ועדת המשנה לבטיחות בדרכים עסקה (יום ב', 9.11.20) בהיעדר תוכנית לאומית רב שנתית לבטיחות בדרכים. בפתח הדיון הזכיר היו"ר בועז טופורובסקי כי הישיבה מתקיימת במסגרת ציון שבוע הבטיחות בדרכים, ואמר כי חלק גדול מהבעיה נובע מכך שיש גורמים רבים שאחראים על נושאים רבים, אך אין מי שמתכלל את הטיפול בבטיחות בדרכים. "נתנו לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אחריות, אבל בלי סמכות וכשנוח מקשיבים לרשות וכשלא נוח אז לא מקשיבים לה", אמר.
הוא אף הזכיר את השימוע הציבורי שקיימה ועדת הכלכלה ב-2016, בהובלת היו"ר לשעבר איתן כבל, ואמר כי בכוונתו לוודא שמסקנות דוח השימוע ייושמו. הוא אף מתח ביקורת על כך שסגן שרת התחבורה, אורי מקלב, ביטל את השתתפותו בישיבה ברגע האחרון. ח"כ אוסאמה סעדי קרא לתקצב הסברה במיוחד בחברה הערבית.
ח"כ חמד עמאר אמר כי לא יכול להיות שהרלב"ד תהיה כפופה לשרת התחבורה, שממנה את ראשיה ומתקצבת אותה. לדבריו, הרשות הייתה צריכה להיות כפופה למשרד ראש הממשלה. ח"כ אנטאנס שחאדה אמר כי בחברה הערבית מתחולל אסון שצריך לטפל בו, והזכיר כי רק השבוע נהרגו שלושה צעירים ערבים בתאונות דרכים. ח"כ אורלי פרומן ציינה כי ישנה חשיבות גדולה לחינוך והסברה, כבר מגיל צעיר.
נציגת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, אסנת מזרחי אלגום, הציגה את ממצאי מעקב יישום דוח ועדת הכלכלה מ-2016. היא ציינה כי בסוף 2016 קמה ועדת מנכ"לים בממשלה, אך היא התכנסה פעם אחת בלבד, כשאת המעקב אחר יישום החלטת הממשלה עושה כל גוף לעצמו, ללא תכלול.
רק 40 מיליון שקל למוקדי סיכון מזרחי אלגום הציגה גם נתונים לפיהם הטיפול במוקדי סיכון תוקצב השנה ב-40 מיליון שקל בלבד, מתוך 230 מיליון ולפחות 8 מיזמים הוקפאו. מדבריו של מנהל אגף מיזמים יעודים בחברת נתיבי ישראל, רוברט דרייצר, עלה כי המצב חמור אף יותר. לדברי דרייצר, מתוך 230 מיליון השקלים התקבלו השנה רק 20 מיליון שקל, שהם פחות מ-10%. הוא הוסיף כי לטובת טיפול במוקדים שעשויים בעתיד להיות מוקדי סיכון לא קיבלה נת"י כסף בכלל, מתוך תקצוב של 120 מיליון שקל.
לדברי דרייצר, "יש מעל 10 מיזמים שמוכנים לביצוע, שימנעו עשרות תאונות, ואנחנו לא יכולים לבצע". היו"ר טופורובסקי התייחס לכך ואמר כי משהו צריך לשאת באחריות, ולא יכול להיות שהטיפול במוקדי סיכון יהיה באפס תקציב.
מעקב מרכז המחקר והמידע של הכנסת העלה עוד כי במקום להכפיל את מספר הניידות ל-450, ב-2019 היו רק 240 ניידות והשנה מספרן אף ירד ל-225. כמו-כן, עלה כי המשטרה קיצצה ב-50% את התקנים של שוטרים המכשירים את משמרות הזה"ב.
