מתווה המטרו המתכונן צפוי לפגוע בפעילותן של 120 מעבדות מחקר באוניברסיטת בר-אילן, ולגרום נזק כבד למחקר. מנכ"ל האוניברסיטה
זהר ינון הציג (יום ג', 1.12.20) את התנגדות האוניברסיטה שתוגש לוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של תשתיות לאומיות (ות"ל).
לפי המתווה הנוכחי שמציעה נת"ע, קו הרכבת יעבור מתחת למבנים שמכילים מעבדות בתחומים רגישים, כאלה שגם הליך הבנייה וגם הליך הפעלת הרכבת יפגע בהן פגיעה אנושה. "אם תופקד התוכנית ותקבל תוקף, הנזק למדע ולמחקר שמתבצע במעבדות באוניברסיטת בר-אילן יהיה נזק בלתי הפיך" אמר ינון, "מדובר בפגיעה קשה ואנושה שעלולה להוביל עד כדי סגירה של האוניברסיטה. המטרו יביא לפגיעה הרסנית במחקר, פגיעה בשיתופי פעולה בין לאומיים ואף בתעשיות גדולות ומגוונות שנסמכות על תשתית מחקרית שנמצאת בדיוק במעבדות אלה. החלופה שמוצעת כרגע היא חלופה בלתי סבירה ובכייה לדורות. 120 מעבדות מחקר מהמשפיעות והחשובות בישראל יהפכו ללא רלוונטיות".
מנכ"ל אוניברסיטת בר-אילן הוסיף כי "המטרו תותיר אחריה מגדלי פיזה במקום מעבדות מחקר. הרעידות שתייצר החפירה, ולאחר מכן הפעלת קו המטרו שיעבור בהן ישפיעו על תוצאות המדידה והמחקר ויהפכו אותן לחסרי היתכנות מדעית. מבחינתנו מדובר בפגיעה מיידית, כאן ועכשיו. הפגיעה באוניברסיטה כוללת בתוכה הפסד תורמים, בריחת מוחות ועלויות נגררות וכן השפעה שלילית על מעמדה של בר-אילן בעולם המחקר והיכולת שלה להתקיים.
לדברי ינון לחצים פוליטיים הובילו לשינוי התוואי ולדבריו "עולה חשש כי שינוי המתווה נגוע בשיקולים ולחצים פוליטיים שהביאו לבחירה של חלופה בעייתית על פני דרך המלך" כאשר הכוונה היא לתוואי צפוני שחוצה את העיר בני ברק, עליו בחרה נת"ע לוותר ולהעדיף את המעקף דרך אוניברסיטת בר-אילן. ינון ביקש להדגיש כי "לא מדובר בהתנגדות שמטרתה לבקש ולזכות בפיצוי כספי. לא ניתן לפצות על המחדל הזה בכסף. אנחנו מעוניינים בהעברת התוואי לזה המקורי שהוצע".