X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
מינץ. המחוקק לא כבל את ידי ביהמ"ש [צילום: הרשות השופטת]
רוב הנושים מפגינים אדישות כלפי ההליך [צילום: AP]
שופט בית המשפט העליון דוד מינץ קובע לראשונה:

גמול נוסף לנושה הפועל להעשרת הקופה

נושה המצליח להגדיל את הסכום שיעמוד לרשות כלל הנושים, יקבל תשלום בנוסף לפריעת החוב כלפיו התשלום מותנה בכך שהנושה יפעל כחוק, יקבל מראש את אישור בית המשפט לפעולותיו והתגמול יהיה סביר ביחס לסכום שהשיג והעבודה שהשקיע לא יינתן גמול נוסף לנושים מקצועיים ולרשויות ציבוריות
▪  ▪  ▪

נושה פעיל, המצליח להגדיל את הסכום הנכנס לקופת הפירוק או פשיטת הרגל, יהיה זכאי לגמול נוסף על חלקו בכלל פרעון החובות. כך קובע לראשונה (יום ג', 26.1.21) שופט בית המשפט העליון, דוד מינץ.
מינץ מזכיר, כי השוויון בין הנושים הוא עקרון-על בהליכי חדלות הפרעון, ולפיו לנושים שווים יהיה מעמד שווה בעת פרעון החובות ואיש מהם אינו רשאי לפעול על דעת עצמו ולטובת עצמו. עם זאת, החוק קובע מקרים עקרון השוויון נסוג מפני מטרות ראויות אחרות בניהול ההליך, ומינץ מגיע למסקנה שניתן לעשות זאת רק כאשר נושה אחד מגדיל את היקף הקופה ממנה נהנים כל הנושים - כאשר די ברור שלא יעשה זאת אם לא ייצא נשכר.
מינץ מציין, כי ניצנים לגישה זו כבר ניתנו בפסיקת בית המשפט העליון, ומוציא בחוק חדלות הפרעון החדש מקור סמכות למימושה: הסעיף לפיו "בית המשפט מוסמך, כפוף להוראות לפי חוק זה, להחליט בכל שאלה שבמשפט או שבעובדה, המתעוררת בעניין הליכי חדלות פירעון שלפניו או אם מצא כי הכרעה בה נדרשת לשם ייעול ההליכים כאמור". לדעתו, "נראה כי מגמת המחוקק לא הייתה בפקודה ואינה כיום בחוק להצר את צעדיו של בית המשפט לחדלות פירעון בעשייתו השיפוטית המורכבת במציאת פתרונות מיטביים למכלול הסוגיות והקשיים המתעוררים בהליכי חדלות פירעון הנידונים לפניו. על כן הענקת גמול לנושה מעבר למנה המגיעה לו ברגיל על-פי סדר דין הנשייה הקבוע בדין, נראית כנכונה. מדובר בכלי נחוץ במסגרת 'ארגז הכלים' הנתון לבית המשפט במסגרת תפקידו".
מינץ מסביר: "הכלל הוא, שמרבית הנושים מפגינים אדישות כלפי הליך חדלות הפירעון. גישה זו מוּנעת לא פעם מייאוש; לא פעם מתוך אמונה שתועלת רבה לא תצמח להם ממילא מההליך; ולא פעם מתוך הסתמכות 'עיוורת' על בעל התפקיד שיפיק את התועלת המרבית מההליך. היוצא מהכלל הוא אותו נושה פעיל אשר חורג מהמוסכמה ומהשורה ומוכן להירתם ולהושיט לבעל התפקיד עזרה במציאת מקורות כספיים הסמויים מעיניו. אלא שמדרך הטבע הנושה הפעיל מבקש ששכרו יהיה לצדו של המאמץ. שאם לא כן, הוא יישר קו עם הנושים האחרים ויכנס עימם לתרדמת נשייתית עד לתום ההליך. באופן זה, איש לא יפיק תועלת. אדרבה, קופת הכינוס המיועדת לחלוקה לכל הנושים תספוג את תוצאות חוסר המעש. במצבים כאלו נכון לתגמל את הנושה היעיל".
לצד זאת, מציב מינץ מספר מגבלות למתן התגמול הנוסף: נושה מקצוע ורשות ציבורית לא יהיו זכאים לו; הנושה חייב לפעול כדין; עליו לקבל מראש את אישור בית המשפט לפעולותיו; שיעור הגמול צריך להיקבע מראש; התקנות לעניין שכרם של בעלי התפקיד יכולות לשמש מצפן לקביעת הגמול; ויש להביא בחשבון נתונים פרטניים כגון הסכום שהשיג, העבודה שהשקיע, מיהם הנושים האחרים ומה עשו הם.
עוד קובע מינץ, כי בעל התפקיד בהליכי חדלות הפרעון, יכול - במקרים המתאימים ובאישור בית המשפט - להעביר לבוררות את ההכרעה בתביעות חוב של נושים ובתביעות של חייב או חברה חדלי פרעון נגד צדדים שלישיים. ביקורת בית המשפט בנושאים אלו תיעשה לאחר מתן פסק הבוררות. ניתן להסמיך את הבורר לפסוק על דרך הפשרה ובלא נימוק, באישור מראש של בית המשפט.
הדברים נאמרו בהחלטתו של מינץ לפסול חלקית את פסק הבוררות של השופט בדימוס עדי זרנקין במסגרת הליכי חדלות הפרעון של חברת עבודות העפר חיים ומשה מנגד. זרנקין פסק לחברת ברן ייזום והשקעות גמול נוסף של 200,000 שקל תמורת פעילותה להגדלת הסכום שבקופת הפירוק, אך השופט רון סוקול ביטל חלק זה של הפסק. מינץ קיבל חלקית את ערעורה של ברן והורה לסוקול לדון שוב בשאלה מה יהיה התשלום שתקבל.
השופטים יצחק עמית ויעל וילנר הסכימו עם מינץ. את ברן ייצג עו"ד חובב ביטון, את המפרק ייצגו עוה"ד עדי בראונשטיין וגל בר-מוחה, ואת יתר הנושים - עוה"ד ליאור דגן, עידן אדלר-רייס וחיים זקס.

תאריך:  26/01/2021   |   עודכן:  26/01/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גמול נוסף לנושה הפועל להעשרת הקופה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת קורא לראש הממשלה לדאוג לחיסון חסידי אומות העולם שעדיין חיים במזרח אירופה    " זו היא חובתנו המוסרית וההיסטורית ויהיה זה צעד המבטא הכרת הטוב ועמידה בשבועתנו ושבועת הורינו לערבות הדדית"
איציק וולף
עידן יוסף
תם המועד האחרון להגשת ההצעות במסגרת הליך המיון המוקדם (PQ) להשתתפות במכרז הזכייני של המיזם    כל הקבוצות מורכבות מחברות בינלאומיות וחברות ישראליות מובילות בתחומן    בשבועות האחרונים החלו עבודות ביצוע להכשרת השטח במספר אתרים לאורך תוואי הקו
איציק וולף
פרופ' הרשקוביץ קיבל את המלצת ועדת החריגים שקבעה כי לא ניתן להמשיך בהליכי ועדת האיתור לבחירת מנהל רשות החברות הממשלתיות בתקופת בחירות
מירב ארד
על חוק הקנסות אמר: הצעת החוק בעבר שדיברה על 20,000 ש"ח קנסות כמעט על כל הפרה הייתה דבר לא נורמאלי    על המשבר בבתי החולים: "פקידי האוצר רוצים לשבת עכשיו בנפרד על כל בית חולים, זה לא נכון לא חכם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il