X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הנדל: זוגות חד-מיניים יוכלו לקבל הכרה רטרואקטיבית בהורות של מי שאיננו ההורה הביולוגי, אם יפנו לבית המשפט בתוך תשעה חודשים מיום הלידה דחה את עמדתו של מנדלבליט, לפיה הפנייה צריכה להיעשות בתוך שישה חודשים מן הלידה מחלוקת בין שופטי העליון בשאלה האם צו ההורות הפסיקתי הוא מכונן - יוצר את מעמדו של ההורה הבלתי-ביולוגי - או רק מצהיר על המצב הקיים ממילא: הנדל ומזוז בדעה הראשונה, פוגלמן נוטה לדעה השנייה
▪  ▪  ▪
משמעויות כלכליות ורגשיות [צילום: AP]

בני זוג חד-מיניים יוכלו לרשום את שניהם כהורים לילדיהם בתחולה רטרואקטיבית, רק אם יפנו לבית המשפט בתוך תשעה חודשים מן הלידה. כך קובע לראשונה (יום א', 14.2.21) שופט בית המשפט העליון, ניל הנדל, אשר אימץ חלקית את המתווה שהציע היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט - אם כי דחה את ערעוריו הנקודתיים.
פסד הדין עוסק בהורות המכונה "זיקה לזיקה": אחד מבני הזוג הוא האב/האם הביולוגי/ת, כאשר התינוק נולד מתרומת זרע (כאשר מדובר בלסביות) או בפונדקאות (כאשר מדובר בהומוסקסואלים); בן/בת הזוג האחר/ת יירשם כהורה מכוח זיקתו הזוגית להורה הביולוגי. אולם, לשם כך יש צורך בקבלת צו הורות פסיקתי של בית המשפט למשפחה. השאלה שעמדה להכרעה הייתה, האם ניתן לקבוע שצו ההורות יחול מיום לידתו של התינוק או רק מהיום בו ניתן בידי בית המשפט. לשאלה זו יש השלכות כלכליות ומעשיות, כמו גם משמעות רגשית ומשפחתית. מכך גם נבעה שאלת מעמדו של הצו: האם הוא מכונן (יוצר את ההורות) או הצהרתי (נותן גושפנקא רשמית למצב קיים).
עמדתו המקורית של מנדלבליט הייתה, כי כלל לא ניתן להוציא צו רטרואקטיבי מיום הלידה - ולכן הוא ערער על ארבעה פסקי דין של בתי משפט מחוזיים, שנתנו להורות הפסיקתית תוקף רטרואקטיבי. תוך כדי הדיונים שינה מנדלבליט את עמדתו העקרונית וסבר שניתן לתת תחולה רטרואקטיבית, אך זאת בתנאי שהפנייה לבית המשפט נעשתה בסמוך ללידה. תחילה הוא סבר שפנייה זו צריכה להיעשות בתוך שלושה חודשים מן הלידה, ולאחר מכן הרחיב את התקופה לשישה חודשים.
הנדל מסביר, כי טובת הילד מחייבת שהפנייה תהיה בסמוך כל הניתן ללידתו - ולכן יש לתמרץ את ההורה הבלתי-ביולוגי לפנות לבית המשפט מוקדם ככל האפשר. עוד הוא מראה, כי חוק אימוץ ילדים מאפשר תחולה רטרואקטיבית, אך מדגיש שזו איננה ברירת המחדל. לצד זאת, מוסיף הנדל, יש להביא בחשבון את הקשיים המעשיים בפנייה לבית המשפט סמוך ללידה, כאשר ההורים טרודים בטיפול בתינוק. תקופה של שישה חודשים (כעמדתו העדכנית של מנדלבליט) היא קצרה מדי, בעוד שנה היא תקופה ארוכה מדי שלא תתמרץ די הצורך פנייה מהירה. לכן קבע הנדל את הגבול באמצע - תשעה חודשים. כמו-כן, ניתן להגיש את הבקשה חודשיים לפני תאריך הלידה המשוער.
הנדל קובע גם הוראות מעבר. הורים שכבר הגישו בקשה לצו הורות פסיקתי, יוכלו לקבלו רטרואקטיבית גם אם חלפה תקופה ארוכה יותר (ואפילו שנים) מאז הלידה. הורים שטרם הגישו בקשה כזו, יוכלו לקבלו רטרואקטיבית בתוך תשעה חודשים מהיום. ואילו מי שילדיהם טרם באו לעולם, יהיו כפופים למגבלת תשעת החודשים מיום הלידה. הזוגות שבענייניהם הגיש מנדלבליט את הערעורים שייכים לקבוצה הראשונה, ולכן צווי ההורות שניתנו להם יחולו מיום הלידה - כפי שקבעו בתי המשפט המחוזיים.
השופט עוזי פוגלמן, אשר הסכים עם הנדל, אמר כי ייתכן שיש לקבוע שצו ההורות הוא הצהרתי ולא מכונן. זאת, משום ש"קביעה שלפיה הצו הוא מכונן משמעה יצירת פער בין המציאות כפי שמקבלת ביטוי בצו, שלפיה לכאורה קשר ההורות החל אך מיום מתן הצו, לבין המצב העובדתי לאשורו". הנדל מגיב באומרו, כי לדעתו מדובר בצו מכונן, שכן זהו השורש החקיקתי שלו - ובית המשפט צריך להימנע מלהרחיק לכת מעבר למודל שקיבל עיגון חקיקתי מסוים (גם אם לא מלא). השופט מני מזוז הסכים עם הנדל הן בנוגע לתוצאה הסופית והן בנוגע למעמדו של הצו כמכונן. את היועץ המשפטי ייצגה עו"ד רות גורדין, ואת הזוגות - עוה"ד הדר עירא, דניאלה יעקובי ואחינועם סגל-אורבך.

תאריך:  14/02/2021   |   עודכן:  14/02/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון מגביל תחולת צווי הורות פסיקתיים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
הסכם הושג בין חברת דלק לבין הפלשתינים להזרמת גז טבעי שישמש את תחנת הכוח ברצועת עזה    הסכם נוסף הושג למימון הנחת צינור הגז - במימון משותף של האיחוד האירופי ושל ממשלת קטאר
איציק וולף
בני משפחת גולדין זועמים על ההסכ לאספקת גז מישראל לתחנת הכוח ברצועת עזה    "זו ממשלה שלא מחמיצה הזדמנות להחמיץ הזדמנות. הפעם כבר לא מדובר חיסונים, אלא בצע כסף גרידא. זו התפוררות מוחלטת מהערכים הבסיסיים עליהם מושתתים צה"ל והמדינה"
איציק וולף
במהלך הביקורת שנערכה היום בסופר רמי לוי ברחוב סוקולוב בהרצליה נמצאו ליקויי תברואה ומוצרי בשר פגי תוקף    "משרד הבריאות ימשיך בצעדי אכיפה נגד העסק"
מירב ארד
מפלגתו של גנץ תציע: להודיע מראש לציבור על סגר או על הידוק הגבלות מסוים בפורים    רה"מ בפתח הדיון: "אסור שמניעים פוליטיים ישפיעו על ההחלטות ויובילו לפתיחה לא אחראית"
יצחק דנון
אופק החזקות טוענת, כי מנהל הפרויקט אייל בן-יוסף וחברת Tredetool ההונגרית פעלו ברשלנות וגרמו להתמשכותו ולכך שלא הושלם עד עתה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il