חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), האחראית על פרויקט הרכבת הקלה בגוש-דן, ביצעה במשך שש שנים מאות שינויים בתכנון עשר התחנות התת-קרקעיות בקו האדום מפתח תקוה לבת-ים. כך טוענת חברת האדריכלות הקנדית IBI, המופקדת על תכנון התחנות, בתביעה בסך 62.5 מיליון שקל. התביעה חושפת טפח מן המתרחש מאחורי הקלעים בפרויקט הענק, שכבר סובל מעיכוב משמעותי בלוחות הזמנים וטרם ידוע מתי יושלם.
התביעה הוגשה (יום ה', 31.12.20) לבית המשפט המחוזי בתל אביב, כאשר הטענה המרכזית בה היא, כי השינויים עלו לתובעת למעלה מ-17 מיליון דולר שלדבריה על נת"ע לשאת בהם. IBI, הממשיכה בעבודתה, טוענת שנת"ע, מנהלי הפרויקט וגורמים נוספים מטעמה דרשו ממנה שוב ושוב לבצע עבודות נוספות, ובמקביל עשו כל שביכולתם כדי להימנע מלשלם עבורן.
IBI מגדירה את עצמה כ"אחת מחברות האדריכלות המובילות בעולם, המתמחה בתחום התכנון והאדריכלות למתן שירותי תכנון להתפתחות המרחב העירוני והתחבורה בו". לחברה 60 משרדים ברחבי העולם והיא מעסיקה 2,700 עובדים. בשנת 2011 היא חתמה על הסכם עם נת"ע לתכנון עשר התחנות, ועד 2017 נחתמו הסכם מתוקן ועוד שש תוספות להסכם זה. לדבריה, כבר ב-2014 עיכבה נת"ע תשלום המגיע לה, וההתנהלות הלקויה וחסרת הארגון של נת"ע - המקשה על התקדמות הפרויקט - "חוזרת על עצמה לכל אורך הפרויקט". IBI טוענת, כי נאלצה גם לעבוד מול חמישה גורמים נוספים מטעם נת"ע, אשר אינם צד להסכם ביניהן.
התביעה מונה מאות שינויים שבוצעו לאורך השנים בתכנון ובביצוע של הקמת התחנות התת-קרקעיות, החל משינויים יסודיים וכלה במינוריים - שגם הם, לטענת IBI, עלו לה בין כמה מאות דולרים לבין רבבות דולרים. לדברי IBI, שינויים אלו בוצעו בצורה כאוטית, תוך ערבוב בין נת"ע לבין גורמים הפועלים מטעמה ובמקביל להתחלפות מהירה של האחראים על הפרויקט. בין השינויים המוזכרים בתביעה:
- שינוי בשיטת כריית המנהרות, ובמרכזו שאיבת מי התהום לפני החפירה ויציקת התחנות במקום לאחר מכן.
- בניית הכניסות לתחנות לפני סיום חפירת המנהרה במקום אחריו, מה שגרר שינויים בהסדרי התנועה ובעבודות הפיקוח. שינוי זה לבדו, טוענת IBI, עלה לה 2.4 מיליון דולר.
- שינויים רבים שמטרתם להאיץ את העבודות ולהוזילן.
- עידכונים בדיעבד של כתבי כמויות.
- הטלת משימות פיקוח על IBI למרות שלא הייתה אמורה לבצע אותן.
- צמצום מספר שלבי הבנייה של התחנות משמונה לשישה.
- תכנונים מחדש של עשרות פרטים בתחנות, כגון קצות הבטון של הפלטפורמות, מיקום כניסות ומחיצת ההפרדה בין המסילה לרציף.
- 114 שינויים והתאמות בתוכניות תחום העבודה לצורך קבלת היתרי בנייה, בשל דרישות של העיריות וגופים עירוניים נוספים.
- תכנון מחדש של מבנה התחנות בשל כישלון של הקבלן בהבטחת יציבות הקירות, ותכנון מחדש של עמודי התמיכה בשתיים מהן.
- תכנונים מחדש של הסדרי התנועה מסביב לתחנות.
- שינויים בתכנון ההתחברות לרשת החשמל.
- תכנון מחדש של בטיחות האש במנהרות.
מספור הוראות השינוי המוזכרות בתביעה מגיע ליותר מ-1,700, אם כי לא ברור האם המספור החל ב-1. כאמור, IBI אומרת שהיא עצמה נדרשה לבצע מאות שינויים לאורך השנים. התביעה הוגשה באמצעות עוה"ד נדיה דוידזון, אסף ביגר ורון רזיאל, וטרם הוגש כתב הגנה.