תייקר את המערכות, תצמצם את סוגי המערכות הזמינות ותעכב באופן משמעותי את זמינות המערכות בשוק.
למרות שמדובר בתופעה בינלאומית, בדיקות שנערכו לא איתרו קיומו של תקן או תקינה מתאימה בעולם. באיטליה, שהיא המדינה היחידה שנמצא כי הנושא הוסדר בחקיקה, הוגדרו דרישות כלליות למערכות התרעה להבטחת בטיחותן ולכך שלא יפגעו במערכות הרכב האחרות.
על-מנת לא לעכב את תהליך החקיקה, הוחלט על קביעת מעטפת הגדרות, בדומה להגדרות החוק באיטליה, המגדירה את הדרישות הכלליות של המערכת, ורשימת תקני בטיחות כלליים המספקים רמת בטיחות נאותה.
הסעת ילד ברכב ללא מערכת התרעה תהווה עבירה פלילית. העונש יהיה 6 נקודות בדומה לעבירת הסעת ילד שאינו רתום בהתקן ריסון. העבירה תחול על רכב מנועי למעט אוטובוס שאינו אוטובוס זעיר פרטי, רכב להסעת תלמידים, מונית, רכב אספנות או אופנוע. באוטובוסים לא תחול חובת התקנה, שכן מערכות ההתרעה הקיימות בשוק אינן מתאימות לגביהם; רכבים להסעת תלמידים מחויבים כבר כיום בהתקנת מערכות התרעה; מוניות - המשמשות לנסיעות מסחריות; וברכבי אספנות קיימים קשיי התקנה מפאת גילם.
המועד שנקבע לתחילת יישום החוק, תחילת חודש מארס, נקבע על-מנת לאפשר לשוק כמה חודשים להערך אליו ומנגד לאפשר את תחילתה של התקנה לפני תקופת הקיץ בישראל, שבה הסיכון הנובע מהתופעה בשיאו מאחר שהרכב הנעול מתחמם מהר ויכול להגיע לטמפרטורות קטלניות בתוך דקות ספורות.