מנכ"ל הרלב"ד, רחלי טבת ויזל, הציגה נתונים לפיהם מספר ההרוגים ירד במעט לעומת שנה שעברה, אך לנוכח הסגר מדובר בירידה לא מספקת. לדבריה, בישראל ירדה הנסועה השנה ב-60% והירידה בהרוגים הייתה רק של 28%, בעוד שבמדינות OECD ירדה הנסועה ב-54% ומספר ההרוגים ירד ב-34%. עוד אמרה טבת ויזל כי תקציב הרשות קוצץ כמעט מהתחלה, וכי השקעה ממוקדת נוספת הייתה יכולה להביא לשיפור ניכר. לפי נתוני הרשות, התקציב עמד ב-2008 על 330 מיליון שקל וקוצץ בהדרגה, עד שהגיע השנה ל-76 מיליון שקל בלבד.
טבת ויזל הוסיפה כי נקבע יעד לאומי של הורדת מספר ההרוגים ב-50% עד 2030 – תוכנית 30/50 שקבעה יעד עולמי – וזה אפשרי. לדבריה, כל משרדי הממשלה צריכים להיות שותפים לתוכנית, בתקצוב, בתכנון ובביצוע, כי אחרת זה לא יקרה. היא אף הציגה דגשים מתוך התוכנית הקשורים לתווך העירוני והעיר הבטוחה.
ראש מחלקת תנועה באגף התנועה במשטרה, ניצב משנה נועם בגייסקי, התייחס לנושא הניידות ואמר כי ישנן 214 ניידות ובנוסף פועלים עוד 115 אופנועים, כך שבסך-הכל מדובר על 329 ניידות. ראש אגף התנועה, ניצב אלון אריה, אמר כי לתפיסתו צריך להוריד את מספר ההרוגים מתחת לרף ה-300 בשנה.
האוצר: התקציב לא קוצץ נציג אגף התקציבים באוצר, אריאל הבר, אמר כי תקציב הרלב"ד לא קוצץ אלא גדל ל-80 מיליון שקל. לדבריו, התקציב כולל עוד 120 מיליון שקל לתשתיות, כך שתקציב הרלב"ד עומד על 200 מיליון שקל. טבת ויזל אמרה בתגובה כי אומנם יש 120 מיליון שקל שעוברים דרך הרשות, אך לרשות אין כל יכולת להשפיע עליהם ולהחליט, למשל, להשתמש בחלק מהכסף להסברה או להשקעה בחברה הערבית.
הבר הוסיף כי משרד התחבורה היא שתעדף את ביצוע המיזמים, ואמר כי תקציבו גדל השנה ב-5 מיליארד שקל. לעומת זאת, ראש אגף תשתיות עירוניות במשרד התחבורה, ראיק סלאם, אמר כי "השנה לא התקבל תקצוב למוקדי סיכון, נקודה. זה לא עניין של סדר עדיפות".
מנכ"ל אור ירוק, ארז קיטה, אמר כי שוב רואים אותם שקפים ומדברים על אותם תוכניות, בזמן שהממשלה מקצצת תקציבים, גוררת רגליים ומקבלת עוד 120 יום להצגת תוכנית. "שוב אנחנו מקבלים ועדת מנכ"לים, שבספק אם תמצא זמן להתכנס, ושוב מקבלים זלזול בחיי אדם וכישלון רב שנתי", אמר.
היו"ר סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה מברכת על הקמת הצוות הבין משרדי בממשלה, ומבקשת דיווח אחת לחודש על פעילותו. הוועדה אף מבקשת לתת לרלב"ד סמכויות ואחריות לתכלל את ביצוע התוכנית ולתקצב אותה בהתאם לצורך. עוד אמר ח"כ טופורובסקי, כי ועדת המשנה בראשותו תמשיך לעקב אחר יישום דוח השימוע של ועדת הכלכלה מ-2016. הוא אף קרא למשרדי התחבורה והאוצר להגיע לסיכום בדבר טיפול במוקדי הסיכון שהוקפאו, וביקש ממשרד התחבורה להעביר לוועדה את רשימת הרשויות שלא ניצלו תקציבים לשיפור הבטיחות בדרכים.