X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בג"ץ היום. 11 הוותיקים ביותר [צילום: הרשות השופטת]
הפגנה נגד חוק הלאום [צילום: מרצ]
שידור חי: הדיון בעתירות נגד חוק הלאום
צפו בשידור החי של הדיון בבית המשפט העליון

היום בבג"ץ: העתירות נגד חוק הלאום

11 שופטים בראשותה של חיות ידונו ב-14 עתירות נגד חוק היסוד שהתקבל ביולי 2018, ומעגן את היותה של ישראל מדינת הלאום של העם היהודי העותרים: פוגע בצורה פסולה בשוויון של מי שאינם יהודים המדינה: אין פגיעה בשוויון האישי ואין עילה להתערב בחוק יסוד
▪  ▪  ▪

11 שופטי בית המשפט העליון דנים היום (יום ג', 22.12.20) ב-14 עתירות נגד חוק יסוד הלאום, אותו אישרה הכנסת ביולי 2018. העותרים מבקשים לבטל את החוק או חלקים ממנו, בטענה שהוא פוגע בזכות לשוויון של אזרחי ישראל שאינם יהודים.
בפתח הדיון אמרה הנשיאה, אסתר חיות, כי הדיון יהיה בארבע סוגיות: האם לבית המשפט העליון יש סמכות להפעיל ביקורת שיפוטית על חוק יסוד בכלל ועל חוק הלאום בפרט; אם יש סמכות כזאת - מהם מקורותיה ומהם גבולותיה; האם יש לבטל או לתקן את החוק; האם ניתן לפרש אותו לאור ערכי היסוד של ישראל בצורה שתקיים אותו כמות שהוא.
חוק הלאום מגדיר את ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, וכמי שמיישמת את זכותו הייחודית של העם היהודי להגדרה עצמית. הוא גם מעגן בחוק יסוד את מעמדם של הדגל, סמל המדינה וההמנון, את לוח השנה העברי ואת מועדי ישראל. עוד נקבע בו, כי המדינה תעודד התיישבות יהודית, בירתה היא ירושלים ושפתה הרשמית היא עברית - לצד מעמד מיוחד לשפה הערבית. החוק אינו מגדיר את ישראל כמדינה דמוקרטית, ומכאן טענתם של העותרים שהוא פוגע בשוויון.
המדינה טוענת, כי חוק הלאום עוסק בזכויות לאומיות ולא בזכויות פרטניות, וכי באלו מובטח שוויונם של מי שאינם יהודים. לדבריה, אין המדובר בפגיעה בלב-ליבה של השיטה הדמוקרטית, המצדיקה ביקורת שיפוטית על חוק יסוד. היועץ המשפטי, אביחי מנדלבליט, סבור, כי עתירות אלו אינן מצריכות הכרעה בשאלה הבסיסית בנוגע לסמכותו של בית המשפט העליון להתערב בחוקי יסוד. איילת שקד, שהייתה שרת המשפטים בעת אישור החוק, טוענת - כמו רבים בימין - שלבית המשפט אין סמכות כזו, שכן הוא אינו יכול להתערב במעשיה של הכנסת כרשות מכוננת.
בראש ההרכב יושבת חיות, ולצידה עשרת השופטים הבאים בוותק בבית המשפט העליון: המשנה לנשיאה, חנן מלצר; המשנה המיועד, ניל הנדל; והשופטים עוזי פוגלמן, יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, מני מזוז, ענת ברון, ג'ורג' קרא ודוד מינץ. בין העותרים: הח"כים לשעבר אכרם חסון ורפיק חלבי, מרצ, ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל, האגודה לזכויות האזרח והסופר סמי מיכאל. הדיון אינו מוגבל בזמן וצפוי להימשך כל היום.

תאריך:  22/12/2020   |   עודכן:  22/12/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היום בבג"ץ: העתירות נגד חוק הלאום
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
יו"ר הכנסת מאשים את מפלגת כחול לבן בפיזור הצפוי של הכנסת הלילה בחצות ומביע תקווה שהבחירות יביאו להכרעה ברורה שתאפשר "לנהל מדינה כמו שצריך"    ח"כ מארק תוקפת את חברות הכנסת שיר והשכל: "המפלגה של סער מסתמנת כמפלגת הבוגדים והעריקים"
עידן יוסף
רמ"ד אסטרטגיה וסייבר במשטרה: "קיים משבר אמון בין המגזר העסקי-פרטי לבין משטרת ישראל בכל הקשור ללחימה בסייבר"    יו"ר הוועדה לביקורת: "הפשע עובר לעולם הדיגיטלי. ככל שנוכל שיהיה טיפול יעיל וחקירה יעילה, כך זה יכאב פחות"
עידן יוסף
אושר לקריאה ראשונה: תגמולים למשפחתו של מי שקיפח חייו תוך הצלת אדם אחר    ההצעה המקורית ביקשה להעניק למשפחות את הזכויות להן זכאים בני משפחה של חללי פעולות איבה, אך בשל התנגדות נחרצת שהביעו נציגי משפחות חללי פעולות האיבה בדיון, הוחלט להגדיר בחוק תגמולים מיוחדים לצורך זה
עידן יוסף
מסילת החוף היא עמוד השידרה המרכזי של רשת המסילות הארצית, ומובילה כיום 7 רכבות לשעה לכל כיוון, בשעות השיא    במצב הקיים, שבו מסילה אחת לכל כיוון, לא ניתן להגדיל את תדירות הרכבות בקו    ההכפלה תאפשר הגעה מחיפה לת"א בתוך 28 דקות עם רכבת בכל 4.5 דקות
עידן יוסף
ועדת החוקה אישרה לקריאה ראשונה: עונש מינימום למטפל התוקף או מתעלל בקטין או חסר ישע    רפאל שבנו הפך לנכה עיוור ואתמול נחתמה עסקת טיעון של חצי שנת עבודות שירות ו-5,000 שקל קנס למטפלת שלו: "חיכינו 3 שנים וסמכנו על בית המשפט. עזבנו את בננו לשעתיים וחצי ומצאנו אותו עם סימנים כחולים על הראש. אחרי גזר הדין אני מצטער לומר שאני מתבייש במדינה שלי"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il