X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
גרוסקופף. "שני חלקיו של שלם אחד" [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
פקיד שומה רחובות ביער את רוב התיק
שופט בית המשפט העליון, עופר גרוסקופף:

קו מחודש בשומה לפי מיטב השפיטה

לדעת גרוסקופף - בהסכמת השופטות דפנה ברק-ארז וענת ברון - המועד הקובע הוא משלוח נימוקי השומה לנישום, ולא רק משלוח השומה עצמה אם רשות המיסים תיישם אמירה זו, יהיה לה פחות זמן להוציא שומה לפי מיטב השפיטה - ולנישומים יהיה יותר זמן להשיג עליה
▪  ▪  ▪

בית המשפט העליון מציב קו מחודש למדידת המועדים בשומה על-פי מיטב השפיטה - הן לגבי המועד האחרון בו יכול פקיד השומה להוציא אותה, והן לגבי הזמן הניתן לנישום להשיג עליה. לדעת השופט עופר גרוסקופף (יום ד', 18.11.20), בהסכמת השופטות דפנה ברק-ארז וענת ברון, המועד הקובע לעניין הוצאת שומה כזו הוא היום בו נשלחו לנישום נימוקי השומה, ולא רק מועד משלוח השומה עצמה.
לקביעה זו יכולה להיות משמעות כפולה - אם רשות המיסים תפעל על פיה ולא תטען שמדובר באמרת-אגב ולא בהלכה מחייבת. ראשית, פקיד השומה רשאי להוציא שומה על-פי מיטב השפיטה במשך ארבע שנים מתום שנת המס בה נמסר הדוח, דהיינו: עד 31 בדצמבר ארבע שנים מאוחר יותר. משמעות עמדתו של גרוסקופף היא, שאם נימוקי השומה יישלחו לאחר מועד זה - השומה כולה עשויה להיפסל בשל האיחור בהוצאתה. שנית, הנישום יכול לערער במשך שנה מהוצאת השומה. במקרה של הפרדה בין הוצאת השומה עצמה לבין הוצאת נימוקיה, תהיה לנישום שנה מהמועד המאוחר יותר.
מדובר במצב בו רשות המיסים דוחה את השומה העצמית של הנישום (זו הנגזרת מן הדוח השנתי שלו) ומוציאה לו שומה לפי מיטב השפיטה. בשנים 2007-1979 שלטה ההלכה, לפיה מרוץ ההשגה מתחיל מאז שפקיד השומה קיבל את החלטתו. בשנת 2007 קבע בית המשפט העליון, כי המרוץ מתחיל רק מיום המצאת השומה לנישום; ובשנת 2014 נפסק, כי הכוונה היא ליום בו נשלחה ולא ליום בו התקבלה.
כעת אומר גרוסקופף: "הפעלת הסמכות להוציא שומה משמעה שליחת השומה לפי מיטב השפיטה, על שני חלקיה - ההחלטה ונימוקי השומה - לנישום. ודוק, הגם שהדבר רצוי, אין חובה בדין כי נימוקי השומה חייבים להישלח בהכרח באותו מועד בו נשלחת ההחלטה, ואין לפסול את פעולת פקיד השומה אך מהטעם שנימוקי השומה נשלחו זמן מה לאחר משלוח ההחלטה. אולם לשיטתי, משלוח ההחלטה ונימוקי השומה הם שני חלקיו של שלם אחד - ובלעדי האחד אין די באחר על-מנת לבסס את הפעלת הסמכות להוציא שומה".
הדברים נאמרו בהחלטת בית המשפט העליון לקבל חלקית את ערעורו של חיים שפיגולנט על החלטת בית המשפט המחוזי מרכז (השופט אחיקם סטולר). שפיגולנט, מסגר במקצועו, עבר לארה"ב בשנת 2002. שנה לאחר מכן הוציא לו פקיד שומה רחובות שומה על-פי מיטב השפיטה לשנת 1998, בסך 2.6 מיליון שקל. בשנת 2014 חזר שפיגולט ארצה, ואז נודע לו השומה שכבר הגיעה ל-10 מיליון שקל בתוספת ריבית והצמדה. בשנת 2015 הגיש שפיגולנט השגה, אך היא נדחתה בשל האיחור הרב בהגשתה. סטולר דחה את ערעורו של שפיגולנט.
גרוסקופף דחה את ערעורו של שפיגולנט על פסק דינו של סטולר בנוגע למועד הוצאת השומה וקבע, כי פקיד השומה הוציא אותה במועד. מאחר שמדובר בשומה משנת 2003, הרי שחל הדין הקודם - ולפיו משלוח נימוקי השומה לא היווה תנאי להפעלת סמכות פקיד השומה להוציא שומה לפי מיטב השפיטה או ביחס להשגה. לעומת זאת, הוא קיבל את הערעור על סירובו של פקיד השומה להעניק לשפיגולנט ארכה להגשת ההשגה. החומר הנוגע לשפיגולנט כבר אינו קיים, ולכן אין ביטחון האם ומתי נשלחו אליו נימוקי השומה. שפיגולנט פעל בעניינים אחרים מול פקיד השומה גם בהיותו בארה"ב, ולכן סביר להניח שאכן לא ידע על שומה זו. מדובר בשומה חריגה בהיקפה, ועיון במסמכים מ-2005 אינו נותן הסבר ברור לעובדה זו. בשל כל אלו, קיבל שפיגולנט כעת חודש נוסף להגשת ההשגה.
ברק-ארז וברון הסכימו כאמור עם גרוסקופף, כמו גם עם התקווה שהביע שפקיד השומה ושפיגולנט יגיעו להסכמה. את שפיגולנט ייצגו עוה"ד אברהם קרן ואסף אפרתי, ואת פקיד השומה - עו"ד טליה נעים.

תאריך:  19/11/2020   |   עודכן:  19/11/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
המטרה - הרחבת הכיסוי הסלולרי בישראל מ-75% כיסויי קליטה ל-95%    המשרד יאפשר לחברות התקשורת 120 אתרים בהן יוכלו להיעזר אחת בשנייה לצרכי כיסוי
איציק וולף
לאחר שפורסמה הכחשה של אונגר בדבר כוונתו להיות שותף להצעת מגה-אור לרכישת מניות השליטה בדסק"ש פנה כונס הנכסים לחברה וביקש הבהרות    "החברה מסרה כי היא עומדת על האמור במכתבה"
איציק וולף
התקנות, המאפשרות כניסת לקוחות על-פי יחס של אדם לכל 7 מ"ר משטח החנות ולא יותר מ-10 לקוחות, צפויות להיכנס לתוקף בשעות הקרובות, עם פרסומן ברשומות
איציק וולף
חברת התעופה הישראלית תשוב להפעיל מדצמבר את קו הטיסות הפופולארי לניו ג'רזי    בעוד שבוע תחדש טיסותיה למוסקבה וב-6 בדצמבר תחדש טיסות לבריסל ותפעיל קו לברלין
איתמר לוין
המדינה: סוחר הנדל"ן ביצע פעילות בעשרות מיליוני שקלים אותה העלים מנושיו, הלבין הון ב-72 מיליון שקל, סחט את בת-זוגו ואיים לרצוח אותה כדי שתשתף איתו פעולה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il