X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות
מקווה הטהרה מתקופת בית שני שהתגלה בעת העבודות על המנהרה המודרנית [צילום: יניב ברמן, רשות העתיקות]
לראשונה: בגת שמנים נחשפה עדות ארכיאולוגית לימי בית שני
בסמוך לכנסייה המודרנית המוכרת התגלו מקווה טהרה בן כ-2000 שנה, וכן שרידים מרשימים של כנסייה ביזנטית מלפני כ-1500 שנה

עדות ארכיאולוגית ראשונה מסוגה לחיים בתקופת הבית השני בגת שמנים, נחשפה בחפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות בשיתוף עם חוקרי מכון המחקר הפרנציסקני בסמוך לכנסיה המודרנית. במקום התגלה מקווה טהרה מלפני 2000 שנה - התקופה שבה, לפי האמונה הנוצרית, פעל ישוע בירושלים. כמו-כן, נחשפו בעמק הקדרון שלמרגלות הכנסיה שרידים מרשימים של כנסייה ביזנטית.
התגליות הארכיאולוגיות המרשימות פורסמו (יום ב', 21.12.20), ערב חג מולד, במסיבת עיתונאים בהשתתפות הקוסטוס - ראש משמרות ארץ הקודש, האח פרנצסקו פאטון, חוקרי רשות העתיקות וחוקרי מכון המחקר הפרנציסקני. במהלך כריית המנהרה החדשה למבקרים, ומטרים בודדים מהכנסייה המודרנית, נתגלה באופן מפתיע חלל תת-קרקעי, שזוהה כמקווה טהרה מימי הבית השני.
לדברי עמית ראם, ארכיאולוג מחוז ירושלים ברשות העתיקות: "מציאת מקווה הטהרה, מאששת בסבירות גבוהה את השם העתיק שניתן למקום - גת שמנים. לרוב, מקוואות טהרה מתק' בית שני, נמצאו במבני מגורים ובמבני ציבור, או בסמוך למתקנים חקלאיים ולקברים. במקרה הזה, המקווה נמצא בשטח הפתוח. מציאתו במנותק ממבנים מעידה, כנראה, על קיומה של תעשיה חקלאית במקום לפני 2000 שנה - אולי של ייצור שמן או יין. דיני הטהרה ביהדות, חייבו את העוסקים במלאכת ייצור השמן והיין להטהר. אם כן, מציאת המקווה עשויה להוות עדות לסיבה שבגללה קיבל המקום את שמו העתיק - "גת שמנים", מקום בו יצרו שמן בטהרה ליד העיר."
עוד נמצאו בחפירה שרידי כנסייה לא ידועה, שהוקמה בסוף התקופה הביזנטית (מאה 6- לסה"נ) והמשיכה בשימוש גם במהלך התקופה האומאית (מאה 8 לסה"נ). את הכנסייה עיטרו פריטי אבן מגולפים במלאכת מחשבת, המעידים על חשיבותה. להערכת מנהלי החפירה, דוד יגר ועמית ראם מרשות העתיקות, הכנסייה מנציחה את אחד מהאירועים הרבים המיוחסים למקום בברית החדשה. בכתובת ביוונית שנמצאה משולבת ברצפת הכנסייה ופוענחה על-ידי ד"ר לאה די סגני מהאוניברסיטה העברית וד"ר רוסריו פיארי (Rosario Pierri) מהמכון הפרנציסקני, נכתב: "לזכרם וגאולתם של אוהבי ישוע, אלוהים שקיבל את הקורבן של אברהם, קבל את מנחתם של משרתיך ומחק את חטאיהם". ארכיאולוג רשות העתיקות דוד יגר, מוסיף: "מעניין לראות שהכנסייה פעלה, ואולי אף נוסדה, בזמן שירושלים הייתה תחת שלטון מוסלמי ויש בכך עדות שתנועת הצליינות הנוצרית המשיכה גם בתקופה זו".
במהלך ימי הביניים נבנתה במקום אכסנייה או מנזר רחב ממדים, עם מספר רב של חדרים, מערכות מים משוכללות, ושני בורות מים גדולים שעל דפנותיהם עיטורי צלב מכוירים. החוקרים מזהים כי האתר נחרב במאה ה-12, כנראה כתוצאה של הכיבוש האיובי (1187). ע"פ המקורות ההיסטוריים, הורה צלאח א-דין, הסולטאן האיובי, לפרק את הכנסיות ואת המבנים בהר הזיתים, ולהשתמש באבניהם לשיקום חומות העיר.

הקוסטוס, האח פרנצסקו פאטון, ראש "משמורת ארץ הקודש" של המסדר הפרנציסקני, ליד מקווה הטהרה העתיק [צילום: רשות העתיקות]
תאריך:  22/12/2020   |   עודכן:  22/12/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לראשונה: בגת שמנים נחשפה עדות ארכיאולוגית לימי בית שני
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
הוסיף: אנחנו במצב קריטי שצריך להתנהל בחיסון ובריסון    מספר חולי הקורונה הפעילים בישראל עומד היום על 27,628 בני אדם    472 מתוכם במצב קשה ומתוכם נזקקים 119 חולים לסיוע של מכונות הנשמה
איתמר לוין
11 שופטים בראשותה של חיות ידונו ב-14 עתירות נגד חוק היסוד שהתקבל ביולי 2018, ומעגן את היותה של ישראל מדינת הלאום של העם היהודי    העותרים: פוגע בצורה פסולה בשוויון של מי שאינם יהודים    המדינה: אין פגיעה בשוויון האישי ואין עילה להתערב בחוק יסוד
איציק וולף
יו"ר הכנסת מאשים את מפלגת כחול לבן בפיזור הצפוי של הכנסת הלילה בחצות ומביע תקווה שהבחירות יביאו להכרעה ברורה שתאפשר "לנהל מדינה כמו שצריך"    ח"כ מארק תוקפת את חברות הכנסת שיר והשכל: "המפלגה של סער מסתמנת כמפלגת הבוגדים והעריקים"
עידן יוסף
רמ"ד אסטרטגיה וסייבר במשטרה: "קיים משבר אמון בין המגזר העסקי-פרטי לבין משטרת ישראל בכל הקשור ללחימה בסייבר"    יו"ר הוועדה לביקורת: "הפשע עובר לעולם הדיגיטלי. ככל שנוכל שיהיה טיפול יעיל וחקירה יעילה, כך זה יכאב פחות"
עידן יוסף
אושר לקריאה ראשונה: תגמולים למשפחתו של מי שקיפח חייו תוך הצלת אדם אחר    ההצעה המקורית ביקשה להעניק למשפחות את הזכויות להן זכאים בני משפחה של חללי פעולות איבה, אך בשל התנגדות נחרצת שהביעו נציגי משפחות חללי פעולות האיבה בדיון, הוחלט להגדיר בחוק תגמולים מיוחדים לצורך זה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il